چه افرادی به گفتاردرمانی نیاز دارند ؟ خدمات گفتاردرمانی شامل چه مواردی می باشد؟ شاید این سوال در ذهن خیلی از ما آمده باشد و برای پیدا کردن جواب آن با اطلاعات ضد و نقیضی مواجه شده باشیم. آیا کودک من به گفتاردرمانی نیاز دارد؟ چه سنی برای مراجعه به گفتاردرمانی مفید است؟ مداخلات گفتاردرمانی تا چه حدی مفید هستند؟ و چنین سوال دیگر. در ادامه بیشتر به این جواب این سوالات می پردازیم.

گفتاردرمانی چیست؟

چه افرادی به خدمات گفتاردرمانی نیاز دارند ؟ در اینجا ابتدا گفتار درمانی را معرفی مینماییم سپس به افراد نیازمند گفتار درمانی می پردازیم.

گفتاردرمانی شامل ارزیابی و درمان مشکلات ارتباطی و اختلالات گفتاری است. این کار توسط آسیب شناسان گفتار زبان (SLP) انجام می شود ، که اغلب به آنها گفتار درمانگر گفته می شود.از تکنیک های گفتاردرمانی برای بهبود ارتباط استفاده می شود. این تکنیک ها شامل درمان تولید گفتار ، فعالیت های مهارت زبانی و سایر موارد بسته به نوع اختلال گفتاری یا زبانی است.گفتار درمانی ممکن است برای اختلالات گفتاری که در دوران کودکی ایجاد می شود یا اختلالات گفتاری در بزرگسالان ایجاد می شود که ناشی از آسیب یا بیماری مانند سکته مغزی یا آسیب مغزی است ، مورد نیاز باشد. گفتار درمانی معمولاً با ارزیابی توسط SLP شروع می شود که نوع اختلال ارتباطی و بهترین راه درمان آن را مشخص می کند.

چه افرادی به گفتاردرمانی نیاز دارند ؛ گفتاردرمانی برای کودکان

برای فرزند شما، گفتاردرمانی ممکن است بسته به اختلال گفتاری در یک کلاس درس یا گروه کوچک یا تک به تک انجام شود. تمرینات و فعالیت های گفتاردرمانی بسته به اختلال ، سن و نیازهای فرزند شما متفاوت است. در طول گفتاردرمانی برای کودکان ،  SLP  ممکن است:

  • تعامل از طریق صحبت و بازی و استفاده از کتابها ، اشیاء دیگر را به عنوان بخشی از مداخله زبان برای کمک به تحریک رشد زبان، نشان می دهد.
  • صداها و هجا های صحیح را برای کودک در حین بازی مناسب سن طراحی کند تا نحوه صداهای خاص را به کودک بیاموزد.
  • ارائه راهکارها و تکالیف درسی برای کودک و والدین یا مراقبان در مورد نحوه انجام گفتاردرمانی در خانه

    چه افرادی به گفتاردرمانی نیاز دارند
    خدمات گفتاردرمانی

جهت دریافت مشاوره، رزرو نوبت،ویزیت منزل و خدمات آنلاین با ما تماس بگیرید.

چه افرادی به گفتاردرمانی نیاز دارند ؛ گفتاردرمانی برای بزرگسالان:

گفتاردرمانی برای بزرگسالان نیز با ارزیابی براساس نیازهای مراجع و انتخاب بهترین درمان شروع می شود. تمرینات گفتاردرمانی برای بزرگسالان می تواند به مراجع در بهبود وضعیت گفتار ، زبان و ارتباطات شناختی کمک کند. درمان نیز ممکن است شامل بازآموزی عملکرد بلع در صورتی باشد که آسیب یا وضعیت پزشکی مانند بیماری پارکینسون یا سرطان دهان باعث مشکل بلع شده باشد.

تمرینات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • حل مسأله ، حافظه و سازماندهی و سایر فعالیتها با هدف بهبود ارتباطات شناختی
  • تکالیف محاوره ای برای بهبود ارتباطات اجتماعی
  • تمرینات تنفسی برای تشدید
  • تمریناتی برای تقویت عضلات دهان

چه کسانی از خدمات گفتاردرمانی سود میبرند؟

چه افرادی به گفتاردرمانی نیاز دارند ؟ چندین اختلال گفتاری و زبانی وجود دارد که با گفتاردرمانی قابل درمان هستند:

اختلالات تولیدی: اختلال تولیدی عبارت از ناتوانی در شکل دهی صحیح کلمات خاص است. کودک مبتلا به این اختلال گفتاری ممکن است صداهای کلمه را حذف کند ، عوض کند ، تحریف کند یا اضافه کند.

اختلالات روانی گفتار: اختلال روانی بر جریان ، سرعت و ریتم گفتار تأثیر می گذارد. لکنت زبان و کلاترینگ از اختلالات روانی گفتار هستند. فرد مبتلا به لکنت ممکن است بخشی از کلمه را تکرار کند و یا گفتارش قطع شود. فردی که مبتلا به کلاترینگ است اغلب سریع صحبت می کند و کلمات را با هم ادغام می کند.

اختلالات تشدید: اختلال تشدید زمانی رخ می دهد که جریان هوای منظم در حفره های بینی یا دهان مسدود شود و کیفیت صدا تغییر کند. اختلالات تشدید اغلب با شکاف کام ، اختلالات عصبی و تورم لوزه ها همراه است.

چه افرادی به گفتاردرمانی نیاز دارند
خدمات گفتاردرمانی

اختلالات درکی: فرد مبتلا به این اختلال در درک و پردازش آنچه دیگران می گویند مشکل دارد. این می تواند باعث شود وقتی کسی صحبت می کند  شما بی علاقه به نظر برسید، در پیروی از دستورالعمل ها مشکل داشته باشید یا واژگان محدودی داشته باشید. سایر اختلالات زبانی ، اوتیسم ، کاهش شنوایی و آسیب به سر می تواند منجر به اختلال در زبان درکی شود.

جهت دریافت مشاوره، رزرو نوبت،ویزیت منزل و خدمات آنلاین با ما تماس بگیرید.

چه افرادی به گفتاردرمانی نیاز دارند ؛ سایر اختلالات

اختلالات بیانی: اختلال بیانی زبان مشکل در انتقال یا بیان اطلاعات است. در صورت داشتن اختلال بیان ، ممکن است در تشکیل جملات دقیق مانند استفاده از زمان فعل مناسب دچار مشکل شوید. این بیماری با اختلالات رشدی مانند سندرم داون و کاهش شنوایی همراه است. همچنین می تواند ناشی از ضربه سر یا یک بیماری باشد.

اختلالات ارتباطی-شناختی: مشکل در برقراری ارتباط به دلیل آسیب به قسمتی از مغز که توانایی تفکر شما را کنترل می کند ، اختلال ارتباطی-شناختی نامیده می شود. این می تواند منجر به مشکلات حافظه ، حل مسئله و مشکل در صحبت کردن یا گوش دادن شود. این می تواند ناشی از مشکلات بیولوژیکی ، مانند رشد غیر طبیعی مغز ، برخی شرایط عصبی ، آسیب مغزی یا سکته مغزی باشد.

آفازی: این یک اختلال ارتباطی اکتسابی است که بر توانایی فرد در صحبت کردن و درک گفتار دیگران تأثیر می گذارد. همچنین اغلب بر توانایی خواندن و نوشتن فرد تأثیر می گذارد. سکته مغزی شایع ترین علت آفازی است ، اگرچه سایر اختلالات مغزی نیز می توانند باعث ایجاد آن شوند.

دیسارتری: این حالت به دلیل ضعف یا ناتوانی در کنترل ماهیچه های مورد استفاده برای گفتار ، با کندی یا تار شدن گفتار مشخص می شود. این بیماری بیشتر در اثر اختلالات سیستم عصبی و شرایطی ایجاد می شود که باعث فلج صورت یا ضعف عضلات صورت و زبان می شود (مانند مولتیپل اسکلروزیس (MS) ، اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) و سکته مغزی).

جهت دریافت مشاوره، رزرو نوبت،ویزیت منزل و خدمات آنلاین با ما تماس بگیرید.

به چه مدت جلسات گفتاردرمانی نیاز هست؟

مدت زمان نیاز فرد به گفتاردرمانی به عوامل مختلفی بستگی دارد ، از جمله:

  • سن آن ها
  • نوع و شدت اختلال گفتاری
  • فراوانی درمان
  • زمینه پزشکی
  • درمان یک بیماری پزشکی زمینه ای

برخی از اختلالات گفتاری در دوران کودکی شروع می شوند و با افزایش سن بهبود می یابند ، در حالی که برخی دیگر در بزرگسالی ادامه می یابد و نیاز به درمان و نگهداری طولانی مدت دارد. اختلال ارتباطی ناشی از سکته مغزی یا سایر شرایط پزشکی ممکن است با درمان و بهبود وضعیت بهبود یابد. میزان موفقیت گفتاردرمانی بین اختلال تحت درمان و گروه های سنی متفاوت است. هنگام شروع گفتاردرمانی نیز می توانید بر نتیجه آن تأثیر داشته باشید. نشان داده شده است که گفتاردرمانی برای کودکان خردسال زمانی موفق می شود که زود شروع شود و در خانه با مشارکت والدین یا مراقبان تمرین شود. به طور کلی گفتاردرمانی می تواند طیف وسیعی از تاخیرها و اختلالات گفتاری و زبانی را در کودکان و بزرگسالان درمان کند. با مداخله زودهنگام ، گفتاردرمانی می تواند ارتباط را بهبود بخشد و اعتماد به نفس را افزایش دهد.

منابع چه افرادی به گفتاردرمانی نیاز دارند

  1. Speech Therapy. Seminars in Speech and Language
  2. Evaluation of abnormal articulation patterns
  3. How to exercise the velopharyngeal movements by the velopharyngeal fiberscope

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *