گفتاردرمانی در رشد مهارت های شناختی در شرق تهران فرد را ارزیابی می‌کند تا تشخیص دهد که اختلال ناشی از بحث‌های شناختی است یا نواقص مربوط به‌زبان. پس از تشخیص، گفتار درمانگر برنامه درمانی متناسب با نوع مشکل را تنظیم می‌کند و به مداخلات درمانی می‌پردازد. ممکن است در طول درمان نیاز به مشارکت خانواده فرد نیز باشد تا فرایند گفتار درمانی به نحو احسن پیش برود. گفتار درمانی کمک میکند که وضعیت شناختی فرد تا حد ممکن بهبود یابد و مشارکت فرد در جامعه نیز افزایش می‌یابد. گفتار درمانگر سعی می‌کند به فرد کمک کند تا به حداکثر استقلال ممکن برسد.

گفتاردرمانی در رشد مهارت های شناختی در شرق تهران ؛ مهارت های شناختی:

گفتاردرمانی تلاش می کند که مهارت های شناختی، مهارت های اصلی مغز هستند که برای فکرکردن، خواندن، به یادآوردن، علت‌یابی و توجه مورد استفاده قرار می‌گیرند. آنها با هم اطلاعات ورودی را دریافت می‌کند و و به بانک اطلاعاتی مغز انتقال می دهند که هر روزه در مدرسه، محل کار و زندگی مورد استفاده قرار می گیرد.

گفتاردرمانی دررشد شناختی:

ارزیابی گفتار درمانی معمولاً زمانی رایج هستند که فرد به دنبال خدمات درمانی باشد. اغلب اوقات مراجعان می گویند که آنها به ارزیابی نیازی ندارند چون آنها به خوبی صحبت می کنند یا نشانه واضحی برای نیاز به گفتار درمانی ندارند. گفتاردرمانی در رشد مهارت های شناختی در شرق تهران فقط مختص افرادی نیست که در گفتار مشکل دارند. این نوع گفتار درمانی روی انواع مختلفی از مهارت ها کار می کند. این اهداف ممکن است شامل زبان و شناخت باشد. رشد این حیطه ها به ویژه رشد شناختی می تواند به بهبود استقلال فرد کمک کند.

سلامت شناختی شامل توجه، تمرکز، مکان یابی، جهت‌یابی، بازیابی کلمات و عملکردهای اجرایی چون توانایی حل مسئله و علت یابی باشد.

یک اختلال شناختی می تواند شامل محدوده ای از مشکلات شناختی خفیف تا دمانس عمیق باشد. این مسئله یک امر رایج است که بسیاری از مردم تغییرات شناختی مرتبط با سن را تجربه می‌کنند و گفتاردرمانی در رشد مهارت های شناختی در شرق تهران این مسئله را هم مد نظر قرار میدهد مانند فراموش کردن نام آشنایی جدید یا مشکل داشتن در انجام همزمان چند فعالیت.

یک گفتار درمانگر نقش مهمی در آموزش به مراجعان و خانواده‌های آنها ایفا می‌کند. گفتار درمانگر به آنها در مورد انواع عادی و غیرعادی تغییرات شناختی آگاهی کامل را می‌دهد. مثلاً فراموش کردن نام یکی از اعضای خانواده یا دوستان آشنایی امری غیر عادی می باشد. گفتار درمانی در رشد شناختی گام مهمی به سوی شناسایی تغییرات شناختی بر می دارد و مشخص می کند که فرد در حال تجربه کردن تغییرات شناختی است یا نه. گفتاردرمانی این مسئله را در نظر می گیرد که در صورتی که ارزیابی اولیه وجود ضعف در شناخت را نشان دهد، گفتار درمانگر برنامه مداخلات را تنظیم می‌کند.گفتاردرمانی در رشد مهارت های شناختی در شرق تهران

برنامه درمانی گفتاردرمانی:

برنامه درمانی ممکن است شامل تمرینات ذهنی، شناختی، استراتژی های جبرانی و ادامه تحصیل برای فرد باشد. گفتار درمانگر قادر است تا اختلالات شناختی را از اختلالات زبانی تمیز دهد. مثلاً زمانی که بازیابی کلمات به خاطر اختلالات شناختی دچار مشکل می‌شود. این مسئله می‌تواند فقط مختص به اختلالات شناختی نباشد و به دلایل دیگری مانند آفازی بعد از سکته مغزی اتفاق بیفتد. گفتاردرمانی در رشد مهارت های شناختی در شرق تهران  توجه میکند که کسی که آفازی دارد، ممکن است به نظر برسد که مشکلات شناختی دارد چون آنها سردرگم به نظر می رسند و نمی‌توانند نام کلمات افراد و مکان‌های آشنا را به یاد بیاورند.  اینجا گفتار درمانگر نقش مهمی در افتراق آنها ایفا می‌کند. گفتار درمانی در مشکلات شناختی نقش بسیار مهمی در درک علت نشانه های مختلفی که فرد تجربه می‌کند ایفا می کند؛ مانند به هم خوردن روابط اجتماعی یا رفتارهای غیر طبیعی.

گفتار درمانگر به فرد کمک می‌کند تا استقلال خود را در فعالیت‌های روزمره زندگی در گفتاردرمانی در رشد مهارت های شناختی به طور مجدد به دست بیاورد یا آن را حفظ کند.

منابع گفتاردرمانی در رشد مهارت های شناختی

  1. learning rx
  2. salmon health

جهت اطلاعات بیشتر در زمینه کاردرمانی در مشکلات شناختی، لینک زیر را مطالعه فرمایید.

کاردرمانی در اختلالات درکی شناختی در شرق تهران

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *