درمان گودی کمر در شرق تهران در جهت بازگرداندن انحنای سالم ستون فقرات و بهبود سلامت کلی عملکرد ستون فقرات تلاش می کند. چرا که انحناهای طبیعی ستون فقرات به کمر قدرت و انعطاف پذیری بیشتری می بخشند. و به توزیع فشار مکانیکی که در حین حرکت ایجاد می شود کمک می کند. عملکرد کلی و سلامت ستون فقرات به این خمیدگی های سالم بستگی دارد. اگر کمر بیش از حد خم شود، این حالت به عنوان “هایپرلوردوز” یا گودی کمر شناخته می شود. افزایش زاویه لوردوتیک  تنش و فشار را در جهت جلو افزایش می دهد درمان گودی کمر در شرق تهران این افزایش زاویه و فشار روی وضعیت بدن را بوسیله کاردرمانگران حرفه ای بهبود خواهد داد.

چه چیزی باعث swayback می شود؟

لوردوز می تواند افراد را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد. برخی از بیماری ها نیز می توانند در این امر نقش داشته باشند، از جمله آکندروپلازی، دیسکیت (discitis)، کایفوز یا قوزپشت، چاقی، پوکی استخوان و اسپوندیلولیستزیس یا لغزش مهره.

علائم swayback چیست؟

لوردوز می تواند باعث دردی شود که گاهی بر توانایی حرکت تأثیر می گذارد. معمولاً در قسمت پایین کمر خواهدبود، جایی که منحنی به سمت داخل می تواند باسن را برجسته تر نشان دهد.

هنگامی که روی یک سطح سخت به پشت دراز می‌کشید، فردی که دارای درجه بالایی از لوردوز است، فضایی در زیر کمر و سطح خواهد داشت. اگر منحنی انعطاف پذیر باشد (یا زمانی که فرد به سمت جلو خم می شود)، از لحاظ پزشکی نگرانی نخواهید داشت. اگر هنگام خم شدن فرد به جلو، منحنی تغییر نکند، لوردوز ثابت می شود و ممکن است نیاز به درمان باشد.

ارزیابی پوسچر (وضعیت) خوب بدن در کاردرمانی

در حالت ایده آل خط سر از گوش خارجی شروع می شود. و باید به طور عمودی از طریق استخوان کتف و مهره های کمری، لگن، و سپس کمی عقب تر از محور مفصل ران حرکت کند. بعد از آن کمی جلوتر از محور مفصل زانو، و در ناحیه ساق یا کمی جلوتر از آن به پایان می رسد. مسیر این خط در حالت مناسب بدن با خط پایه همپوشانی دارد و مرکز ثقل را با نقطه مرکزی ناحیه پشتیبان پیوند می دهد.

در درمان گودی کمر در شرق تهران این نواحی باید از لحاظ سالم بودن بررسی شوند. حال در حالت گودی کمر، خط سر در عقب مهره های کمری می رسد. و از نزدیک مفصل های بین مهره ای عبور می کند. که منجر به اضافه بار اضافی در این قسمت ها می شود. خط سر نیز جلوتر از محور مفصل زانو می رود که منجر به بارگذاری بیش از حد قسمت جلویی زانو می شود.

اندازه گیری منحنی ستون فقرات جهت ارزیابی و درمان گودی کمر در شرق تهران

منحنی طبیعی ستون فقرات کمری باید در حالت ایستاده تقریباً 30-35 درجه باشد. کاردرمانگران جهت ارزیابی فضای بین ستون فقرات کمری و دیوار را اندازه می گیرند. هنگامی که فرد دارای درجه قابل قبولی از لوردوز کمری است، کاردرمانگر فقط باید بتوانید انگشتان خود را از پشت کمر به سمت بالا بکشد. اگر فضای بین پشت و دیوار آنقدر بزرگ باشد که درمانگر بتواند تمام دست یا بازوی خود را ببرد، در این صورت بیمار دچار گودی کمر می شود. هرچه فاصله بین دیوار و قسمت پایین کمر بیشتر باشد، انحراف یا عدم تعادل شدیدتر است.

جهت رزرو نوبت، مشاوره، ویریت در منزل و خدمات آنلاین لینک زیر را مطالعه فرمایید.

نحوه مدیریت کاردرمانی در درمان گودی کمر در شرق تهران

مسئله ی آموزش دادن به مراجعین بسیار حیاتی است. متخصصان کاردرمانی اغلب اوقات نکات زیر را به بیماران آموزش می دهند.

  • موقعیت (posture) بدن را در حالت نشستن، ایستادن، راه رفتن و انجام روزمرگی ها اصلاح می کنند. وضعیت یا پوسچر بد بدن یکی از شایع ترین علل گودی کمر است. هنگامی که بدن در حالت نشسته است، ماهیچه های ناحیه کمر می توانند بیش از حد سفت شوند. زیرا سعی می کنند ستون فقرات را تثبیت کرده و از آن حمایت کنند. این امر به تدریج ستون فقرات را از هم راستایی خارج می کند و باعث افزایش انحنای ستون فقرات می شود. افرادی که دارای مشاغلی هستند که مجبورند به مدت طولانی بنشینند ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به گودی کمر هستند.
  • در درمان گودی کمر در شرق تهران اهمیت ورزش نادیده گرفته نمی شود. علاوه بر افزایش خطر چاقی، ورزش نکردن می تواند ماهیچه های اصلی را که در اطراف تنه و لگن قرار دارند تضعیف کند. ماهیچه های ضعیف کمتر قادر به حمایت از ستون فقرات هستند و به ستون فقرات اجازه می دهد تا بیش از حد خم شود.
  • نحوه انجام یک مانور پایه ای تیلت لگن را آموزش می دهند. این ابتدا در حالت خوابیده به پشت و چهار دست و پا و سپس در حالت ایستاده آموخته می شود.

به علاوه عدم تعادل نیروهای کششی عضلات اطراف لگن باید برطرف شود. این هدف درمانی توسط کاردرمانگران از طریق releasing/stretching ماهیچه های سفت و تقویت عضلات ضعیف شده انجام می شود.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه نقش مداخلات کاردرمانی در اختلالات ارتوپدیک، لینک زیر را مطالعه فرمایید.

کاردرمانی ارتوپدی در شرق تهران

مثالی از پروتکل درمان گودی کمر در شرق تهران

این پروتکل ورزشی برای مردان زیر 50 سال و زنان زیر 40 سال است که دارای گودی کمری هستند. که در رادیوگرافی آن ها انقباض بخش بین مفصلی کمر مشاهده شده است. هدف از این تمرینات کاهش درد و اطمینان از ثبات قسمت پایین تنه با تقویت عضلات شکم، باسن و همسترینگ به طور کلی است. تمرینات باید به مدت 8 هفته به همراه آموزش های ویژه انجام شوند.

  • 3 جلسه در هفته : حدود 1 ساعت.
  • مدت زمان هر تمرین : 8 تا 10 ثانیه در هر ست.
  • پروتکل ها با 1 ست و 10 تکرار شروع شده. و با بهبود عملکرد و سازگاری بیماران با آموزش، در نهایت با 3 ست و 20 تکرار به پایان می رسند.

منابع

  1. webmd

برای اطلاعات بیشتر در زمینه درمان قوز پشت، لینک زیر را مطالعه فرمایید.

درمان قوزپشت در شرق تهران

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *