درمان زبان پریشی بزرگسالان در شرق تهران ، به این امر توجه می‌کند که فرد در چه زمینه‌هایی مشکل دارد. بعد از ارزیابی و شناخت مشکل، گفتاردرمانگر برنامه درمانی را میچیند. برنامه درمانی هر فرد با توجه به نیازها، خواسته ها و شرایط فرد مختص خود فرد است و گفتار درمانگر ممکن است از روش‌های مختلفی برای انجام برنامه درمانی استفاده کند تا روابط اجتماعی فرد را بهبود بخشد.

زبان پریشی چیست؟

زبان پریشی وضعیتی است که فرد توانایی برقراری ارتباط صحیح را از دست می‌دهد. این وضعیت می‌تواند بر توانایی صحبت کردن، نوشتن و درک زبان تاثیر بگذارد. زبان پریشی معمولاً به طور ناگهانی بعد از سکته یا آسیب سر اتفاق می‌افتد. در درمان زبان پریشی بزرگسالان در شرق تهران به این امر توجه میکنند که شدت زبان پریشی به علت آسیب و گستردگی آسیب مغزی بستگی دارد.

چه چیزی باعث زبان پریشی می شود؟

آفازی در اثر آسیب به سمت غالب زبان مغز، معمولاً سمت چپ، ایجاد می شود و ممکن است توسط:

  • سکته
  • آسیب سر
  • تومور مغزی
  • عفونت
  • زوال عقل

در حال حاضر اینکه زبان پریشی باعث از بین رفتن کامل ساختار زبان می شود یا اینکه در نحوه دسترسی و استفاده از زبان مشکل ایجاد می کند ناشناخته مانده است.

علائم

گفتار پرشی خود نشانه اختلالات دیگر مانند سکته یا تومور مغزی می باشد. کسی که زبان پریشی دارد، ممکن است:

  • کوتاه صحبت کند یا جملات را ناقص بیان کند
  • جملات را طوری بیان می‌کند که قابل درک نیست
  • کلمه‌ای را با سایر صداها جایگزین می‌کند
  • کلمات را نامفهوم بیان می‌کند
  • مکالمه دیگران را نمی‌تواند بفهمد
  • جملاتی را می‌نویسد که قابل درک نیستند

این موارد نیازمند مداخلات گفتاردرمانی جهت درمان زبان پریشی هستند.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه زبان پریشی دوران کودکی، لینک زیر را مطالعه فرمایید.

زبان پریشی دوران کودکی

جهت مشاوره، رزرو نوبت، ویزیت در منزل و خدمات آنلاین با ما تماس بگیرید.

اهداف گفتاردرمانی در درمان زبان پریشی

  • گفتاردرمانی در درمان زبان پریشی بزرگسالان در شرق تهران، به فرد کمک می‌کند که تا حد ممکن زبان و گفتار فرد بازتوانی شود.
  • در گفتاردرمانی به فرد کمک می شود که به بهترین شیوه ممکن ارتباط برقرار کند( افزایش فعالیت و مشارکت).
  • گفتاردرمانگر راه‌های متناوبی پیدا می‌کند تا فرد بتواند ارتباط برقرار کند مانند رویکردهای جبرانی و کمکی.
  • گفتاردرمانگر در مورد زبان پریشی به فرد و اطرافیان وی آگاهی می‌دهد.

فرآیند گفتاردرمانی در درمان زبان پریشی به شرایط فرد بستگی دارد. ممکن است برخی از افراد به دوره سنگین از مراجعات گفتاردرمانی نیاز داشته باشند. برای برخی از مراجعان دوره‌های کوتاه تر ممکن است توصیه شود.

جلسات درمانی ممکن است به صورت فردی یا گروهی انجام شود. ممکن است در درمان زبان پریشی بزرگسالان در شرق تهران در این جلسات از تکنولوژی هایی مانند برنامه های کامپیوتری و اپلیکیشن ها استفاده شود.

بسیاری از افراد که به علت سکته دچار زبان پریشی شده‌اند؛ تغییرات سریعی در هفته ها و ماه های اول بعد از سکته تجربه می‌کنند ولی بهبودی می‌تواند همچنان طی سال‌ها و حتی ده ها بعد از سکته نیز مشاهده شود.

ارزیابی‌های گفتاردرمانی

قبل از شروع درمان زبان پریشی ، ارزیابی صورت می‌گیرد که مشکلات فرد مشخص می‌شود. گفتاردرمانگر با فرد و خانواده فرد صحبت می کند تا مشخص کند که مشکل فرد مربوط به درک زبان است یا مربوط به بیان خود.

جهت مشاوره، رزرو نوبت، ویزیت در منزل و خدمات آنلاین با ما تماس بگیرید.

تکنیک‌های مورد استفاده در درمان زبان پریشی بزرگسالان در شرق تهران:

تکنیک های گفتاردرمانی و اهداف آن به شرایط فرد بستگی دارد. اگر فرد در درک کلمات مشکل دارد؛ گفتار درمانگر از فرد می‌خواهد تا فعالیتهایی نظیر وصل کردن عکس به کلمات یا طبقه بندی کلمات بر اساس مفهوم را انجام دهد.

هدف نهایی فعالیت‌ها در درمان زبان پریشی، بهبود توانایی های فرد برای به یادآوردن معنی و مرتبط کردن آنها با کلمات است. اگر فرد در بیان کردن خودش مشکل دارد؛ گفتار درمانگر از فرد می خواهد که نام عکس‌ها را تمرین کند.
ممکن است گفتاردرمانگر از فرد بخواهد تا کلمات را تکرار کند. اگر فرد قادر به انجام کامل فعالیت‌ها با یک کلمه باشد؛ گفتار درمانگر در درمان زبان پریشی بزرگسالان در شرق تهران روی توانایی فرد برای سازماندهی جمله کار خواهد کرد. ممکن است بعضی از فعالیت‌ها در درمان زبان پریشی شامل استفاده از کامپیوتر باشد.

سایر روش ها ممکن است شامل گروه درمانی و کار با سایر اعضای خانواده باشد. با این روال، مهارت های مکالمه ای یا موقعیت های رایج شنیداری مانند تماس گرفتن تمرین می شود. استفاده از برنامه های کامپیوتری و سایر اپلیکیشن ها در حال افزایش است. این موارد به فرد کمک می‌کنند که توانایی زبانی آنها افزایش یابد. ولی نکته‌ای که مهم است این است که حتماً درمان باید با گفتار درمانگر شروع شود.

جهت مشاوره، رزرو نوبت، ویزیت در منزل و خدمات آنلاین با ما تماس بگیرید.

منابع درمان زبان پریشی بزرگسالان در شرق تهران

برای اطلاعات بیشتر در زمینه درمان اختلالات ارتباطی، لینک زیر را مطالعه فرمایید.

تاخیر در گفتار و زبان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *