اختلال یادگیری یکی از مشکلات شایعی است که ممکن است در سنین مدرسه در کودکان دیده می شود. این اختلال ممکن است به صورت اختلال دیکته ، اختلال خواندن ، اختلال ریاضی و… بروز دهد. درمان اختلال یادگیری در شرق تهران به دنبال بهبود مشکلات پایه ای این کودکان جهت پیشرفت تحصیلی و مهارت های ارتباطی می باشد.

اختلال یادگیری چیست؟

اختلال یادگیری، یک اختلال عصب شناختی است. به بیان ساده، این اختلال ناشی از تغییر در شیوه “عصب دهی” مغز یک فرد می باشد. کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری دارای هوش متوسط رو به بالایی هستند و نسبت به جامعه اطراف خود مشکل خاصی مانند آسیب شنوایی، بینایی، حسی و یا آسیب مغزی و عقب ماندگی ذهنی ندارند. اما در یک یا چند آیتم درسی ممکن است عملکرد مناسبی نداشته باشند. مانند اختلال ریاضی، اختلال خواندن و اختلال دیکته. این کودکان اصطلاحا در این آیتم ها دچار اختلال هستند.

کودکان دارای اختلال یادگیری (اختلال دیکته ، اختلال ریاضی ، اختلال خواندن) معمولا دارای هوش خوبی بوده و رشد آنها کاملا طبیعی است. حتی در محیط خانه رفتارهای متعادلی دارند. اما در هنگام یادگیری به دلیل اختلال در مسیرهای عصبی و توانایی ارتباط مغزی در دریافت، پردازش و ذخیره اطلاعات نقص دارند. بررسی دقیق علت ایجاد اختلالات یادگیری امر مهمی است، زیرا این رفتارها ممکن است به عنوان نشانه ای از بیماری های متابولیک یا نقایص ژنتیکی بروز پیدا کرده باشد که حتما نیاز به پیگیری و درمان دارد.

عوامل ایجاد اختلال یادگیری

عوامل محیطی

محیط همواره یکی از فاکتورهای تاثیرگذار بر روی ضعیت سلامتی فرد است. تولد زودرس کودک، وزن کم هنگام تولد، تغذیه ناسالم یا نامناسب (مثل وجود مسمومیت با سرب)، پرورش در محیط با استرس و اضطراب، کم رنگ بودن رابطه عاطفی مادر و پدر با فرزند، عدم توجه مربی یا معلم به فرزند می توانند زمینه ساز ناهنجاری های رفتاری به شکل اختلال در عملکرد یادگیری در کودک باشند.

عوامل فیزیولوژیکی

هنگام بررسی علل فیزیولوژیکی اختلال یادگیری، حتما باید احتمال وجود نقایص بینایی، شنوایی و یا ناهنجاری های رفتاری در کودک را در نظر گرفت. اختلالات متابولیکی، آسیب به سر یا جمجمه که مغز و سیستم عصبی کودک را تحت تاثیر قرار داده است، عوامل بیوشیمیایی مانند هیپوگلیسمی و کم کاری تیروئید، و بسیاری از عوامل دیگر از علل ابتلای کودک به ناهنجاری های یادگیری هستند که با معاینه توسط متخصص و انجام آزمایش مشخص می شود.

عوامل ژنتیکی

اطلاعات مربوط به پیام رسانی سیستم عصبی و یادگیری و حافظه نیز توسط محتوای ژنتیکی هر فرد تعیین می شود. حالت های مختلفی از بیماری ها و ناهنجاری های ژنتیکی وجود دارد که از علائم آن اختلال در یادگیری به خصوص در سنین پایین است. مطالعات ثابت کرده است که این اختلالات هر چه در سنین پایین تر شناسایی شوند، درمان و مدیریت آنها نیز موفقیت آمیز تر است.

علایم

علائم این اختلال می تواند متفاوت باشد. ممکن است به صورت اختلال خواندن، اختلال ریاضی، اختلال دیکته و… بروز کند. همگی این موارد به مداخلاتی جهت درمان اختلال یادگیری نیاز خواهند داشت. اگر کودک شما علی رغم آموزش مناسب، حداقل یکی از نشانه های زیر را نشان می دهد مشکوک به اختلال یادگیری است و باید مورد ارزیابی قرار گیرد:

1 –اختلال خواندن ؛ کلمات را غلط می خواند، یا آهسته و به دشواری می خواند (مثلا کلمات را بخش بخش، غلط، به آهستگی و با تردید می خواند).

2 – در درک معنی آنچه خوانده است مشکل دارد (مثلا ممکن است متن را صحیح بخواند اما توالی رویدادها، روابط یا معانی عمیق تر آنچه را خوانده است درک نکند).

3 – در هجی کردن کلمات مشکل دارد (مثلا ممکن است حروفی را به کلمات اضافه کند، حذف کند (جا بیندازد) ، یا یک حرف را به جای حرف دیگر به کار ببرد).

4 – اختلال دیکته ؛ در نوشتن و ابراز عقاید به صورت کتبی مشکل دارد (مثلا در داخل جملات تعداد زیادی اشتباه دستور زبانی یا نقطه و علامت گذاری مرتکب شود، جملاتی که به صورت کتبی می نویسد واضح نیستند، سازمان دهی پاراگراف ها ضعیف است).

5 – کودک دارای اختلال یادگیری در تسلط یافتن بر قواعد اعداد و ارقام، اطلاعات رقمی یا محاسبه مشکل دارد (مثلا از اعداد و روابط آنها با هم درک ضعیفی دارد، اعداد یک رقمی را با انگشتان می شمارد و نمی تواند مثل همکلاسی های خود قواعد ارقام و اعداد را به یاد بیاورد، وسط محاسبه سردرگم می شود).

6– اختلال ریاضی ؛ در استدلال ریاضی مشکل دارد (مثلا در استفاده از مفاهیم، قواعد، یا فرمول های ریاضی برای حل مسائل ریاضی به شدت مشکل دارد).

7- عدم هماهنگی چشم و دست

8-کارها را به تاخیر می اندازد و برای اتمام آنها انگیزه ای ندارد.

نشانه های زیر می تواند پیش بینی کننده اختلال یادگیری در آینده در کودک باشد:

? تاخیر در کسب مراحل رشد حرکتی و شناختی مانند گردن گرفتن، سینه خیز رفتن، چهار دست و پا رفتن، راه رفتن، صحبت کردن و …

? کودکانی که به نظر دست و پا چلفتی می رسند! و برای مثال زیاد به وسایل برخورد می کنند یا در انجام بازی ها و فعالیت ها کم مهارت به نظر می رسند.

? کودکانی که کم توجه به نظر می رسند.

? کودکانی که بعد از ۴ سالگی کارهای خود را با دو دست انجام می دهند و هنوز معلوم نیست راست دست یا چپ دست هستند.

? کودکانی که کند هستند و بخصوص در محیط های شلوغ و جمعی این کندی بیشتر می شود.

? کودکانی که نمي توانند از ابزارها مانند قیچی، قاشق و … بصورت صحیح و متناسب با سن خود استفاده کنند.

روش هاي پيش گيري از ايجاد اختلال يادگيري

الف-پرورش دقت، حافظه، تميز، تشخيص و ادراك بيناي.  مانند بازشناسی تفاوت و تشابه در تصاویر، اشکال، حروف و اعداد
ب- پرورش دقت، حافظه، تميز،تشخيص و ادراك شنوايي مانند بازی های قافیه دار و بازی های حفظ کلمه
ج- پرورش دقت-توجه و تمركز
د-ايجاد هماهنگي بين چشم و دست
ه- ايجاد غلبه طرفي

با توجه به این که اختلال یادگیری در سن مدرسه تشخیص داده می شود و مهارت های مورد نیاز برای مهارت های تحصیلی در سنین پیش از دبستان شکل می گیرند، می توان با تشخیص ضعف مهارت های پایه و پیش نیاز و تقویت این مهارت ها از بروز اختلال یادگیری جلوگیری کرد. ضعف در این مهارت ها توسط متخصصین مجرب تشخیص داده می شود. این متخصصان بسته به مشکلاتی که کودک  دارد، می تواند  شامل یک متخصص گفتار درمانی تهران و یک متخصص کاردرمانی باشد. این درمانگر ها به درمان اختلال یادگیری در شرق تهران کمک می کنند.

کاردرمانی در اختلال یادگیری ؛ ارزیابی ها و مداخلات کاردرمانی

گفتار درمانی می تواند برای افرادی که دارای مشکلات یادگیری (اختلال دیکته ، اختلال ریاضی ، اختلال خواندن) هستند مفید باشد تا بتواند به بهترین نحو ارتباط برقرار کند

آسیب شناس گفتار و زبان جهت درمان اختلال یادگیری در شرق تهران (اختلال خواندن ، اختلال ریاضی ، اختلال دیکته) می تواند زمینه های مختلف مهارت های مبتنی بر زبان (مانند خواندن، نوشتن، زبان شفاهی، پردازش اطلاعات، حافظه، توجه و غیره) را ارزیابی کرده و  با ایجاد یک برنامه درمانی به بهبود عملکرد در این زمینه ها به کودک  کمک کند. این برنامه درمانی با توجه به نیازها و توانایی های خاص فرد طراحی می شود. آسیب شناس گفتار و زبان بر جنبه های مثبت ارتباطات فردی تمرکز می کند و از آنها برای کمک به برقراری ارتباط کامل استفاده می کند.

منابع

  1. American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.). Arlington, VA: American Psychiatric Publishing

  2. American Speech–Language–Hearing Association (ASHA)

  3. sl hunter speech works

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *