کاردرمانی اختلال یادگیری می تواند درجهت بازگرداندن استقلال این کودکان نقش سودمندی را ایفا کند. هم چنین به افراد در جهت بهینه سازی عملکردشان در فعالیت های معنادار کمک می کند. برای کودکان این فعالیت ها مدرسه، بازی کردن و ارتباطات اجتماعی با دوستانشان می باشد. هنگامی که کودکی مبتلا به اختلال یادگیری تشخیص داده شود، درمانگر با او همکاری نزدیکی خواهد کرد تا تعامل وی را در مدرسه و محیط خانه بهبود بخشد.  کاردرمانی و کارکردن با سیسیتم آموزشی مخصوص برای این کودکان امر دشواریست با این حال امکان پذیر است. مداخله ی زودهنگام کاردرمانی در اختلال یادگیری کلید اصلی درمان است. هرچه پدر و مادر دیرتربه این مسئله رسیدگی کنند، جبران زمان از دست رفته از نظر تحصیلی و عاطفی دشوارتر خواهد بود. کاردرمانی اختلال یادگیری در شرق تهران در خیابان دماوند ابتدا این کودکان را ارزیابی کرده و سپس به انجام مداخلات می پردازد.

اختلال یادگیری دقیقا به چه معناست ؟

این بیماری ها، اختلالات فرایندهای روانشناختی مربوط به یادگیری هستند. این مسئله می تواند بر نحوه یادگیری، خواندن، نوشتن، محاسبات ریاضی یا هر فرآیند یادگیری دیگری توسط فرد تأثیر بگذارد. سه نوع اختلال یادگیری وجود دارد که به طور معمول تشخیص داده می شوند.

  • خوانش پریشی (dyslexia): علائم شامل دشواری در خواندن دقیق کلمات است. رایج ترین نوع در کاردرمانی اختلال یادگیری در شرق تهران در خیابان دماوند می باشد که 80 – 90 درصد مراجعین را شامل می شود.
  • اختلال در بیان نوشتاری (dysgraphia): کودکان در بیان نوشته هایشان مشکل قابل توجهی دارند. آنها ممکن است ساعت ها بنشینند و سعی کنند از پس نوشتن چند جمله برآیند. یا خواندن نوشته ی آن ها به دلیل نادرست نوشتن بسیار دشوار باشد.
  • محاسبه پریشی (dyscalculia): علائم شامل دشواری در درک اعداد، به خاطر سپردن حساب های ساده و مشکل در فهم استدلال ریاضی است.

گاها مشکلات یادگیری باهم رخ می دهند. به طور مثال خوانش پریشی و بیان نوشتاری اغلب با هم دیده می شوند.

جهت رزرو نوبت، مشاوره، ویریت در منزل و خدمات آنلاین با ما تماس بگیرید.

روند ارزیابی کاردرمانی اختلال یادگیری

مرحله ی ارزیابی بخش مهمی از درمان بین رشته ای این ناتوانی است. هدف از ارزیابی، شناسایی نقاط قوت و نقاط ضعف کودک با اختلال یادگیری است. روند ارزیابی از طریق مصاحبه با کودک و خانواده اش شروع می شود. در طی آن کاردرمانگر اطلاعات لازم در مورد سابقه ی تحصیلی،عادت ها، علایق و نیازهای کودک را جمع آوری میکند. سپس کاردرمانگر یک ابزار ارزیابی استاندارد را انتخاب می کند تا مشکلات اساسی ناشی از اختلال فرد را ارزیابی کند. منبع مشکلات کودک ممکن است ناشی از کمبود های حسی، حرکتی و حتی شناختی باشد. درمانگرهای زبده از 2 طریق در جهت درمان این نوع اختلال برمی آیند. مورد اول انجام کاردرمانی های مرتبط با نوع اختلال است و در روش دوم از تکنیک های گفتاردرمانی برای بهبود این نوع اختلالات یاری می گیرند.

مداخلات کاردرمانی اختلال یادگیری در شرق تهران

متخصص کاردرمانی با کودک، مدرسه و والدین برای ارائه درمان، مشاوره و تکنیک های لازم جهت  حداقل رساندن تأثیر این مشکل ارتباط دارد. بسیار مهم است که در صورت امکان درمان، زودهنگام شروع شود. چرا که اعتماد به نفس کودکان را در مقابل همسالانشان افزایش می دهد. در زیر برخی از راه هایی را که کاردرمانگر جهت بهبود علائم کودک روی آن ها تمرکز می کند بیان می کنیم. مرکز توانبخشی همراه رهاب در شرق تهران، آماده همراهی شما والدین عزیز در زمینه بهبود و درمان اختلالات یادگیری کودکانتان می باشد.

مهارت های سازماندهی کردن از کاردرمانی اختلال یادگیری

  • تقسیم وظایف به کارهای کوچکتر و قابل کنترل تر
  • آموزش آمادگی جسمانی
  • کمک به آمادگی ذهنی و حافظه از مداخلات مهم کادرمانی در اختلال یادگیری است.
  • تمرکز بر روی مهارت های زمان بندی و سرعت عمل داشتن
  • برنامه ریزی برای داشتن روتین روزانه

دست خط از حیطه های کاردرمانی اختلال یادگیری

  • کمک به کودک جهت درست گرفتن مداد در دست
  • آموزش نحوه ی صحیح نشستن هنگام نوشتن
  • آموزش نوشتن شکل صحیح هر حرف
  • آموزش از طریق مهارت های پیش نویسی و کپی برداری
  • معرفی فعالیت هایی برای افزایش قدرت وثبات شانه، آرنج و مچ
  • کمک به افزایش قدرت و مهارت نوشتاری دست
  • کمک به نوشتن از طریق کادر بندی صفحه از مداخلات کاردرمانی در شرق تهران
  • استفاده از وسایل کمکی مانند رایانه، صفحه کلید مطابق با نیاز کودک وتقویم الکترونیکی
  • تهیه جدول زمان بندی کردن وظایف (برای استفاده در خانه و مدرسه)
  • مداد گیر های ویژه از راهکار های کاردرمانی اختلال یادگیری در شرق تهران در خیابان دماوند
کاردرمانی اختلال یادگیری در خیابان دماوند در شرق تهران
جهت رزرو نوبت، مشاوره، ویریت در منزل و خدمات آنلاین با ما تماس بگیرید.

نقش مداخلات گفتاردرمانی در اختلال یادگیری

آسیب شناسان گفتار و زبان می توانند به افراد با اختلالات یادگیری کمک کنند. آنها اغلب اولین متخصصانی هستند که علت اصلی مشکلات خواندن و نوشتن را از طریق ارزیابی زبانی کودک  شناسایی می کنند. همچنین آنها می توانند زمینه های مختلف مهارت های مبتنی بر زبان (به عنوان مثال خواندن ، نوشتن ، زبان شفاهی ، پردازش اطلاعات ، حافظه ، توجه و غیره) را ارزیابی کنند و به بهبود عملکرد در این زمینه ها کمک کنند. نقش متخصص گفتار و زبان در ارائه خدمات گفتاردرمانی در اختلالات یادگیری  شامل: ارزیابی ، تشخیص، ارائه مداخله ، مشاوره و اطلاعات مکتوب در مورد نقایص ارتباطی است که افراد مبتلا به اختلالات یادگیری تجربه کرده اند. بر اساس تحقیقات فعلی ، كودكانی كه دارای مشكلات گفتاری و زبانی هستند اغلب با مشكلات خواندن هم روبرو می شوند.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *