گفتاردرمانی در دیسفونی اسپاسمودیک در شرق تهران به بهبود علائم اختلال فرد کمک شایانی می‌کند. با توجه به اینکه این اختلال درمان خاصی ندارد؛ تنها راه کنترل علائم و بهبود آنها می‌باشد. گفتار درمانگر به ارزیابی دقیق اختلال و عملکرد فرد در محیط های مختلف می پردازد و برنامه درمانی را تدوین می‌کند. گفتار درمانگر برای مداخلات خود، تمرین های تقویتی مختلف، استراتژی‌ها و تکنیک‌های مختلفی را ارائه می دهد. ممکن است گفتار درمانگر در صورت لزوم به فرد، خانواده و تیم آموزشی اطلاعاتی در مورد این اختلال بدهد تا  به عملکرد بهتر فرد کمک شود و دیگران نیز بهتر او را درک کنند. در نتیجه این مداخلات در گفتاردرمانی در شرق تهران، اعتماد به نفس فرد افزایش می یابد و مشارکت اجتماعی  فرد نیز افزایش می‌یابد.

 اختلال دیسفونی اسپاسمودیک چیست؟

این اختلال نوعی اختلال صدا می باشد. علت این اختلال این است که مغز پیام های غیرطبیعی به تارهای صوتی می‌فرستد. این اختلال در زنان از مردان بیشتر است. این اختلال در افرادی که بیشتر صحبت می‌کنند رایج تر می باشد. علائم آن در طول یک الی دو سال اول پیشرفت می‌کند و سپس ثابت باقی می‌ماند.

گفتاردرمانی در دیسفونی اسپاسمودیک ؛ انواع دیسفونی اسپاسمودیک و علائم آن

به دلایلی که  نامعلوم است مغز پیام‌های غیرطبیعی به عضلات تارهای صوتی می‌فرستد که منجر به اسپاسم این عضلات می شود. گفتاردرمانی در دیسفونی اسپاسمودیک در شرق تهران بیان میکند که در حدود ۹۰ درصد این افراد، این پیام منجر به بسته شدن تارهای صوتی می‌شود و صدای آنها حالت گرفته پیدا می‌کند. معمولا صدای این افراد حالت گریه کردن را دارد. حدود ۱۰ درصد دیگر پیام عصبی موجب باز شدن عضلات تارهای صوتی میشود. صدای آنها حالت تنفس متناوب یا حالت نجوا را دارد‌. در نهایت گروه اندکی ترکیبی از دو نوع ذکر شده را دارند.

گفتاردرمانی در دیسفونی اسپاسمودیک در شرق تهران
جهت رزرو نوبت، مشاوره، ویریت در منزل و خدمات آنلاین با ما تماس بگیرید.

گفتاردرمانی در دیسفونی اسپاسمودیک ؛ درمان دیسفونی اسپاسمودیک

در حال حاضر هیچ درمان قطعی برای آن وجود ندارد درمان موجود بهبود علائم و نشانه‌های این اختلال است که خوشبختانه در دسترس است.

درک هدف درمان در گفتاردرمانی در دیسفونی اسپاسمودیک در شرق تهران جهت بهبود علائم بسیار مهم است. اگر مداخلات صورت نگیرد، علائم بیماری بدتر میشود.

  ارزیابی های گفتار درمانی در دیسفونی اسپاسمودیک

گفتار درمانگر ابتدا فرد را ارزیابی می‌کند تا نوع و شدت اختلال را دریابد. گفتار درمانگر با استفاده از فرم ها و ابزارهای ارزیابی مختلف مشخص می‌کند که نوع اختلال کدام یک از انواع دیسفونی اسپاسمودیک می‌باشد. البته حدود ۹۰ درصد افراد به نوع یک آن دچار هستند.

سپس گفتار درمانگر سایر عوامل موثر مربوط به فرد و خانواده‌اش را بررسی می‌کند. این عوامل می‌تواند محیط تحصیلی، کاری و خانه باشد.

  • در گفتاردرمانی در دیسفونی اسپاسمودیک در شرق تهران به این نکته توجه میشود که ممکن است فرد به خاطر اختلال دیسفونی اسپاسمودیک در این محیط ها دچار مشکل شده باشد و عملکرد فرد لطمه خورده باشد.
  • ممکن است فرد اعتماد به نفس خود را از دست داده باشد و نتواند مانند قبل به مشارکت اجتماعی خود ادامه دهد.
  • ممکن است تیم آموزشی معلمان نتوانند اختلال فرد را به خوبی درک کنند و کاهش عملکرد وی را از این جهت ندانند.
  • ممکن است خانواده فرد به خاطر عدم آگاهی درست از این اختلال، منجر به کاهش اعتماد به نفس فرد شده باشند.

گفتار درمانگر در گفتاردرمانی در دیسفونی اسپاسمودیک در شرق تهران تمامی این موارد را بررسی می کند و با توجه به نیازها، خواسته ها، شدت اختلال‌ و محیط فرد برنامه درمانی را تدوین می‌کند. بنابراین طبیعی است که برنامه درمانی هر فرد با فرد دیگر متفاوت باشد. سپس گفتار درمانگر مداخلات خود را اجرا می‌کند. برای این کار از روش‌ها و ابزارهای مختلفی بهره می‌برد.

جهت رزرو نوبت، مشاوره، ویریت در منزل و خدمات آنلاین با ما تماس بگیرید.

مداخلات گفتاردرمانی در دیسفونی اسپاسمودیک

گفتار درمانگر تمرینات مختلف را انجام می‌دهد تا جهت بهبودی عضلات مربوطه گام بردارد. گفتار درمانگر  تمریناتی به فرد در خانه نیز یاد می دهد تا بتواند اختلال خود را بهتر مدیریت کند.

گفتاردرمانگر در گفتاردرمانی در دیسفونی اسپاسمودیک در شرق تهران شرایط را ایجاد می‌کند که این تغییرات استراتژی ها فقط مخصوص به محیط درمانی نباشد بلکه فرد بتواند در هر شرایطی آن را اعمال کند و از آن بهره ببرد. گفتار درمانگر در طول جلسات نیز بر روند پیشرفت فرد نظارت می‌کند تا از اثربخشی برنامه درمانی مطمئن شود.

در نهایت گفتاردرمانی منجر به بهبود علائم اختلال، بهبود مشارکت اجتماعی، افزایش اعتماد به نفس و بهبود عملکرد فرد در محیط های مختلف می‌شود.

منابع

  1. dysphonia.org

برای اطلاعات بیشتر در زمینه نقش گفتاردرمانی در لرزش صدا، لینک زیر را مطالعه فرمایید.

گفتاردرمانی در لرزش صدا در شرق تهران

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *