کاردرمانی در ضایعه نخاعی خاجی در شرق تهران با توجه به سطح آسیب نخاع و اختلال عملکرد برنامه درمانی را تنظیم می‌کند‌. کاردرمانگر فرد را به طور کامل ارزیابی می‌کند تا سطح آسیب، میزان عملکرد، وضعیت مثانه و روده جهت دفع،  وضعیت عملکرد فرد برای ادامه عملکرد تحصیلی و شغلی را می‌سنجد. پس بنابر میزان توانایی، ناتوانی، محیط، خواسته‌ها و نیازهای فرد، برنامه مداخلات درمانی را تنظیم می‌کند.

کاردرمانگر با توجه وضعیت جسمی فرد، ایجاد تطابقات محیطی و سایر مداخلات به بهبود مشارکت اجتماعی و کیفیت زندگی فرد کمک می‌کند. در نهایت استقلال فرد در زندگی روزمره افزایش می‌یابد.

 ضایعه نخاعی خاجی چیست؟

کاردرمانی در ضایعه نخاعی خاجی در شرق تهران توجه میکند که ستون فقرات شامل چهار بخش استخوان های گردنی، سینه ای، کمری و خارجی می‌باشد. چون ستون فقرات شامل نخاع و اعصاب مربوطه می باشد؛ پس آسیب به هر بخش می‌تواند اختلالاتی را به دنبال داشته باشد.

هرچه سطح آسیب پایین‌تر باشد، آسیب به عملکرد فرد نیز کمتر است. ضایعه نخاعی خاجی بسته به سطح آسیب می تواند روی پا و راه رفتن فرد اثر بگذارد. این افراد درجاتی از کنترل مثانه، روده و عملکرد جنسی را از دست می دهند. عضلات شکمی در این افراد سالم است. کاردرمانی در شرق تهران به این امر توجه میکند که این افراد وابسته به سطح آسیب، درجاتی از حرکات لگن، زانو  و مچ پا را دارند.  عملکرد روده و مثانه ممکن است مختل شود و فرد اختیار ادرار و مدفوع خود را نداشته باشد.

جهت رزرو نوبت، مشاوره، ویریت در منزل و خدمات آنلاین با ما تماس بگیرید.

 مداخلات کاردرمانی در ضایعه نخاعی خاجی

کاردرمانگر در ابتدا وضعیت فرد، شدت علائم، محیط های مربوط به فرد، نیازها و خواسته‌های فرد را می سنجد. سپس بر اساس نتایج آن، برنامه درمانی را تنظیم و اجرا می‌کند و ممکن است عملکرد فرد در محیط کار دچار اختلال شده باشد.

کاردرمانگر در کاردرمانی در ضایعه نخاعی خاجی در شرق تهران توانایی های فرد را برای ادامه کار در محیط کاری، تجهیزات و امکانات محیط کار را بررسی می‌کند. اگر فرد کاندید برگشت به کار سابق باشد، کاردرمانگر شرایط برگشت فرد را مهیا می کند. در غیر این صورت به فرد برای ایجاد شغل جدید کمک می کند.  مشکلات کنترل ادرار و مدفوع در این افراد ممکن است شایع باشد. پس کاردرمانگر برنامه و روش های درست را به فرد می آموزد تا عملکرد بهتری داشته باشد. مثلاً ممکن است کاردرمانگر موارد زیر را به فرد توصیه کند:

  • کاردرمانگر توصیه میکند که فرد رژیم غذایی پرفیبر را در برنامه غذایی خود بگنجاند‌.
  • کاردرمانی در ضایعه نخاعی خاجی در شرق تهران مقدار مصرف مایعات فرد را مشخص کند.
  • به فرد توصیه می‌کند نیم ساعت قبل از دفع مایعات گرم بنوشد.
  • وضعیت صحیح بدن به هنگام انجام عمل دفع به فرد می آموزد.

این افراد ممکن است در تعادل و راه رفتن مشکل داشته باشند. کاردرمانگر با تمرینات  و ورزش های خاص به فرد کمک می کند تا وضعیت بهتری داشته باشد. کاردرمانگر  به فرد کمک می کند تا بتواند نهایتاً با وسیله کمکی یا بریس بتواند راه برود.

کاردرمانی در ضایعه نخاعی خاجی و محیط های فرد

کاردرمانگر محیط فرد را به طور کامل بررسی می‌کند. محیط خانه می تواند شامل موانع خطرزایی برای فرد باشد و کاردرمانگر برای عملکرد هر چه بهتر فرد به رفع این موانع می‌پردازد.

کاردرمانگر به همین روال به برگشت فرد به محیط تحصیلی نیز کمک می‌کند. کاردرمانگر علاوه بر اجرای تمرینات تقویتی و کششی با فرد در محیط کلینیک، به فرد تمرینات دیگری را نیز می آموزد تا فردا را در خانه انجام دهد. بدین ترتیب سرعت پیشرفت فرد افزایش می یابد. ممکن است کاردرمانگر به فرد استراتژی‌ها و تکنیک های جبرانی را نیز بیاموزد تا فرد بتواند در شرایط مختلف عملکرد بهتری داشته باشد.

 کاردرمانی در فعالیت های روزمره زندگی

کاردرمانگر در کاردرمانی در ضایعه نخاعی خاجی در شرق تهران وضعیت فرد را در انجام فعالیت‌های روزمره زندگی می‌سنجد. این فعالیت ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • مراقبت از خود و بهداشت شخصی
  • لباس پوشیدن
  • حمام و دستشویی رفتن
  • فعالیت های جنسی
  • مراقبت از فرزندان
  • خانه داری
  • مدیریت مالی

کاردرمانگر میزان نقص و اختلال فرد را در هر یک از این موارد مشخص می کند و با توجه به نیازها، خواسته ها و علائم فرد به بهبود این موارد کمک می کند تا استقلال فرد در زندگی روزمره افزایش یابد و کیفیت زندگی فرد بهبود یابد.

منابع کاردرمانی در ضایعه نخاعی خاجی در شرق تهران

  1. gillettechildrens.org

برای اطلاعات بیشتر در زمینه مداخلات کاردرمانی در ضایعه نخاعی سینه ای، لینک زیر را مطالعه فرمایید.

کاردرمانی در ضایعه نخاعی سینه ای در شرق تهران

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *