درمان شانه پله ای در شرق تهران با نظارت کامل کاردرمانگران در کلینیک انجام می شود. دررفتگی شانه به شکل پله ای یک آسیب دردناک و ناتوان کننده است. هدف اصلی در درمان شانه از طریق مدیریت محافظه کارانه، کاهش درد و بهبود عملکرد است. توانبخشی ورزشی معمولاً سنگ بنای این برنامه مدیریت محافظه کارانه است. هدف تمرین و ورزش کردن به عنوان بخشی از مدیریت کاردرمانی، اصلاح آسیب های جسمی مثل شانه پله ای است. که تصور می شود به جای درمان آسیب شناسی، به درد و اختلال عملکرد کمک می کند. ورزش درمانی معمولاً در درمان و مدیریت طیف وسیعی از اختلالات شانه مورد استفاده قرار می گیرد. معمولاً برای رفع اختلالات حرکتی، حالت بدن، فعال شدن عضلات، حس عمقی و قدرت توصیه می شود. برای درمان شانه پله ای در شرق تهران با درمانگران ما تماس بگیرید.

شانه پله ای یا دررفتگی شانه دقیقاً چیست؟

شانه از سه استخوان ترقوه، کتف و بازو تشکیل شده است. اگر شرایطی مانند ضربات ناگهانی و آسیب هایی به محل اتصال مفصل شانه یعنی بین بازو و کتف وارد شود احتمال پارگی و آسیب به لیگامان های متصل کننده ی استخوان بازو و کتف وجود دارد. حال اگر آسیب خیلی شدید باشد اتصالات لیگامانی جدا شده و استخوان بازو حالت آویزان پیدا می کند و ما آن را به شکل پلکانی می بینیم. از آنجایی که استخوان بازو بخشی از تیغه ی شانه است که به آن کمربندشانه ای می گوییم از محل اصلی خود خارج می شود. یادمان باشد که گاهاً به دررفتگی شانه دررفتگی کتف هم می گویند چرا که این دو استخوان تشکیل دهنده ی یک مفصل شانه به نام acromioclavicular joint (AC Joint) هستند.

اثرات تمرین درمانی (therapeutic exercises)

تأثیر ورزش درمانی توسط کاردرمانگران چند عاملی است.  که در زیر چندتا از آن ها را آورده ایم.

  • تأثیر بر تعدیل درد
  • ارائه اثر درمانی بر روی ماهیچه ها و تاندون های روتاتور کاف آسیب دیده از نظر ساختاری
  • تصحیح استراتژی های حرکتی ناقص
  • مزایای روانی مانند کاهش ترس از حرکت
  • تسکین دهنده

ارزیابی در درمان شانه پله ای در شرق تهران

چندین روش برای ارزیابی دررفتگی شانه وجود دارد. اندازه گیری های رادیوگرافی (اشعه ایکس و سونوگرافی) که اندازه گیری استاندارد محسوب می شود، در چندین مطالعه برای ارزیابی اثربخشی درمان شانه پله ای در طول زمان استفاده شده است. اما به دلیل مشکلات متعددی مانند هزینه ها، قرار گرفتن در معرض اشعه، تجهیزات تخصصی یا تأخیر در بازخورد انتخاب های درمانی، انجام اندازه گیری ها در بسیاری از موارد بالینی دشوار می شود. بنابراین روش دیگری که معمولاً استفاده می شود روش لمس Fingerbreadth است.

جهت رزرو نوبت، مشاوره، ویریت در منزل و خدمات آنلاین لینک زیر را مطالعه فرمایید.

مداخلات درمان شانه پله ای در شرق تهران

حمایت از شانه یا استفاده از ارتزها در محل آسیب دیده ممکن است پله ای بودن شانه را به طور موقت کاهش دهد.

موقعیت گیری یا positioning

سینی های مخصوص، بالش ها و پشتی های کفی کمک می کنند تا بازو و شانه در موقعیت صحیح نگه داشته شوند. موقعیت مناسب به کاهش فشار بر رباط های شما و جلوگیری از بروز شانه یخ زده کمک می کند.

استفاده از اسلینگ شانه یا آویز دست

اسلینگ ها اهداف مختلفی را دربر خواهند داشت. لذا در درمان شانه پله ای در شرق تهران تنظیم مجدد تقارن کتف، حمایت از ساعد در حالت بازوی خمیده، بهبود تراز آناتومیکی با یک تکیه گاه از طریق این آویز دست میسر می شود. استفاده از اسلینگ ها بعنوان یک مانع در نظر گرفته می شوند. به گونه ای که این آویزها از افزایش تون خم شوندگی جلوگیری می کند. هم چنین مانع از دیستروفی ماهیچه های خم کننده می شود. به علاوه از چرخش بازو هم جلوگیری می کند.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه مداخلات کاردرمانی در اختلالات ارتوپدیک، لینک زیر را مطالعه فرمایید.

کاردرمانی ارتوپدی در شرق تهران

تمرینات و ورزش درمانی

در مراحل اولیه توانبخشی، از تمرینات حرکتی در جلوگیری از شانه  پله ای در انواع بیماران بویژه سکته مغزی مؤثر است.  در درمان شانه پله ای در شرق تهران تمرینات دامنه حرکتی برای مفصل شانه شامل خم شدن-راست کردن، ابداکشن-ادداکشن و چرخش خارجی-داخلی می باشند. اگر به طور نادرست انجام شود، می تواند باعث آسیب به شانه و افزایش خطر سکته مغزی برای شانه پله ای شود.

هم چنین تمرینات تحمل وزن (weight bearing) در اندام فوقانی آسیب دیده مفید است. کاردرمانگران از حالت نشسته روی تخت یا نیمکت خود، با قرار دادن بازوی آسیب دیده در حدود یک پا از بدنشان، خود را روی بازوی آسیب دیده قرار می دهند. سپس به آن تکیه می دهند. اگر بیمار احساس راحتی بکند، این موقعیت باید 10 ثانیه یا بیشتر طول بکشد. و در غیر این صورت ، باید فوراً متوقف شود.

منابع

  1. physio-pedia

برای اطلاعات بیشتر در زمینه درمان شانه پله ای، لینک زیر را مطالعه فرمایید.

درمان افتادگی شانه در شرق تهران

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *