تفاوت اتیسم و عقب ماندگی ذهنی موضوعی است که ممکن است ذهن بسیاری از والدین و اطرافیان این کودکان را دگیر کرده باشد. اگرچه تشخیص این دو بیماری از هم کار پیچیده ای نیست، اما ممکن است برای بعضی از افراد گیج کننده باشد. لذا در ادامه به توضیح هر دوی این بیماری ها و تفاوت ها و شباهت هایشان می پردازیم.

تفاوت اتیسم و عقب ماندگی ذهنی چیست؟

برای درک تفاوت این دو اختلال باید هر دو اختلال را شناخت. واژه اختلال طیف اتیسم واژه نسبتاً جدید می باشد؛ در حالیکه این اختلال سال‌های زیادی است که وجود دارد. کودکانی که اتیسم دارند؛ به شدت درگیر انجام فعالیت‌های روزمره زندگی خود هستند. معمولاً این افراد بی دقت، لجباز، بی مسئولیت و تنبل تلقی می شدند.
حدود ۱۰ سال قبل، بیشتر مردم فکر می‌کردند که اتیسم یک نام متوهمانه برای عقب ماندگان ذهنی است و اتیسم همان عقب ماندگی ذهنی می باشد.

متاسفانه هنوز نیز در بین برخی از حرفه ها و مردم چنین طرز تفکری وجود دارد. برای درک تفاوت اتیسم و عقب ماندگی ذهنی، باید به نکاتی توجه کرد. نکات ریز دوران کودکی که شاید مسئله خاصی برای والدین به نظر نرسد، می‌تواند نشانه‌ای از مشکلی بزرگ تر در آینده باشد. مثلاً کودک تحمل حضور در اجتماع را ندارد یا برقراری تماس چشمی هنگام مکالمه ممکن است برای کودک سخت باشد.

باید بدانیم که هر دو اختلال چه طیف اتیسم و چه عقب ماندگی ذهنی دارای سطوح مختلفی هستند که اختلال طیف دو سر طیف را شامل می شود و ابتدای آن فرد را سطح یک می گویند که می تواند به مدرسه ی عادی نیز برود اما انتهای دامنه را سطح سه اتیسم می گویند که با تمرینات کاردرمانی فراوان و مداوم می تواند به  سطح دوم هم برسد.

عقب ماندگی ذهنی هم به افرادی می گویند که بهره ی متوسط هوشی آن ها از 70 پایین تر است.

برای اطلاعات بیشتر در مورد کاردرمانی در اتیسم، لینک زیر را مطالعه فرمایید.

کاردرمانی در اتیسم در شرق تهران ؛ نقش، اهداف

تفاوت اتیسم و عقب ماندگی ذهنی ؛ اتیسم چیست؟

اتیسم یک اختلال عصبی رشدی است که به سه جنبه اساسی رشد اثر می گذارد.

این سه جنبه عبارتند:

• از تعاملات اجتماعی کودک و درک افراد توسط وی.

• همه جنبه‌های ارتباط(شفاهی و غیر شفاهی).

• انعطاف پذیری فکری و رفتاری از جمله مشکل در تصورات.

در درک تفاوت این دو اختلال، باید در نظر داشت که هیچ دو کودک اتیسمی دقیقاً شبیه هم نیستند. هر کودکی در نقطه‌ای خاص از طیف اتیسم قرار دارد. رشد هر کودک مبتلا به اتیسم سرعت متفاوت دارد. شدت اختلال در هر بخش فرق دارد. برای مثال سن کودکی ممکن است چهار سال باشد؛ اما عملکرد وی در حد یک کودک سه ساله و مهارت زبانی وی در حد یک کودک یک و نیم ساله می باشد. ممکن است در عین حال مهارت‌های شناختی کودک متناسب با سنش باشد. پس هیچ دو کودک مبتلا به اتیسم پیدا نمی‌شود که دقیقاً در همه‌ی جنبه های رشد مشابه هم باشند.

در درک تفاوت اتیسم و عقب ماندگی ذهنی باید توجه کرد که بسیاری از کودکان مبتلا به اتیسم عقب ماندگی ذهنی دارند؛ ولی بسیاری هم از نظر هوشی در حد میانگین یا بالاتر از حد میانگین هستند. پس ناتوانی ذهنی بخشی از تشخیص اتیسم در کودکان نمی باشد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد گفتاردرمانی در عقب ماندگی ذهنی، لینک زیر را مطالعه فرمایید.

https://hamrahrehab.ir/%da%af%d9%81%d8%aa%d8%a7%d8%b1%d8%af%d8%b1%d9%85%d8%a7%d9%86%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d8%b9%d9%82%d8%a8-%d9%85%d8%a7%d9%86%d8%af%da%af%db%8c-%d8%b0%d9%87%d9%86%db%8c/

تفاوت اتیسم و عقب ماندگی ذهنی ؛ سندروم آسپرگر:

سندروم آسپرگر شکلی از اتیسم است که در افرادی که هوش طبیعی یا بالاتر از حد طبیعی دارند دیده می‌شود. آنها مشکلات کمتری در گفتار دارند؛ اما ممکن است در درک و پردازش زبان مشکل داشته باشند. در کل این افراد ممکن است نسبت به سایر افراد مبتلا به اتیسم، اختلال آنها واضح نباشد.

برای درک تفاوت اتیسم و عقب ماندگی ذهنی باید توجه کرد که افراد مبتلا به اتیسم ممکن است مشکلات حسی را تجربه کنند. مثلاً حس‌ها را کمتر یا بیشتر از حد عادی تجربه کنند. برخی از افراد مبتلا به اتیسم ممکن است بتوانند تا حدودی مستقل زندگی کنند اما بقیه آنها ممکن است ناتوانی هایی در یادگیری داشته باشند و به فردی که آنها را همواره همراهی کند؛ نیاز داشته باشند.

تفاوت اتیسم و عقب ماندگی ذهنی ؛ عقب ماندگی ذهنی چیست؟

عقب ماندگی ذهنی اختلالی است که فرد سطح هوشی پایین تر از حد میانگین دارد یا توانایی ذهنی فرد کمتر از حدی است که بتواند فعالیت های روزمره زندگی را به طور مستقل انجام دهد. باید به این نکته توجه داشت که عقب ماندگی ذهنی خود می تواند بخشی از یک اختلال باشد به طور مثال تقریبا تمام افراد با اختلال سندرم داون دارای عقب ماندگی ذهنی هستند یعنی بهره ی هوشی آن ها از دیگر افراد نرمال جامعه کمتر و زیر 70 است.

لازم است این را هم بیان کنیم که با اختلال طیف اتیسم هم احتمال پایین بودن بهره ی هوشی وجود دارد.

برای درک این تفاوت باید توجه کرد که افراد عقب مانده ذهنی می توانند مهارت های جدید را یاد بگیرند ولی بسیار کند یاد میگیرند. آنها تمایل دارند که عملکرد ها را پایین تر از سطح سن واقعی خود انجام دهند و سطح عملکرد فرد بستگی به وضعیت ذهنی وی دارد. درجه ناتوانی هوشی فرد از خفیف تا عمیق متفاوت است. این کودکان در زمینه های زیر ناتوانی دارند:

• عملکردهای ذهنی: این عملکردها به توانایی یادگیری ، توانایی تصمیم گیری و حل مسئله مربوط میشود.

• رفتارهای تطابقی: این مهارت ها برای انجام فعالیت‌های روزمره زندگی مانند برقراری ارتباط موثرو توانایی مراقبت از خود ضروری است.

برای اطلاعات بیشتر در مورد نقش گفتاردرمانی در اتیسم، لینک زیر را مطالعه فرمایید.

گفتاردرمانی اتیسم در شرق تهران ؛ نقش و مزایای گفتاردرمانی

درجات مختلف عقب ماندگی ذهنی:

برای درک تفاوت اتیسم و عقب ماندگی ذهنی باید توجه کرد که میزان هوش کودک توسط تست آی کیو اندازه گیری می شود. میانگین هوش افراد ۱۰۰ است و اکثر مردم بین ۸۵ تا ۱۱۵ هستند.

حال همانطور که گفتیم اگر هوش کودک زیر ۷۰ الی ۷۵ باشد؛ کودک عقب ماندگی ذهنی دارد.

کودکانی که هوش آنها بین ۵۰ تا ۷۰ است؛ عقب ماندگی ذهنی خفیف دارند. این کودکان توانایی یادگیری خواندن و مهارت های ریاضی را در حد پایه ای دارند.

کودکانی که هوش آنها بین ۳۵ تا ۵۰ است، عقب ماندگی ذهنی متوسط دارند. این افراد به حمایت در مدرسه، خانه و اجتماع نیاز دارند. برای درک تفاوت اتیسم و عقب ماندگی ذهنی باید توجه کرد که آنها فقط می تواند فعالیت های ساده را یاد بگیرند. افراد دارای هوش پایین تر به حمایت‌های خیلی بیشتر و وسیع تر در زندگی نیاز دارند.

منابع

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *