در کاردرمانی در اختلالات درکی شناختی در شرق تهران سعی بر این است که مشکلات مربوطه را ابتدا ارزیابی کنیم و سپس مداخله ی مناسبی را برای آن ها در نظر بگیریم. شناخت انسان به مواردی در ذهن او برمی گردد که می توان به حافظه، توانایی او در تصمیم گیری، حل مسائل مختلف و قضاوتش در امور متنوع را نام برد. درک انسان هم به پان قسمت مربوط می شود که در سیستم عصبی مرکزی بدن ما اطلاعاتی ورود پیدا می کنند، کار مغز پس از ورود تفسیر  و پردازش این اطلاعات است که در نهایت پاسخ مناسبی به آن اطلاعات بدهند که به این فرآیند درک می گوییم. داشتن درک و شناخت مناسب از موارد مهم در استقلال و پیشرفت زندگی روزمره ی افراد است.

منظور از اختلالات درکی شناختی چیست؟

شناخت، به فرآیندهای ذهنی از قبیل درک ، قضاوت ، حافظه و استدلال اشاره دارد؛  قابلیت درک کردن، بخشی از فرآیند شناختی است و با تشخیص و تفسیر آگاهانه ی محرک های حسی برای دانش یا انگیزه ی عمل مشخص میگردد؛ حال افرادی، اعم از کودک یا بزرگسال، که دچار آسیبی عصبی (مانند ضربه به مغز) میشوند ، که میتواند خفیف یا شدید باشد ، ممکن است مراتبی از مشکلات شناختی و ادراکی را تجربه کنند که با نام کلی اختلالات درکی شناختی معرفی میشوند. بدون شک، شرکت در جلسات کاردرمانی در اختلالات درکی حرکتی در شرق تهران، می تواند کمک فراوانی به بهبود این افراد نماید.

 

اغلب کودکانی که با مشکلات حرکتی روبرو هستند، دچار نقص ادراکی نیز میباشند. بعلاوه، افراد مبتلا به سکته مغزی یا بیماری های التهابی یا عفونی مغزی مانند انسفالیت نیز ، در معرض اختلالات درکی شناختی قرار دارند.

 

اختلالات درکی شناختی، چه تاثیری بر فعالیت های روزمره ی زندگی فرد میگذارد؟

اختلالات درکی شناختی می تواند روی موارد زیر تاثیر بگذارد:

  • عملکردهای تعادلی و حفظ موقعیت
  • واکنش های وضعیتی خودکار
  • عملکرد حرکتی و دیداری مناسب
  • توانایی برنامه ریزی حرکتی و/یا یکپارچگی حسی

 

ممکن است فرد رویدادها را اشتباهی به خاطر آورد و در درک اطلاعات جدید عاجز باشد. همچنین ، ممکن است پاسخهای نامناسبی به محرکهای محیطی بدهد! باید توجه داشت که این حالات نیز، جزو اختلالات درکی شناختی محسوب میشود.

 

غفلت فضایی یکطرفه ، یک اختلال ادراکی بینایی مرتبط با شناخت بوده که  ممکن است بواسطه ی تقارن نداشتن در عملکرد فرد، تشخیص داده شود. مثلا هنگام رسم یک ساعت ، فرد مبتلا ممکن است همه ی اعداد را تنها در نیمه ی چپ ساعت ترسیم کند؛ نمونه های خیلی بیشتری هم وجود دارد که حتما در زندگی فرد مبتلا، مختل می گردد. در این شرایط، بهره مندی از مداخلات کاردرمانی در اختلالات درکی شناختی، بیش از پیش، احساس میشود.

 

کاردرمانی در اختلالات درکی شناختی در شرق تهران

کاردرمانی در شرق تهران اختلالات درکی شناختی، معمولاً بر وظایف یا مهارتهای خاصی که باید آموخته شود ، تمرکز میکند  و با رفتارهایی جبرانی ، توانایی های از دست رفته ی فرد را تا حد امکان به وی بازمیگرداند و وی را تاحدامکان مستقل می کند. آموزش مهارت های حرکتی مرتبط با عملکرد، یکی از نمونه مداخلات کاردرمانی در اختلالات درکی شناختی خیابان دماوند است.

 

کاردرمانی در اختلالات درکی شناختی خیابان دماوند
کاردرمانی در اختلالات درکی شناختی خیابان دماوند

 

تعادل ، آگاهی از بدن،  حرکت منظم و هماهنگی میان چشم و دست در خلال فعالیتهای روزمره ی زندگی ، مانند پوشیدن جوراب انجام میشود. در کاردرمانی در اختلالات درکی شناختی، هر فعالیت،  به بخشهای کوچک تر تقسیم میشود و برای تعمیم دهی به موقعیتها و مکان های مختلف به روشهای گوناگونی انجام می گردند؛ مثلا فعالیت بالا رفتن از پله در خانه، مدرسه یا محل کار تمرین میشود.

 

طی روند کاردرمانی در اختلالات درکی شناختی، بسته به شدت اختلال ، انگیزه ی خود فرد، حمایت خانواده ی فرد و…، پیشرفت فرد ممکن است کند، راکد(البته برای مدتی)  و یا سریع باشد ؛ اما نتیجه ی مطلوب این است که فرد یاد بگیرد چگونه محرکها و ورودی های حسی را بهتر یکپارچه کرده و در پردازش آن، به نحو قابل قبولی عمل نماید. شاید این موضوع به عنوان یک تغییر واقعی در عملکرد عصبی یا با استفاده از راهکارهایی جبرانی حاصل گردد. افزایش توانایی عملکردی مستقل و کاهش ناتوانی، از اهداف نهایی کاردرمانگر محسوب میشود.

 

منابع کاردرمانی در اختلالات درکی شناختی خیابان دماوند

3 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *