خطرات موبایل و تبلت برای کودکان بر کسی پوشیده نیست. قطعا هر فردی می داند که موبایل برای کودکان و یا تبلت برای کودکان بسیار مضر بوده و مستقیم بر توانایی های آن ها تاثیر خواهد گذاشت. اما دلیل اینکه باز هم موبایل و تبلت در اختیار کودکان قرار می دهیم شاید به این دلیل باشد که عمق و وسعت این خطرات را هنوز درک نکرده ایم. گفتاردرمانی شرق تهران به صورت تخصصی به این مسئله می پردازد. در ادامه چند توصیه کاربردی را از گفتاردرمانگر این مجموعه خواهیم داشت.

 موبایل و تبلت برای کودکان و تاثیر آن بر سلامتی

کودکان هنوز به طور کامل رشد نکرده اند و ذهن و بدن در حال رشد است. آنها به طور منحصر به فردی تحت تاثیر محیط اطراف ، از جمله انواع تابش های ایجاد شده توسط تلفن های همراه، iPad، تبلت، تلفن های هوشمند و سایر موارد مشابه آسیب می پذیرند. خطرات موبایل و تبلت برای کودکان کاملا جدی است. این دستگاه ها فرکانس بالا و انرژی بالایی دارند. بسیاری از تحقیقات ثابت کرده اند که  میزان جذب تشعشعات در کودکان بیشتر از بزرگسالان است زیرا بافت مغز آنها جاذب تر، جمجمه آنها نازک تر و اندازه نسبی آن کوچکتر است.

بر اساس تحقیقات اخیر، بافت مغز کودکان حدود دو برابر بیشتر از افراد بزرگسال تابش را جذب می کند. حتی در سایر مطالعات گزارش داده اند که قسمت هایی از مغز کودکان ده برابر بیشتر از بزرگسالان تابش را جذب خواهد کرد. از این رو بسیاری از دولتهای پیشرفته در حال تصویب قوانین یا هشدارهایی در مورد عدم استفاده کودکان از وسایل بی سیم مانند موبایل برای کودکان و تبلت برای کودکان هستند.

خطرات موبایل و تبلت برای کودکان

دولت های مختلف تصویب کرده اند که سازندگان تلفن های هوشمند باید حداقل فاصله از بدنه محصولات خود را مشخص کنند تا از محدودیت های قانونی برای قرار گرفتن در معرض تابش فراتر نروند. تا به امروز فاصله مجاز برای آیپد ، لپ تاپ و تبلت ، حداقل (فاصله دستگاه تا بدن فرد) 20 سانتی متر (حدود 8 اینچ) تخمین زده شده است. بسیاری از خطرات احتمالی برای سلامتی روحی و جسمی در ارتباط با استفاده بیش از حد از تلفن های همراه از جمله:

  • ضریب هوشی پایین
  • رشد نامناسب ذهنی در کودکان
  • محرومیت از خواب
  • تومورهای مغزی
  • بیماری های روانی

تا به امروز ، مطالعات مربوط به تشعشعات ایجاد شده توسط تلفن های همراه نتایج متناقض نشان داده است. اما چیزی که مشخص است این است که خطرات موبایل و تبلت برای کودکان یک امر جدی است. این دستگاه های بی سیم در حال حاضر بخشی از زندگی روزمره ما هستند اما می توان از آنها به اندازه کافی و ایمن استفاده کرد. مهمترین نکته فاصله است. نگه داشتن تلفن همراه در چند اینچی گوش ما هزاران بار خطر را کاهش می دهد. بهترین مکان برای نگهداری تلفن همراه جایی مانند کیف یا کوله پشتی است. این وسایل باید از شکم یک زن باردار دور نگه داشته شوند و مادر هنگام شیردهی نباید از تلفن همراه استفاده کند.

آیا موبایل و تبلت برای رشد کودک مضر است؟

کارشناسان معتقدند که تبلت ها و تلفن های هوشمند می توانند بر رشد اجتماعی و عاطفی کودکان تأثیر بگذارند. تحقیقات قبلی شواهدی پیدا کرده است که نشان می دهد استفاده از تلفن های هوشمند (موبایل برای کودکان و تبلت برای کودکان) تأثیرات مخربی بر مغز دارد. کودکان باید مهارت های زبانی، احساسات، خلاقیت و مهارت اجتماعی خود را توسعه دهند که این ابزارها مانع می شوند. به گفته تیمی از دانشمندان USC در انجمن پزشکی آمریکا، کودکانی که زمان زیادی را صرف استفاده از تلفن های هوشمند و سایر دستگاه های دیجیتالی می کنند، مستعد مشکلات روانی هستند. همچنین تحقیقات نشان می دهد که کودکانی که والدینی معتاد به استفاده بیش از حد از تلفن همراه دارند، رفتارهای نامناسب بیشتری از جمله عصبانیت، پرخاشگری و گریه از خود نشان می دهند.

جهت مشاوره و اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

توصیه های گفتاردرمانی شرق تهران در رابطه با خطرات موبایل و تبلت برای کودکان

۱۰ نکته زیر را از گفتاردرمانی شرق تهران داشته باشید و هرگز فراموش نکنید:

  • ساده شروع کنید.

نحوه استفاده از تلفن را با نشان دادن ویژگی های ارزشمند مانند قفل کلید، لرزش و زنگ هشدار به او نشان دهید. شماره گیری سریع، اطلاعات تماس خود و سایر شماره های اضطراری را در تلفن همراه ثبت کنید. همچنین می توانید برای امنیت بیشتر،  از چندین مدل طراحی شده برای کودکان را استفاده کنید.پ

  • محدود کردن استفاده از موبایل برای کودکان

زمان هایی برای مثال پس از اتمام تکالیف و کارهای خانه یا قبل از شام را برای استفاده از موبایل یا تبلت تعیین کنید و در غیر ساعات مشخص شده اجازه استفاده از موبایل را به فرزندتان ندهید.

  • مسئولیت پذیری را آموزش دهید (خطرات موبایل و تبلت برای کودکان)

مطمئن شوید که فرزند شما می داند که تلفن همراه یک اسباب بازی نیست. هزینه های مربوط به پیام های متنی، استفاده از داده ها، بازی ها، برنامه ها و اشتراک گذاری عکس ها را توضیح دهید و اگر تلفن او دارای ویژگی های اضافی است، محدودیت هایی را تعیین کنید.

  • آن را خصوصی نگه دارید.

به او هشدار دهید هنگام دادن شماره خود به دیگران احتیاط کند. اگر او نیاز به تبادل اطلاعات تماس با فردی دارد که او را چندان نمی شناسد، باید به گرفتن شماره شخص مقابل به جای ارائه شماره شخصی خود، اقدام کند و مطمئن شوید که شماره خود را در فضای مجازی منتشر نمی کند.

  • قبل از پاسخ احتیاط کنید (خطرات موبایل و تبلت برای کودکان)

به فرزند خود بیاموزید که از شماره هایی که نمی شناسد و به تماس ها یا پیام های متنی پاسخ ندهد و اگر مهم باشد ، تماس گیرنده پیامی می گذارد و خود را معرفی می کند و فرزند شما می تواند تصمیم بگیرد که چگونه پاسخ دهد. نحوه مسدود کردن تماس ها از شماره های ناخواسته را توضیح دهید.

  • آداب استفاده از موبایل

علاوه بر اجرای قوانین خود، اطمینان حاصل کنید که فرزند شما به قوانین سایر موسسات احترام می گذارد. به عنوان مثال ، تلفن ها باید در بیمارستان ها، سینما ها و رستوران ها خاموش شوند و یا در حالت سکوت باشند. همچنین استفاده از آن را در حین فعالیتهای بعد از مدرسه محدود کنید.

  • منظم بمانید، از توصیه های گفتاردرمانی شرق تهران

همیشه کاغذ هشداری داشته باشید تا دقایق و یا ساعات استفاده از تلفن همراه را محدود کنید.

  • حفاظت از تلفن همراه (خطرات موبایل و تبلت برای کودکان)

به فرزندتان یاد بدهید تا تلفن همراه را همراه و در کنار سایر ابزارهای هوشمند حمل نکند تا آسیب زیادی هم به کودک و هم به ابزارهای دیگر وارد نشود.

  • از تلفن ثابت خانه استفاده کنید، از توصیه های گفتاردرمانی شرق تهران

برخی ها توصیه می کنند وقتی فرزند شما به خانه می رسد، تلفن او را تحویل بگیرید و ساعات باقیمانده روز را فقط از تلفن ثابت استفاده کنید.

مراقب نصب برنامه های غیرضروری باشید

آهنگ های زنگ، بازی ها و پس زمینه های سرگرم کننده می توانند وسوسه انگیز باشند تا زمان بیشتری صرف استفاده از تلفن همراه یا تبلت برای کودکان شود.

جهت مشاوره و اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

منابع خطرات موبایل و تبلت برای کودکان

  1. Hardell, Lennart (2017). Effects of Mobile Phones on Children’s and Adolescents’ Health: A Commentary. Child Development,.
  2. Cho, Kyung-Seu; Lee, Jae-Moo (2017). Influence of smartphone addiction proneness of young children on problematic behaviors and emotional intelligence: Mediating self-assessment effects of parents using smartphones. Computers in Human Behavior, 66(), 303–311.
  3. Radesky, J. S.; Schumacher, J.; Zuckerman, B. (2015). Mobile and Interactive Media Use by Young Children: The Good, the Bad, and the Unknown. PEDIATRICS, 135(1), 1–3

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *