گفتاردرمانی در بیماران ام اس (MS):

 بیماری ام اس(MS ) چیست و چه علائمی دارد؟

ام اس (MS) یک بیماری خودایمنی ناتوان کننده مغز و نخاع (سیستم عصبی مرکزی) است. در بیماری ام اس ، سیستم ایمنی بدن به غلاف محافظتی (میلین) که رشته های عصبی را می پوشاند حمله می کند و باعث ایجاد مشکلات ارتباطی بین مغز  و دیگر نواحی بدن می شود. در نهایت ، این بیماری می تواند باعث آسیب دائمی یا موقت اعصاب شود.علائم و نشانه های ام اس (MS)به طور گسترده ای متفاوت است و بستگی به میزان آسیب عصبی و اعصاب تحت تأثیر دارد. برخی از افراد مبتلا به ام اس (MS) شدید ممکن است توانایی راه رفتن مستقل  را از دست بدهند ، در حالی که برخی دیگر ممکن است دوره های طولانی بهبودی را بدون هیچ گونه علائم جدیدی تجربه کنند. علائم و نشانه های ام اس (MS) ممکن است بسته به محل قرارگیری فیبرهای عصبی آسیب دیده در افراد مختلف و در طول دوره بیماری بسیار متفاوت باشد. علائم اغلب بر حرکت تأثیر می گذارد ، مانند: بی حسی یا ضعف در یک یا چند اندام که معمولاً در یک طرف بدن یا پاها و تنه شما اتفاق می افتدکه با حرکات خاص در گردن رخ می دهد، عدم هماهنگی یا راه رفتن ناپایدار مشکلات بینایی نیز از جمله: از دست دادن جزئی یا کامل بینایی که اغلب با درد هنگام حرکت چشم، دوبینی طولانی مدت یا تاری دید شایع هستند. مشخص نیست که چرا ام اس (MS) در برخی از افراد ایجاد می شود  در برخی دیگر خیر اما به نظر می رسد ترکیبی از عوامل ژنتیکی و عوامل محیطی مسئول باشد.  اختلالات گفتار، زبان و بلع از اختلالات شایع در بیماران ام اس است.گفتاردرمانی در بیماران ام اس (MS)  بسیار می تواند کمک کننده باشد.

عوامل  خطر در ابتلا به مولتیپل اسکلروزیس :

سن: ام اس (MS)  می تواند در هر سنی رخ دهد ، اما شروع آن معمولاً در حدود 20 تا 40 سالگی رخ می دهد. با این حال ، افراد جوان و مسن در هر سنی می توانند تحت تأثیر قرار گیرند.

جنس: زنان بیش از دو تا سه برابر مردان در معرض ابتلا به بیماری ام اس (MS) هستند.

سابقه خانوادگی: اگر یکی از والدین یا خواهر و برادرهای شما مبتلا به ام اس (MS) بوده است ، شما در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری هستید.

اقلیم: بیماری ام اس (MS) در کشورهای دارای آب و هوای معتدل بسیار رایج است به عنوان مثال شمال ایران.

ویتامین D: داشتن سطوح پایین ویتامین D و قرار گرفتن کم در معرض نور خورشید با خطر بیشتر MS همراه است.

سیگار کشیدن: افرادی که سیگار مصرف میکنند بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

عوارض دیگر:

همچنین افراد مبتلا به ام اس (MS) نیز ممکن است دچار موارد زیر شوند:

  1. سفتی یا گرفتگی عضلات
  2. فلجی ، معمولاً در پاها
  3. مشکلات مثانه ، روده یا عملکرد جنسی
  4. تغییرات ذهنی ، مانند فراموشی یا نوسانات خلقی
  5. افسردگی
  6. صرع
  7. اختلالات گفتار و زبان
  8. اختلالات بلع

بیماری ام اس (MS)چه تاثیری بر گفتار و زبان دارد؟

این بیماری همچنین می تواند بر قسمت هایی از مغز که زبان را پردازش می کنند ، تأثیر بگذارد.  MS می تواند باعث شود شما احساس ضعف یا خستگی کنید. خستگی می تواند باعث مشکلات گفتاری و بلع شود. با این حال ، مشکلات بلع نیز ممکن است به دلیل خشکی دهان رخ دهد ، که عارضه جانبی برخی از داروهای MS است. مشکلات گفتاری در بین افرادی که با MS زندگی می کنند بسیار رایج است که در این موارد گفتاردرمانی در بیماران ام اس ( MS) موثر است. آنها می توانند در هر مرحله رخ دهند و ممکن است از خفیف تا شدید متغیر باشند.

گفتاردرمانی در بیماران با ام اس (MS):

نکاتی جهت مشاوره برای بهبود گفتار افراد مبتلا به ام اس (MS)

آهسته صحبت کنید و زمان خستگی کمتر صحبت کنید:

صحبت حین خستگی دشوار است. اگر احساس خستگی می کنید ، خوب است کمتر صحبت کنید.

با بدن خود صحبت کنید:

مردم فقط از طریق گفتار (به صورت کلامی) ارتباط برقرار نمی کنند. به یاد داشته باشید ، می توانید از حرکات ، تماس چشمی و حالت چهره استفاده کنید یا به اشیاء اشاره کنید. این گزینه ها استرس ناشی از صحبت کردن را در صورت عدم تمایل شما کاهش می دهد.

بنویسید:

تلفن های هوشمند و سایر دستگاه ها می توانند مفید باشند. می توانید عبارات متنی را ارسال کنید. این می تواند به شما کمک کند مکالمات طولانی تری داشته باشید.

همکاری با درمانگر:

آسیب شناس گفتار زبان به طور خاص برای کمک به افرادی که دارای مشکلات گفتاری هستند آموزش دیده است. آنها می توانند انواع مختلفی از درمان را ارائه دهند ، مانند تمرینات بدنی برای بهبود وضوح کلمات و قدرت صدا.

استفاده از وسایل کمی در بیماران ام اس (MS)

افرادی که مشکلات گفتاری شدیدتری دارند می توانند از تقویت کننده ها و دستگاه های تبدیل متن به صدا استفاده کنند. این دستگاه ها صداهای صوتی را بلندتر می کنند یا از طرف فرد صحبت می کند.

برنامه ریزی کنید:

گاهی اوقات می تواند به شما کمک کند آنچه را که می خواهید قبل از مکالمات مهم بیان کنید ، بنویسید. برای مثال اگر مجبور باشید برای ملاقات پزشک با خود یادداشت کنید خوب است.

با دیگران تماس بگیرید:

ارتباطات یک فرایند رفت و برگشت است. خوب است فردی که با او صحبت می کنید تأیید کند که متوجه صحبت های شما شده است.

با توجه به اختلالاتی که این بیماران به آن مبتلا می شود گفتاردرمانی در بیماران ام اس ( MS)  لازم  ضروری است.

منابع:

Study may improve understanding of how disability develops in MS patients versus those with related diseases July 19, 2021, 04:01 p.m. CDT

omen’s Wellness: Earlier menopause, fewer pregnancies linked to early onset of progressive MS Nov. 17, 2020, 10:09 p.m. CDT

Diagnosing multiple sclerosis: Mayo Clinic Radio Health Minute Dec. 12, 2019, 02:48 p.m. CDT

 

 

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *