گفتاردرمانی در فلج مغزی در شرق تهران به بررسی مشکلات عضلات مرتبط با زبان، جویدن و… می پردازد. گفتار درمانگر غضلات صورت، زبان، چانه و قفسه سینه را مورد ارزیابی قرار می‌دهد تا تمامی مشکلات فرد را بیابد. گفتار درمانگر عملکرد و مشکلات فرد را در محیط های مختلف از جمله خانه، محیط اجتماعی و… را بررسی می کند. در نهایت گفتار درمانگر بر اساس شدت اختلال، میزان مشکلات فرد در حیطه های مختلف، نیازها و خواسته‌های فرد یا خانواده وی و محیط های مربوط به فرد، به تدوین و اجرای برنامه درمانی می‌پردازد. گفتاردرمانگر در حین اجرای مداخلات نیز به ارزیابی تاثیر مداخلات و میزان پیشرفت می پردازد. گفتاردرمانی در فلج مغزی در شرق تهران در نهایت منجر به افزایش مشارکت اجتماعی فرد افزایش استقلال فرد در فعالیت‌های روزمره زندگی و محیط فرد و افزایش کیفیت زندگی فرد می‌شود.

گفتاردرمانی در فلج مغزی در شرق تهران ؛ فلج مغزی چیست؟

فلج مغزی گروهی از اختلالات است که بر حرکت، تن عضلانی و پوسچر فرد اثر می گذارد. فلج مغزی بر اثر آسیب هایی که بر مغز در حال رشد وارد می شود اتفاق می‌افتد. اکثر این آسیب ها قبل از تولد اتفاق می‌افتند. علائم و نشانه های فلج مغزی در طول دوره نوپایی یا پیش دبستانی خود را نشان می‌دهند. در کل  در گفتاردرمانی در شرق تهران به این امر توجه میشود که فلج مغزی منجر به اختلال حرکات با رفلکس های اغراق شده، اسپاستیسیتی اندام‌ها و تنه، پوسچر غیر معمول، حرکات غیر ارادی، راه‌رفتن ناپیوسته یا ترکیبی از این نشانه ها می شود.

افراد مبتلا به فلج مغزی ممکن است مشکلاتی در بلع و اختلال در هماهنگی عضلات چشم داشته باشند به طوری که نمی توانند روی چیزی تمرکز کنند.  این افراد با کاهش دامنه حرکتی در مفاصل مختلف به علت سفتی عضلانی مواجه شوند. علت فلج مغزی و تاثیر آن روی عملکرد فرد بسیار متنوع است. مثلا گفتاردرمانی در فلج مغزی در شرق تهران توجه میکند که برخی از افراد مبتلا به فلج مغزی می توانند راه بروند در حالی که برخی به کمک نیاز دارند.

جهت رزرو نوبت، مشاوره، ویریت در منزل و خدمات آنلاین با ما تماس بگیرید.

 علائم و نشانه های فلج مغزی

علائم و نشانه های آن می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. فلج مغزی می تواند روی کل بدن یا فقط اندامهای خاصی اثر بگذارد . علائم و نشانه های عمومی آن می‌تواند شامل مشکلات حرکتی، گفتار، غذا خوردن، رشد حرکتی و… باشد.

علائم اختلال گفتار و غذاخوردن:

  • تاخیر در پیشرفت گفتار
  • مشکل در گفتار
  • مشکل در مکیدن، جویدن و یا خوردن
  • آبریزش دهان یا مشکل در بلع

گفتاردرمانی در فلج مغزی در شرق تهران

گفتار درمانی می‌تواند به هر فردی که زبان یا گفتارش مشکل دارد با ایجاد توانایی های ارتباطی مورد نیاز  به فرد کمک کند. گفتار درمانی در فلج مغزی  اغلب بر تقویت عضلات صورت و آموزش کودک در چگونگی تولید صداهای خاص تمرکز می‌کند. گفتار درمانگر برای هر فرد برنامه درمانی خاصی جهت استفاده از تکنیک‌های درمانی و توانبخشی طراحی می‌کند. در گفتار درمانی کودک موارد زیر را یاد میگیرد:

  • کودک یاد بگیرد زیر و بم بودن صدای خود را تنظیم کند.
  • واضح تر صحبت کند.
  • نفس های عمیق تری بکشد.

تمرین این توانایی‌ها در گفتاردرمانی در فلج مغزی در شرق تهران ممکن است به کودکانی که مشکل در بلع، جویدن، سرفه، سوزش سردل و آبریزش دارند کمک فراوانی بکند. در صورتی که مداخلات گفتار درمانی انجام نگیرد، ممکن است کودک مشکلات ادامه داری در برقراری ارتباط با افزایش سن داشته باشد. گفتار درمانی بر هدف گفتار صحیح و عادات زبانی تمرکز می کند. این امر موجب بهبود توانایی های ارتباطی کودک در طول زمان می شود.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه مداخلات کاردرمانی در کودکان فلج مغزی، لینک زیر را مطالعه فرمایید.

کاردرمانی در فلج مغزی ؛ مداخلات کاردرمانی و مزایای آن

 فواید گفتاردرمانی در فلج مغزی در شرق تهران

گفتار درمانی نقش کلیدی در عواطف، رشد شناختی و اجتماعی کودک دارد. وقتی کودک یاد می گیرد که چگونه با زبان کار کند، می‌تواند حس بهتری در مورد دنیای اطرافش داشته باشد. کودکانی که در گفتاردرمانی در فلج مغزی در شرق تهران شرکت می‌کنند عملکرد بهتری در مدرسه و در برقراری تعاملات با سایر کودکان دارند. این کودکان می‌توانند در فعالیت‌های که قبلاً قادر به انجام آن نبودند، شرکت کنند. گفتار درمانی می تواند به یادگیری مهارت های ضروری فرد در اوایل جوانی کمک موثری بکند. گفتار درمانی به الگوهای یادگیری درست در کودک کمک فراوانی می‌کند.

گفتاردرمانگر علاوه بر تمرینات تکنیک های به فرد یا خانواده وی آموزش می دهد تا آنها را در خانه اجرا کنند. بدین ترتیب سرعت بهبودی و توانبخشی گفتار فرد افزایش می یابد. گفتار درمانگر در گفتاردرمانی در فلج مغزی در شرق تهران با ارائه تکنیک ها و استراتژی ها به فرد بهبود کیفیت زندگی افزایش استقلال و افزایش مشارکت اجتماعی فرد کمک فراوانی می‌کند.

منابع

  1. child birth injuries

برای اطلاعات بیشتر در زمینه نکات مراقبتی مفید در مراقبت از کودکان فلج مغزی، لینک زیر را مطالعه فرمایید.

مراقبت از کودکان فلج مغزی ؛ 9 نکته مفید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *