درمان تاخیر گفتار در شرق تهران به مراحل رشدی کودک توجه می کند. گفتاردرمانی خیابان دماوند تهران توانایی های گفتاری و زبانی کودک را می سنجد تا تشخیص دهد که کودک در این موارد اختلالی دارد یا خیر. کلینیک گفتاردرمانی شرق تهران و گفتاردرمانی تهران نو در صورت وجود تاخیر گفتاری، با روش های خاص به بهبود کودک کمک می کنند.

مراحل پیشرفت گفتاری در کودکان

قبل از دوازده ماهگی مهم است که به نشانه هایی که کودکان در مراحل پیشرفت گفتار و زبان برای برقراری ارتباط با محیط به کار می برند توجه کرد. غان و غون کردن از مراحل اولیه پیشرفت گفتار است. قبل از ۱۲ ماهگی کودکان به صدا ها بسیار توجه می کند و نام تعدادی از اشیا را می شناسند. درمان تاخیر گفتار در شرق تهران این نکته را در نظر می گیرد که کودکانی که به اشیا به مدت طولانی نگاه می‌کنند اما واکنشی نشان نمی‌دهند ممکن است نقص شنوایی داشته باشند. گفتاردرمانی خیابان دماوند تهران تمام این موارد را رسد می کند.

کودکان بین ۱۲ الی ۱۵ ماهگی محدوده وسیعی از صداها را در میان غان و غون کردن بیان می‌کنند و کودک آماده است که صداهایی را که می‌شنود به صورت غان و غون کردن تقلید کند و معمولا چند کلمه یاد می‌گیرند .

بین ۱۸ تا ۲۴ ماهگی معمولا کودکان از ۲۰ تا ۵۰ کلمه پیشرفت می‌کند و در دو سالگی کودکان آماده اند تا ترکیب‌های دو کلمه‌ای را بگویند. گفتاردرمانی شرق تهران جهت درمان تاخیر گفتار در شرق تهران به این نکته توجه می کند که معمولا کودکان در این سن اشیا رایج را می ‌شناسند.

بین ۲ تا ۳ سالگی معمولاً کودکان پیشرفت چشمگیری در گفتار دارند و تعداد بیشتری از کلمات را بلدند و ترکیبات سه کلمه یا بیشتر را در جمله به کار می‌برند. همچنین درک کودک نیز افزایش می‌یابد و در سه سالگی قادر است بفهمد که مثلا فلان چیز را بالای میز قرار بده با  پایین میز فرق دارد و آن را کاملا درک می کند.

علائم تاخیر گفتار

برخی از علائم تأخیر گفتاری که در گفتاردرمانی تهران نو به آنها توجه می شوند عبارتند از:

بین ۱۲ تا ۲۴ ماهگی:

  • گفتاردرمانی خیابان دماوند تهران جهت درمان تاخیر گفتار در شرق تهران توجه می کند که ببیند کودک در استفاده از ژست ها چگونه است. کودکانی که اختلال دارند معمولا از ژست ها استفاده نمی کنند مانند اشاره کردن یا تکان دادن دست هنگام بای بای کردن .
  • کودک ترجیح می‌دهد از ژست های آوایی برای ارتباط استفاده کند
  • کودک در تقلید صدا مشکل دارد
  • کودک در درک درخواست‌های شفاهی ساده مشکل دارد

از دو سالگی به بعد:

  • کودک می تواند فقط گفتار یا کارها را تقلید کند و خود عبارت یا که کلمه‌ای نمی‌تواند بسازد
  • تن صدای کودک غیر طبیعی است

تاخیر در رشد زبان و گفتار و راه کارهای درمانی در آن

گفتاردرمانگر در درمان تاخیر گفتار در شرق تهران چه نقشی دارد؟

وقتی که تشخیص داده شد که کودک تأخیر گفتاری دارد، انجام ارزیابی‌های اولیه توسط گفتاردرمانگر در مرکز گفتاردرمانی شرق تهران صورت می گیرد. این مرحله بسیار مهم است چرا که ممکن است در آخر تشخیص داده شود که کودک مشکلی ندارد و گفتاردرمانگر در میان پروسه ارزیابی نیز به کاهش استرس فرد و خانواده وی کمک می‌کند.

در طی ارزیابی، گفتاردرمانی تهران نو، گفتار و مهارت‌های زبانی کودک ارزیابی می شود. گفتاردرمانگر برای ارزیابی از تست های استاندار و مقیاس های معتبر جهانی استفاده می‌کند تا مراحل پیشرفت کودک در گفتار و زبان به خوبی مقایسه ‌شود. گفتاردرمانگر در درمان تاخیر گفتار در شرق تهران موارد زیر را نیز بررسی می‌کند:

  • کودک چه چیزهایی را درک می کند و می فهمد
  • کودک چه کلماتی را میتواند بگوید
  • گفتاردرمانگر بررسی می کند که آیا کودک از راه‌های دیگری برای برقراری ارتباط استفاده می کند مانند اشاره کردن، تکان دادن سر، ژست‌ها و…
  • گفتاردرمانگر پیشرفت زبان و وضوح گفتار را بررسی می‌کند
  • گفتاردرمانگر وضعیت حرکتی دهان کودک را بررسی می کند مثلاً زبان، کام و لب های کودک در چه وضعی است و با هم هماهنگ کار می‌کند که گفتار، خوردن و بلع مناسبی داشته باشند.

مشارکت والدین در درمان تاخیر گفتار

اگر گفتاردرمانگر در درمان تاخیر گفتار در شرق تهران تشخیص داد که کودک تاخیر گفتاری دارد و به  توانبخشی و گفتاردرمانی نیاز دارد، مشارکت والدین خیلی مهم است. والدین می توانند در جلسات حضور داشته باشند و یاد بگیرند که در پروسه توانبخشی مشارکت داشته باشند. گفتاردرمانگر در صورت لزوم ممکن است به والدین نیز یاد  بدهد که در خانه چگونه با کودک کار کنند تا مهارت های گفتاری کودک بهبود یابد.

در طی ارزیابی گفتاردرمانی ممکن است معلوم شود که انتظارات والدین از کودک بسیار بالاست. گفتاردرمانگر با آموزش به خانواده و متقاعد کردن آنها به آنها کمک می‌کند تا انتظارات واقع بینانه ای  نسبت به کودکان داشته باشند. درمان تاخیر گفتار در شرق تهران این نکته را در نظر دارد که مهارتهای گفتاری هم مانند بسیاری از موارد دیگر ترکیبی از ژنتیک و محیط است اما بیشتر به محیط بستگی دارد.

گفتاردرمانی تهران نو بررسی می کند که آیا کودک در محیط تحریک کافی برای پیشرفت مهارت‌های زبانی دریافت می‌کند یا نه. گفتاردرمانگر همچنین بررسی می کند که آیا کودک این امکان را دارد تا مشارکت ارتباطی داشته باشد و چه عکس العملی از دیگران دریافت می‌کند. گفتاردرمانگر به خانواده فرد آموزش می‌دهد تا محیط مناسبی برای پیشرفت مهارت‌های زبانی کودک فراهم سازند.

منابع

  1. rchsd

برای اطلاعات بیشتر در مورد نقش مداخلات گفتاردرمانی در درمان اتیسم، لینک زیر را مطالعه کنید.

گفتاردرمانی اتیسم در شرق تهران ؛ نقش و مزایای گفتاردرمانی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *