گفتاردرمانی در درمان دیر حرف زدن در شرق تهران با در نظر داشتن این که کودک در هر مرحله به چه حد از گفتار و کلام باید رسیده باشد؛ کودک را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. گفتار درمانگر  تفاوت های شخصی و فردی کودکان در صحبت کردن را نیز مدنظر قرار می‌دهد. در صورتی که تشخیص دهد نگرانی والدین بی مورد است، آنها را از این موضوع آگاه می کند. در غیر این صورت با توجه به عوامل مرتبط با فرد برنامه درمانی را تنظیم و اجرا می‌کند.

دیر حرف زدن چیست؟

همانطور که خیاط لباس را متناسب با بدن فرد می دوزد، برنامه گفتاردرمانی نیز متناسب با  وضعیت همان فرد است. بنابراین برنامه درمانی هر فرد در گفتاردرمانی در دیر حرف زدن در شرق تهران با فرد دیگر متفاوت است. توانایی گفتار و برقراری ارتباط، امکان کاوش در محیط و کسب تجربیات جدید را برای کودک فراهم می کند.  این امر به رشد ذهن و رشد شناختی کودک بسیار کمک می‌کند. گفتار درمانگر با رساندن کودک به گفتار متناسب با سنش به رشد فرد کمک شایانی می‌کند.

وقتی گفتار و زبان کودک متناسب با مرحله رشدی و سنی کودک پیش نمی‌رود، این اختلال روی می‌دهد. این اختلال نوعی اختلال رایج است که تقریباً ۱۰ درصد کودکان پیش دبستانی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. گفتاردرمانی در دیر حرف زدن در شرق تهران این مسئله را در نظر میگیرد که رشد گفتار در زبان های مختلف نیز متفاوت است. مثلا ممکن است کودک چینی در دو سالگی تعداد بیشتری کلمات از کودک سروئدی زبان بلد باشد. پس گفتار درمانگر همه موارد را در زبان‌های مختلف در نظر می‌گیرد.

گفتاردرمانی در دیر حرف زدن ؛ علائم و نشانه‌های دیر حرف زدن:

کودکی که قادر به گفتن موارد زیر  نباشد احتمالاً به این اختلال دیر حرف زدن مبتلا می باشد:

  • کودک کلمات ساده مانند مامان و بابا را می گوید. همچنین کلمات را بین ۱۲ تا ۱۵ ماهگی به صورت واضح یا ناواضح بیان می‌کند.
  • گفتاردرمانی در دیر حرف زدن در شرق تهران توجه میکند که کودک کلمات ساده مانند نه یا صبر کن را در سن ۱۸ ماهگی درک می‌کند.
  • کودک در سه سالگی می تواند در قالب جملات کوتاه صحبت کند.
  • در سن ۴ الی ۵ سالگی کودک می‌تواند داستان های کوتاه تعریف کند.
گفتاردرمانی در دیر حرف زدن در شرق تهران
جهت رزرو نوبت، مشاوره، ویریت در منزل و خدمات آنلاین با ما تماس بگیرید.

گفتاردرمانی در دیر حرف زدن ، علل دیر حرف زدن:

علل دیر حرف زدن می تواند بسته به وضعیت ذهنی، روانی و جسمی کودک متفاوت باشد. اما برخی از رایج ترین علل آن شامل موارد زیر می باشد:

  • ضعف شنوایی
  • رشد آهسته
  • ناتوانی ذهنی
  • طرد اجتماعی (بزرگسالان به اندازه کافی برای کودک وقت نمی‌گذارند و یادگیری گفتار کودک روی نمی‌دهد)
  • دوقلوبودن
  • اختلال اوتیسم
  • لالی انتخابی
  • فلج مغزی

گفتاردرمانی در درمان دیر حرف زدن در شرق تهران توجه میکند که زندگی در محیطی دوزبانه نیز می‌تواند روی زبان و گفتار کودک تأثیر بگذارد. مغز کودک مجبور است سخت تر کار کند تا دو زبان را تفسیر کند.  این مورد باعث می‌شوند که زمان طولانی‌تری طول بکشد تا کودک شروع به استفاده از یک زبان یا هر دو زبان بکند.

 مداخلات گفتاردرمانی در درمان در دیر حرف زدن در شرق تهران :

در ابتدا گفتار درمانگر به طور کامل ارزیابی می کند تا ببیند که نگرانی والدین به جا می باشد یا خیر. برخی از کودکان مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا صحبت کنند. لزوم ارائه خدمات گفتاردرمانی در دیر حرف زدن در شرق تهران را گفتاردرمانگر تشخیص می‌دهد. گفتاردرمانگر پس از ارزیابی کامل می تواند برنامه درمانی را تنظیم و اجرا کند. نوع مداخلات و برنامه درمانی به علت دیر حرف زدن نیز وابسته است.

گفتار درمانگر ممکن است از تمرینات و ورزش های تقویتی عضلات صورت، دهان، زبان و… استفاده کند. همچنین ممکن است روی بخش شناختی و ذهنی کودک کار کند. گفتار درمانگر در صورت لزوم تمرینات تنفسی را با فرد کار می‌کند. گفتار درمانگر می تواند برای بهبود بهتر کودک از وسیله های کمکی مانند برد های عکس دار و تکنولوژی های کمکی مانند برنامه های کامپیوتری مختص به گفتار درمانی بهره بگیرد.

گفتاردرمانی به خانواده می‌آموزد که در خانه نیز تمریناتی با کودک اجرا کنند تا سرعت بهبود کودک افزایش یابد. گفتار درمانگر با ارائه تمرینات، تکنیک ها و استراتژی ها به کودک به بهبود هرچه سریعتر  وی کمک شایانی می‌کند.  در نهایت این مداخلات منجر به بهبود مشارکت اجتماعی، یادگیری و رشد شناختی کودک می‌شوند.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه مداخلات درمانی در درمان تاخیر گفتار، لینک زیر را مطالعه فرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *