گفتار درمانی در مشکلات راه‌های هوایی در شرق تهران با ارزیابی جامع اختلال، نیازها، خواسته ها و عملکردهای فرد، برنامه‌ای جامع و همه جانبه برای درمان تنظیم می‌کند. گفتار درمانگر با ارائه تمرینات در محیط کلینیک و محیط خانه به پیشرفت و بهبود فرد کمک شایانی می‌کند. گفتار درمانگر برای کنترل علائم نیز استراتژی ها و تکنیک هایی را ارائه می دهد. در نهایت گفتار درمانی به بهبود مشارکت اجتماعی، عملکرد فرد، بهبود تنفس و بلع کمک شایانی می‌کند و به استقلال فرد در فعالیت های روزمره زندگی می افزاید.

 مشکلات راه‌های هوایی چیست؟

مشکلات راه‌های هوایی وضعیتی است که در گفتار درمانی در مشکلات راه‌های هوایی در شرق تهران این چنین در نظر گرفته میشود:

اختلال راه‌های هوایی از جمله گلو و حنجره، راه‌های هوایی، ارگان های تنفسی از جمله نای، نایژه و شش ها و مسیرهای گوارشی فوقانی ممکن است روی عملکرد های تنفس و بلع اثر بگذارد.

این اختلال ممکن است روی صدا، تغذیه و یا بلع نیز اثرگذار باشد. مشکلات راه‌های هوایی ممکن است مادرزادی، رشدی و یا اکتسابی باشد. معمولا این اختلال به تنهایی اتفاق نمی‌افتد و با اختلال دیگر همراه می‌شود. تعدادی از اختلالات همراه مشکلات راه‌های هوایی عبارتند از:

  • سرفه مزمن
  • التهاب اپیگلوت
  • تحریک‌پذیری حنجره
  • رفلکسهای حلق و گلو
  • اسپاسم حنجره
  • ناهماهنگی تنفس و بلع

گفتار درمانی در مشکلات راه‌های هوایی در شرق تهران  بیان میکند که راه های هوایی شامل ارگان ها و بافت های مسیر تنفسی و قسمت فوقانی مسیر گوارشی می باشد. راه‌های هوایی شامل موارد زیر می باشد :

  • راه‌های هوایی حنجره و گلو
  • راه های تنفسی نای ، نایژه و شش ها
  • را ه های گوارشی فوقانی

    جهت رزرو نوبت، مشاوره، ویریت در منزل و خدمات آنلاین با ما تماس بگیرید.

عملکردهای تنفس و بلع در مسیرهای هوایی اتفاق می‌افتد. آناتومی راه‌های هوایی و فیزیولوژی آن در کودکان و بزرگسالان متفاوت است و این تفاوت شامل موارد زیر می شود:

  • در کودکان زبان حفره دهان را پر می‌کند. استخوان هایوئید و حنجره در ارتفاع بالاتری نسبت به وضعیت مشابه آن در بزرگسالان قرار دارد.
  • گفتار درمانی در مشکلات راه‌های هوایی در شرق تهران بیان میکند که قرارگیری نزدیک ساختارهای دهانی و مکیدنی در کودکان نسبت به بزرگسالان امکان ثبات وضعیتی برای حمایت مکیدن در دوره شیرخوارگی را ایجاد می کند.

 ارزیابی و درمان مشکلات راه های هوایی

همراه با درمان پزشکی، مداخلات گفتار درمانی جزء خط اول درمان می باشد. پس از مراجعه به گفتار درمانی، گفتار درمانگر ابتدا وضعیت مشکل، عملکرد، محیط، خواسته‌ها و نیازهای مراجع را ارزیابی می‌کند. گفتار درمانگر برای این ارزیابی‌ها از فرم ها و ابزارهای ارزیابی استفاده می‌کند . هرچه ارزیابی دقیق تر باشد برنامه درمانی موثر تری ارائه می‌شود.

گفتار درمانگر در گفتار درمانی در مشکلات راه‌های هوایی در شرق تهران عملکرد و افت عملکرد فرد را در محیط کاری، تحصیلی و خانه می‌سنجد. گفتاردرمانگر همچنین مشارکت اجتماعی فرد را قبل و بعد از اختلال ارزیابی می‌کند و کیفیت زندگی و میزان استقلال فرد را نیز بررسی می‌کند.

گفتار درمانگر با توجه به نیازها، خواسته ها و محیط مراجعه برنامه درمانی را تنظیم می‌کند.

مداخلات گفتار درمانی در مشکلات راه‌های هوایی

گفتار درمانگر درمان مستقیم یا بازتوانی را برای بهبود مشکلات صدا تغذیه و بلع ارائه می‌دهد. گفتار درمانگر همچنین برای مشکلات راه‌های هوایی، حلق و گلو شامل حرکات تارهای صوتی و سرفه های مزمن نیز درمان مستقیم را ارائه می‌دهد. مدت درمان در گفتار درمانی در مشکلات راه‌های هوایی در شرق تهران به عوامل زیر بستگی دارد:

  •  زمینه ای بودن اختلال، ساختارها و عملکردهای تحت تاثیر قرار گرفته  و تاریخچه بیماری ها
  •  مدت درمان برای مداوا و شدت جراحی مورد نیاز
  •  در طول جلسات گفتار درمانی گفتار درمانگر با ارائه تمرینات تقویتی بهبود هرچه سریعتر فرد کمک می‌کند. گفتار درمانگر با ارائه تکنیک ها و استراتژی ها به بهبود علایم و اختلالات کمک می کند.
  •  در نهایت عملکرد فرد در زندگی و مشارکت اجتماعی وی افزایش می یابد.

منابع

  1. ASHA

برای اطلاعات بیشتر در زمینه نقش مداخلات گفتاردرمانی در دیسفونی اسپاسمودیک، لینک زیر را مطالعه فرمایید.

گفتاردرمانی در دیسفونی اسپاسمودیک در شرق تهران

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *