تعادل

توانایی سیستم عصبی مرکزی و محیطی، برای حفظ موقعیت بدن بر پایه ی تکیه گاه، تعادل نام دارد که فرآیند ساده ای نیست. فعالیتهایی مانند پیاده روی مداوم، مستلزم یکپارچگی دقیق و مداوم اطلاعات بصری ، حس عمقی سالم و عملکرد طبیعی بدن، برای جلوگیری از از دست دادن تعادل است؛ همچنین، قدرت بینایی نیز در این زمینه، نقش مهمی برعهده دارد. افرادی که در حفظ تعادل خود مشکل دارند، میتوانند از خدمات کاردرمانی در شرق تهران بهره مند شوند.

 

مولفه های تعادل

دو مورد از مهمترین مولفه های تعادل، حس عمقی و سیستم دهلیزی میباشد. حس عمقی به شما کمک می کند تا مثلا پای خودرا روی سنگ فرش، ثابت نگه دارید و سیستم دهلیزی، شما را در حالت قائم نگه می دارد ، در حالی که سر خود را برای ارزیابی صدا به سرعت حرکت می دهید. در بروز اختلالات تعادلی، در واقع این دو مولفه هستند که یکی یا هردویشان ممکن است دچار اختلال شده باشند. البته، یکی از اهداف مهم کاردرمانی در اختلالات تعادلی در شرق تهران، تقویت این دو مولفه می باشد. مکان این دو سیستم در قسمت گوش ها قرار دارد. لازم به ذکر است برای یکپارچه کردن تمام حواس با هم که بتوانیم پاسخ مناسب و درستی در برابر محرکات محیطی و درونی بدهیم فعالیت درست و صحیح این دو حس لازم است. در بسیاری از کودکان دچار اختلالاتی مثل اتیسم و سندرم داون و فلج مغزی  واختلال یادگیری  و بزرگسالانی که سکته ی مغزی داشته اند این احساس مختل می شوند. به طور کلی داشتن تعادل به مولفه های مختلفی بستگی دارد و باید این را بدانیم که اختلال در سایر حس ها و و رودی های حسی مثل ورودی های بینایی و لمسی و عمقی در صورت داشتن اختلال  می توانند روی پروسه ی صحیح فعالیت این دستگاه اثر منفی خود را بگذارند. به طوری که این در حوزه ی تخصصی کاردرمانگران است تا علت اصلی مشکل را تعیین کنند.

جهت رزرو نوبت، مشاوره و ویزیت آنلاین، با ما تماس بگیرید. ما همه روزه در خدمت شما هستیم.

علائم بروز اختلالات تعادلی

هنگامی که در عملکرد سیستم تعادلی، اختلال ایجاد می شود ، مردم اغلب از سرگیجه ، عدم تعادل ، تاری دید ، حساسیت به نور ، حساسیت به حرکت ، حالت تهوع ، پری شنوایی ، وزوز گوش و سردرد شکایت دارند. اما فقط این ها نیست درگیری این دو حس به اختلال در عملکرد روزانه می انجامد که مثلاً فرد نمی تواند از پله ها بالا برود. در جفت پا پریدن مشکل دارد. روی یک خط مستقیم نمی تواند راه برود. از روی استپ ها نمی تواند عبور کند. از روی موانع نمی تواند بگذرد. هنگام عبور کردن و گذشتن از یک مسیری که به ظاهر ساده است مدام می خواهد دست یک نفر را بگیرد تا او کمکش کند. از ارتفاع می ترسد و بسیاری از مشکلات و علائم دیگر که برای ما قابل مشاهده است.

سرگیجه و عدم تعادل،  اغلب منجر به محدودیت هایی در عملکرد، از جمله ناتوانی در تکمیل فعالیت های روزمره،  مانند مراقبت از خود ، آشپزی و نظافت می شود. اختلال عملکرد سیستم دهلیزی و تعادل، ممکن است منجر به ناتوانی در رانندگی ، کار یا حتی راه رفتن شود. با گذشت زمان ، این محدودیت ها منجر به کاهش میزان دسترسی به منابع و خدمات جامعه و همچنین، کاهش کیفیت زندگی میگردد.

جهت رزرو نوبت، مشاوره و ویزیت آنلاین، با ما تماس بگیرید

کاردرمانی در اختلالات تعادلی در شرق تهران

روند کاردرمانی در اختلالات تعادلی در شرق تهران، در قالب یکسری روشها ارائه میگردد که در ادامه به آن میپردازیم:

کاردرمانی در اختلالات تعادلی خیابان دماوند
کاردرمانی در اختلالات تعادلی خیابان دماوند

ورزش درمانی

ورزش درمانی، به طیف گسترده ای از فعالیت های بدنی اشاره دارد که روی بازگرداندن و حفظ قدرت ، استقامت ، انعطاف پذیری ، ثبات اصلی و تعادل تمرکز دارد. برای کودکان تقریباً تمام تمرینات به صورت بازی هستند. بازی هایی تعادلی با تخته تعادل. بازی هایی با پله ها و استپ ها و سطح شیبدار. بازی های ترکیبی که در آن مسیرهایی تؤام از  حس و حرکت و تعادل و دستور باهم مورد هدف قرار می گیرند. لذا هر کدام از این بازی ها به صلاحدید کاردرمانگر از لحاظ سختی درجه بندی می شوند که میزان سختی نیز به مهارت و سطح شخص و کودک بستگی دارد.

درمان دستی

درمان دستی، به انواع روشهای توانبخشی که توسط کاردرمانگران استفاده می شود ، اشاره دارد ، این روشها شامل ماساژ بافت هایی مانند پوست و عضلات ، تمرینات فشاری-عمقی ، تمرینات حفظ تعادل ، تمرینات تحریکی موضعی ، تحریک عصبی ، کار روی دامنه ی حرکتی غیرفعال و بازآموزی های عصبی عضلانی می باشد.

چسب ورزشی و  کینزیوتپ

گاهی استفاده از نوار های چسب ورزشي و كينيزوتپ طی روند کاردرمانی در اختلالات تعادلی در شرق تهران، براي كمك به بيماران جهت بازگشت شان به فعاليت يا ورزش و در عين حال، به حداقل رساندن میزان آسيب های ناشی از عدم تعادل، به كار مي رود. هر قسمتی از بدن که دچار اختلال است به کینزیوتیپ خاص خود نیاز دارد.

تمرینات کششی یا فشرده سازی ستون فقرات

تمرینات کششی یا فشرده سازی ستون فقرات، اغلب در بیمارانی استفاده می شود که مواردی مانند دردهای منتشره در بازو یا پا و همچنین، بی حسی و یا سوزن سوزن شدن اندام هایشان،  شکایات اصلی آنها می باشد. اعمال تمرینات کششی برای مشکلات دیسک و همچنین، هر نوع فشرده سازی ستون فقرات برای این دسته از افراد، بسیار مفید می باشد. به این تمرینات deep compression intervention نیز می گویند. ظهور لمس عمقی می تواند باعث تعدیل اختلال در تعادل و لمس کودک شود.

برخی روش های درمانی مکمل

روش های درمانی مکمل، زمانی کاربرد دارد که شما در کنترل درد ، تورم ، التهاب و بهبود بافت تان، نیازمند مداخله ی بیشتری باشید. البته برخی روش های درمانی مکمل، ممکن است در حیطه ی تخصص کاردرمانی در اختلالات تعادلی خیابان دماوند نباشد و کاردرمانگر، بنا به صلاح دید، شما را به متخصصان مربوطه ارجاع می دهد.

جهت رزرو نوبت، مشاوره و ویزیت آنلاین، با ما تماس بگیرید

منابع کاردرمانی در اختلالات تعادلی خیابان دماوند

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *