علائم گفتار و زبان در افراد مبتلا به نابینایی؟
بسیاری از کودکان نابینا/کم بینا مشکلات گفتاری و/یا زبانی را تجربه می کنند که باعث به و جود آمدن اختلالات گفتار و زبان در افراد مبتلا به نابینایی و کم بینایی می شود. مطالعات اخیر نشان داده است که زبان کودکان کم بینا بیشتر خود محور است و تعداد کلمات نسبت به کودکان بینا محدودتر است. اما بسیاری از کودکان مبتلا به اختلال بینایی مهارت های گفتاری و زبانی طبیعی دارند. کودک مبتلا به اختلال بینایی همچنین می تواند از حواس دیگر خود برای حمایت از آنها برای یادگیری ارتباط استفاده کند. بسیاری از دانش آموزان نابینا یا کم بینا با تکرار یا کپی کردن عبارات یا جملات صحبت می کنند ، حتی اگر آن را درک نکنند. آنها ممکن است آنچه را که به تازگی شنیده اند تکرار کنند ، یا عبارتی که قبلاً در ارتباط با یک موضوع یا رویداد خاص شنیده اند تکرار کنند. کودکان مبتلا به مشکل یادگیری مرتبط با بینایی معمولاً هنگام خواندن درک خود را از دست می دهند و کلمات مشابه را اشتباه می گیرند زیرا نمی توانند متن را به درستی ببینند. به همین دلیل ، کودکان با بینایی ضعیف اغلب نشانه هایی از درک ضعیف خواندن را نشان می دهند و ممکن است برای پیگیری تکالیف کلاسی تلاش کنند. نقص بینایی همچنین می تواند بر توانایی ما در برقراری ارتباط م,ثر با دیگران تأثیر بگذارد. ما شرکای خود را نگاه می کنیم تا ببینیم آیا آنها هنگام صحبت با آنها آنچه را که می گوییم “دریافت” می کنند یا خیر.
گفتاردرمانی در اختلالات گفتار و زبان در افراد مبتلا به نابینایی و کم بینایی ؟
اختلالات گفتار و زبان در افراد مبتلا به نابینایی وجود دارد و اغلب کودکان نابینا اغلب در کسب واژگان تأخیر دارند. کلمات اولیهای که آنها به کار میبرند، حتی فعلهای«دیداری»، مانند «نگاه کردن» مشابه آنهایی است که توسط همتایان بینا استفاده میشوند. اما معانی مربوط به این کلمات محدودتر هستند و اغلب در دوره بیان تک کلمه، فراتر از بافت اصلی نمیروند. کودکان نابینا شروع به ترکیب کلمات و بیان دامنه ای از روابط معنایی مشابه با آنهایی که توسط کودکان بینا به کار برده میشوند، می نمایند. اما احتمالاً بیشتر درباره فعالیتهای خود صحبت میکنند تا فعالیتهای دیگران و احتمالاً کمتر از کودکان بینا هم توضیح می دهند. در طول مرحله بیان دو کلمه ای کودکان نابینا احتمالاً بیشتر درباره وقایع گذشته صحبت میکنند، در حالی که کودکان بینا تمایل دارند درباره اینجا و اکنون حرف بزنند.کودکان نابینا برخلاف کودکان بینا از فعل زمان گذشته به عنوان یکی از ابتدایی ترین نشانه های دستوریشان استفاده میکنند اما قیود مکان را دیرتر از همتایان بینای خود به کار میبرند. به نظر میرسد کودکان نابینا با مفاهیم زمانی قبل از مفاهیم فضایی سروکار پیدا میکنند در حالی که در کودکان بینا برعکس است.کودکان نابینا صداسازیهای خودانگیخته کمتری نسبت به همتایان بینای خود تولید میکنند و اغلب کمتر آغازگر ارتباط هستند.
کودکان نابینا نسبت به همتایان بینای خود در ایجاد و حفظ عنوان بحث، در تولید گفتمانی منسجم، در استفاده از شاخص های استدلال مستقیم مشکل بیشتری دارند. ممکن است در مراحل اولیه رشد نیز، استفاده از عبارتهای معمول، پژواک گویی، ضمایر انعکاسی، آهنگ یکنواخت و فقدان خلاقیت را نشان دهند.کودکان نابینا نسبت به همتایان بینای خود در کشف منظور زبان مشکل بیشتری دارند، تقویت میکند. به طوری کلی اکثر افراد نابینا، با گفتاردرمانی و تحریکات زبانی مناسب سرانجام به تکامل زبانی میرسند که با افراد بینا تفاوتی نداره، هر چند ممکن است از راهی برسند که با را معمول تفاوتی جزئی دارد.
مشاورات گفتاردرمانی برای اختلالات گفتار و زبان در افراد مبتلا به نابینایی و کم بینایی:
- برای اشیایی که کودک با آنها سروکار دارد، هم برچسب و هم توضیح ارائه دهند.
- سوال های باز و مستقیم تر بپرسند.
- در موضوعاتی که با کودکانشان بحث میکنند، تنوع ایجاد کنند. هم درباره فعالیتهای خود کودک و هم در مورد چیزهای دیگری که در محیط اتفاق می افتد صحبت کنند.
- برای کودک الگوسازی کنند و او را تشویق به شرکت در بازی نمایشی نمایند.
مشورت با والدین کودکان نابینا در مورد به رهگیری از این تکنیک ها میتواند در به حداقل رساندن اثرات نقص بینایی کودک بر رشد برقراری ارتباط کمک کننده باشد.
[…] اختلالات گفتار و زبان در افراد مبتلا به نابینایی […]