تاخیر در رشد زبان و گفتار یکی از جنبه های تاخیر رشدی عمومی در کودکان است. سن شروع و تکامل این مهارت مانند سایر مهارت های رشدی، می تواند برای هر کودک متفاوت باشد. مشکلات گفتار و زبان متفاوت از هم هستند، اما اغلب با یکدیگر همپوشانی دارند. تشخیص دقیق آن به عهده متخصصین گفتاردرمانی خیابان دماوند تهران است. کسب اطلاعاتی درباره رشد گفتار و زبان می تواند به والدین کمک کند تا درک صحیحی از وضعیت کودک خود داشته باشند. یکی از راه های کسب این اطلاعات، ارتباط با کادر حرفه ای گفتاردرمانی شرق تهران است. برای آگاهی از نحوه تشخیص، پیگیری و درمان این نقص رشدی در ادامه با ما همراه باشید.

علائم وجود مشکلاتی در رشد زبان و گفتار

همانطور که گفته شد، نقایص گفتاری و زبانی با یکدیگر متفاوت هستند. به طور مثال کودکی با تاخیر زبانی کلمات را به خوبی بیان می کند اما مشکل او در استفاده از آن هاست. در صورتی که کودک با تأخیر گفتاری در بیان افکار، عقاید و احساسات خود، و درک آن ها توسط سایرین دچار مشکل است. تاخیر در رشد زبان و گفتار علائم و نشانه هایی دارد که با توجه به رفتار کودک می توان متوجه آن ها شد.

نوزادی که به صداهای اطراف واکنش نشان نداده یا از خود صدایی تولید نکند باید فوراً توسط پزشک معاینه شود. تشخیص به موقع و پیگیری درمان، مهم ترین اقدام اولیه برای جلوگیری از بروز مشکلات بعدی است. در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر در کودک، باید سریعا با پزشک یا متخصصین گفتاردرمانی شرق تهران تماس گرفت:

  • در سن ۱۲ ماهگی: کودک از حرکاتی مانند اشاره و یا اصلاحا بای بای کردن استفاده نمی کند.
  • در سن ۱۸ ماهگی: کودک برای برقراری ارتباط، حرکات را بر استفاده از صداها ترجیح دهد. کودک در تقلید کردن از صداها دچار مشکل است. او همچنین قادر به درک درخواست های شفاهی ساده نیز نیست.
  • در سن ۲ سالگی: هر کدام از موارد ذکر شده ممکن است نشانه تاخیر در رشد زبان و گفتار باشند. بنابراین با دقت به این موارد توجه کنید. کودک فقط می تواند گفتار یا رفتار دیگران را تقلید کند. یعنی خود نمی تواند کلمات یا عباراتی را تولید کند. او فقط برخی از اصوات یا کلمات را تکرار می کند. بنابراین نمی تواند از گفتار برای برقراری ارتباطی بیشتر از رفع نیازهای ضروری استفاده کند. کودک قادر به پیروی از دستور العمل های ساده نیست. همچنین ممکن است از بینی کودک صدای غیرمعمول یا خشنی شنیده شود.
گفتاردرمانی در دیر حرف زدن در شرق تهران
جهت رزرو نوبت، مشاوره، ویریت در منزل و خدمات آنلاین با ما تماس بگیرید.

والدین چگونه می توانند در پیشگیری و یا درمان تاخیر در رشد زبان و گفتار کودک خود موثر باشند؟

والدین نقش بسیار مهمی در کمک به کودکانی که مشکلات گفتاری یا زبانی دارند، ایفا می‌کنند. در اینجا به روش هایی برای تشویق گسترش مهارت های گفتاری و زبانی کودکان در خانه اشاره می کنیم:

  • بر برقراری ارتباط تمرکز کنید. با کودک خود صحبت کنید، شعر بخوانید، و تقلید او از صدا و حرکات را تشویق کنید.
  • برای کودک خود کتاب بخوانید. کتاب هایی ساده و مصور که با سن کودک متناسب هستند تهیه کنید. هرچه کتاب ها جذاب تر باشند، هنگام نام بردن تصاویر درون آن کودک با رغبت بیشتری همکاری می کند.
  • از موقعیت های روزمره بهره ببرید. متخصصین گفتاردرمانی شرق تهران توصیه می کنند در رابطه با فعالیت های روزمره خود با کودک صحبت کنید. مثلا مواد غذایی موجود در فروشگاه را برای او نام ببرید. در حال آشپزی یا تمیز کردن یک اتاق،به کودک توضیح دهید که در حال انجام چه کاری هستید. اشیا اطراف خانه را به او نشان دهید. توضیحات را برای کودک ساده کنید، اما از “حرف زدن بچگانه” بپرهیزید.

شناسایی و درمان تأخیر در رشد زبان و گفتار، در مراحل اولیه، بهترین نتیجه را در پی خواهد داشت. لازم است والدین یا مراقبان کودک نسبت به رفتارها و عکس العمل های او هشیار باشند. در این صورت می توانند کوچکترین واکنش غیر عادی را تشخیص داده و هرچه سریع تر به کمک کودک دارای تاخیر در رشد زبان و گفتار خود بشتابند.

مداخلان گفتاردرمانی در دیر حرف زدن

گفتاردرمانی در درمان دیر حرف زدن در شرق تهران با در نظر داشتن این که کودک در هر مرحله به چه حد از گفتار و کلام باید رسیده باشد؛ کودک را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. گفتار درمانگر تفاوت های شخصی و فردی کودکان در صحبت کردن را نیز مدنظر قرار می‌دهد. در صورتی که تشخیص دهد نگرانی والدین بی مورد است، آنها را از این موضوع آگاه می کند. در غیر این صورت با توجه به عوامل مرتبط با فرد برنامه درمانی را تنظیم و اجرا می‌کند.

منابع تاخیر در رشد زبان و گفتار

  1. Kids Health
  2. Health Line

برای اطلاعات بیشتر در مورد درمان لکنت زبان، لینک زیر را بزنید.

لکنت در شرق تهران در خیابان دماوند

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *