کاردرمانی در دیستروفی عضلانی بکر در شرق تهران به ضعف اندام و تنه ی این افراد تا حد امکان غلبه می کند. و در تلاش برای حداکثر استقلال در زندگی این کودکان و بهبود کیفیت زندگی روزمره ی آن هاست. کاردرمانگران با توجه به علم و دانشی که در زمینه ی تخصصی رشته ی خود دارند حداکثر درمان های توان بخشی را برای آن ها به کار می گیرند. با این حال به جلسات متعددی برای دیدن نتایج حاصله نیاز است که به صبر و حوصله ی نه چندان اندکی نیاز دارد. کاردرمانی در دیستروفی عضلانی بکر در شرق تهران با ارزیابی دقیق این کودکان و نوجوانان می تواند بهترین برنامه ی درمانی را با اهدافی که موردنظر خانواده و مراقبان و کودک است بچیند.

دیستروفی عضلانی  از نوع بِکِر چیست؟

دیستروفی عضلانی نامی است که به گروهی از بیماری های ژنتیکی موروثی شده داده می شود. که همگی با ضعف پیش رونده و تحلیل ماهیچه های اندام ها (پاها و دست ها)، صورت، گردن، شانه ها، باسن، قلب و دیافراگم مشخص می شوند. دیستروفی عضلانی بکر یکی از طیف های دیستروفی‌های عضلانی مرتبط با X است. این نوع بیماری همان الگوی درگیری عضلانی را نشان می‌دهد که در دیستروفی عضلانی دوشن دیده می‌شود. با این حال. کاردرمانی در دیستروفی عضلانی بکر در شرق تهران هر چه زودتر اقدام شود مفیدتر واقع خواهد شد. اما این بیماری ارثی با سیر بالینی آهسته‌تری پیشرونده‌ خواهد بود و از دست دادن راه رفتن در بیشتر موارد دیستروفی عضلانی بکر در حدود 37 سالگی مشاهده شده است.

به طور کلی سن شروع بیماری می تواند از کودکی تا بزرگسالی متفاوت باشد. با پیشرفت بیماری، عضلات ضعیف و ضعیف تر می شوند. به این ترتیب انجام فعالیت های روزمره را برای بیماران در خانه، مدرسه یا محل کار دشوار می کند. بنابراین، علاوه بر درمان‌های علامتی یا، متخصصان کاردرمانی می‌توانند به آموزش بیماران برای انجام بهتر وظایف روزمره کمک کنند.

تظاهرات بالینی هنگام ارزیابی توسط کاردرمانی در دیستروفی عضلانی بکر در شرق تهران

  • تاخیر در انتظارات رشدی حرکتی  ممکن است جز اولین مشاهدات والدین باشد.
  • دست و پا چلفتی بودن
  • افتادن های مکرر
  • مشکل برخاستن از زمین، ممکن است Gowers’s sign را از خود بروز دهد.
  • کاردیومیوپاتی متسع می تواند اولین علامت دیستروفی عضلانی بکر باشد. کاردیومیوپاتی یا بیماری ماهیچه قلب گروه متفاوتی از بیماری‌های عضلات قلب هستند که در اثر آن‌ها قلب نمی‌تواند جریان خون کافی را برای اعضای بدن فراهم‌ سازد و فرد دچار نارسایی قلبی می‌شود که اغلب با آریتمی همراه است. سه شکل شایع کاردیومیوپاتی وجود دارد. که کاردیومیوپاتی متسع شایع‌ترین شکل از بیماری ماهیچه قلب است.
  • انقباضات
  • ضعف ممکن است به عضلات بالایی خاصی محدود شود.
  • گاهاً حفظ قدرت عضلات فلکسور گردن وجود دارد
  • راه رفتن اردک وار در موارد شدید
کاردرمانی در دیستروفی عضلانی بکر در شرق تهران
جهت رزرو نوبت، مشاوره، ویریت در منزل و خدمات آنلاین با ما تماس بگیرید.

نقش کاردرمانی در دیستروفی عضلانی بکر در شرق تهران

یک کاردرمانگر روش‌هایی را ارزیابی و پیشنهاد می‌کند که بیمار می‌تواند با استفاده از مراقبت از خود و همچنین فعالیت‌های مربوط به کار و بازی، سلامت بهتری را حفظ کند و تا حد امکان مستقل عمل کند. کاردرمانگر همچنین می تواند به بیمار در استفاده از هر وسیله و وسایل کمک حرکتی که ممکن است مورد نیاز باشد آموزش دهد. در واقع نقش خدمات کاردرمانی رفع نیازهای عملکردی (فانکشنال) بیمار با پیشرفت اختلال است.

مداخلات اولیه ممکن است بر کشش عضلات سفت متمرکز شوند (که در ابتدا ممکن است تنها هدف درمانی باشد). با پیشرفت ضعف بیمار، تجهیزات و وسایل کمکی مناسب مورد نیاز خواهد بود تا فرد را قادر به حفظ تحرک عملکردی و استقلال در فعالیت های روزمره زندگی کند. اهداف آموزشی کاردرمانی در دیستروفی عضلانی بکر در شرق تهران شامل آموزش تکنیک های ذخیره انرژی، محافظت از مفاصل و جلوگیری از خستگی ناشی از استفاده بیش از حد به بیمار است.

به علاوه فعالیت‌های مهارت‌های زندگی روزمره، بسته به سطح آسیب‌ کودک، در کاردرمانی نیز مورد توجه قرار می‌گیرد. سازگاری های خاص (برای کمک به مهارت های لباس پوشیدن و حمام کردن) ممکن است ارائه شوند. چنین سازگاری‌هایی از روش‌های بستن دکمه‌ها و زیپ کردن لباس‌ها تا میله‌ها و صندلی‌های برآمده توالت در حمام را شامل می‌شود. نگرانی‌های مربوط به جابجایی، از جمله نیاز به دستگاه‌هایی برای کمک به تحرک، مانند اسکوتر یا ویلچر کاملاً سازگار با صندلی و پشتی سفارشی، تکیه‌گاه‌های سفارشی مورد توجه قرار می گیرد.

جهت رزرو نوبت، مشاوره، ویریت در منزل و خدمات آنلاین با ما تماس بگیرید.

مدیریت کاردرمانی در دیستروفی عضلانی بکر در شرق تهران

  • آموزش بیمار و خانواده در این موارد مهم است.
  • کشش غیرفعال و فعال برای بهبود انعطاف پذیری مفصل (محدوده حرکتی) و جلوگیری یا تأخیر در ایجاد انقباضات.
  • از فعالیت هایی مانند دوچرخه سواری و شنا می توان برای بهبود تناسب اندام قلبی عروقی و تمرینات قدرتی استفاده کرد. با این حال، باید مراقب بود که این فعالیت ها سنگین یا خسته کننده نباشند زیرا می توانند آسیب بیشتری به عضلات وارد کنند.
  • آموزش تنفسی – در مراحل اولیه بیماری، کاردرمانگر در کمک به فعال نگه داشتن کودک نقش خواهد داشت. در مراحل بعدی این بیماری، کاردرمانگر با استفاده از موقعیت یابی و سرفه به روشی کارآمد به مشکلات تنفسی کمک بیشتری خواهد کرد.
  • در کاردرمانی در دیستروفی عضلانی بکر در شرق تهران جهت بهبود مهارت‌های رشد حرکتی کودک و کمک به او برای رسیدن به نقاط عطف رشدی از تکنیک‌های و رویکردهای مختلفی استفاده می شود.
  • تمرینات مقاومتی پیشرونده با حداقل تحمل وزن بدون خستگی عضلات.
  • برای کاهش درد و انقباض گاهاً روی عضلات ماساژ داده می شود.

  • پیشنهاد فعالیت هایی که می تواند عضلات ضعیف شده را برای حفظ استقلال تقویت کند.
  • تغییراتی را برای دسترسی آسان و ایمن در خانه و مدرسه به ویژه هنگام استفاده از ویلچر یا واکر توصیه می کنند.
  • روش هایی را پیشنهاد می دهند که فعالیت های روزمره زندگی مانند غذا خوردن، لباس پوشیدن، حمام کردن، دوش گرفتن، خرید و انجام کارهای خانه را بیمار می تواند به تنهایی انجام دهد.
  • تجهیزات مناسب برای کارهای خودمراقبتی مانند صندلی کمد، صندلی دوش، تخت و تکیه گاه بازوی متحرک را توصیه می کنند.
  • کاردرمانی در دیستروفی عضلانی بکر در شرق تهران آموزش استفاده از وسایل ارتز برای حمایت از عضلات ضعیف مچ دست، بازوها، مچ پا و شانه ها برای بهبود عملکرد آنها را خواهد داشت.
  • در مورد اسکولیوز این کودکان (انحنای غیرطبیعی ستون فقرات) استفاده از برخی آتل ها را برای حمایت و تعادل بهتر ستون فقرات پیشنهاد می دهند.
  • کاردرمانگران راه‌هایی برای ارتقای خلاقیت و فعالیت‌های اجتماعی که می‌تواند اعتماد به نفس بیمار را افزایش دهد هم شناسایی می کنند.

منابع

  1. muscular dystrophy news
  2. emedicine medscape
  3. physio pedia

برای اطلاعات بیشتر در زمینه نقش کاردرمانی در بیمای شارکوماری توث، لینک زیر را مطالعه فرمایید.

کاردرمانی شارکوماری توث در شرق تهران

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *