گفتاردرمانی در تصحیح تون صدا در شرق تهران به این امر توجه میکند که گاهی تون صدای غیر معمولی می تواند بر روی فرد و زندگی وی تاثیرات منفی داشته باشد. اگر این اختلال بدون مداخله رها شود، اختلال تون صدا و عوارض همراه با آن می‌تواند در دوره بزرگسالی برای فرد مشکلاتی ایجاد کند. گفتاردرمانگر ابتدا به ارزیابی فرد می پردازد تا ببیند فرد تا چه حد درگیر این اختلال است و این اختلال چه زندگی تاثیری روی زندگی و عملکرد فرد می‌گذارد. سپس با توجه به نیازها، خواسته ها، محیط و میزان شدت اختلال، به برنامه‌ریزی برای مداخله می پردازد. در گفتاردرمانی در شرق تهران، برنامه درمانی هر فرد خاص خود فرد می باشد و با برنامه درمانی سایر افراد متفاوت است. چون نیازها و محیط هر فرد با فرد دیگر فرق می‌کند.

 اختلال تون صدا چیست؟

هنگامی که کیفیت صدا، زیر و بم بودن صدا و بلندی صدا با سن، جنسیت و یا پیش زمینه فرهنگی فرد مطابقت ندارد، فرد دچار اختلال تون صدا می باشد. صدای افراد دارای این اختلال ممکن است مانند مثال‌های زیر باشد:

  • خشن و گرفته
  • بسیار بلند یا بسیار ضعیف
  • تغییرناپذیر متوناسب هنگام صحبت
  • زیر و بم بودن بسیار بالا یا بسیار پایین
  • داشتون حالت بینی گرفتگی که در گفتاردرمانی در تصحیح تون صدا در شرق تهران به آن توجه میشود.
  • داشتون حالت خرخر یا نفس نفس زنان

این افراد ممکن است برای مدتی حتی قادر به صحبت کردن نباشند. نشانه ها ممکن است خودشان اتفاق بیافتوند یا با سایر علائم همراه شوند. آنها ممکن است به صورت تصادفی ظاهر و ناپدید شوند.

گفتاردرمانی در تصحیح تون صدا در شرق تهران
جهت رزرو نوبت، مشاوره، ویریت در منزل و خدمات آنلاین با ما تماس بگیرید.

 چرا اختلال تون صدا پیشرفت می کند ؟

صدای ما از چین های صوتی در حنجره تشکیل می شود. چین های صوتی نوارهای عضلانی هستوند که باعث لرزش در جهت ایجاد صدا برای گفتار می شوند. همه ما تغییرات صدا را در طول سرماخوردگی تجربه کرده ایم و گفتاردرمانی در تصحیح تون صدا در شرق تهران همه احتمالات ممکن را در نظر میگیرد. ممکن است حتی پس از فریادهای طولانی در مسابقات ورزشی و کنسرت ها نیز این تجربه اتفاق بیفتد.  علت آن این است که این نوارهای عضلانی دچار تورم یا کشیدگی زیاد میشوند. پس به این علت در تون نرمال صدا اختلال ایجاد می‌شود. گاهی اوقات سایر ساختارها و مسائل پزشکی هستوند که ادامه دار می‌شوند. گاهی پولیپ‌های گلو، تورم مزمن راه‌های هوایی فوقانی  و رفلکس های اسیدی باعث می شوند این اختلال ایجاد شوند.

گفتاردرمانی در تصحیح تون صدا چه کمکی به این افراد می کند؟

بسیاری از انواع اختلال‌های تون صدا شدید نیستوند و معمولاً با توصیه و مداخلات گفتاردرمانی در تصحیح تون صدا در شرق تهران مداوا می‌شوند. گفتار درمانی می‌تواند برای مراجع دچار این اختلال بسیار موثر و مفید باشد. گفتار درمانی می‌تواند به بهبود کیفیت صدای مراجع کمک کند. گفتار درمانی به آنها کمک می‌کند با استراتژی های سازگاری، مدیریت این اختلال را بهبود بخشند. این عوامل به مراجع کمک می‌کند تا در تولید گفتار، اعتماد به نفس بیشتری داشته باشد.

جهت رزرو نوبت، مشاوره، ویریت در منزل و خدمات آنلاین با ما تماس بگیرید.

مداخلات گفتاردرمانی در تصحیح تون صدا:

گفتاردرمانی در تصحیح تون صداارزیابی، تهیه گزارش شرح حال، تدوین برنامه درمانی، مرور، تمرین، توصیه و آموزش را انجام می‌دهد. ارزیابی ابتدایی همه نگرانی‌ها مشکلات مراجع و مشکلات ارتباطی مراجع را باید پیدا کند. ارزیابی اولیه در گفتاردرمانی در تصحیح تون صدا در شرق تهران فرصتی برای مراجع و خانواده وی می باشد تا همه نگرانی ها و مشکلات خود را بیان کنند. سپس گفتار درمانگر با توجه به خواسته ها، نیازها، محیط و وضعیت مراجع، برنامه درمانی را میچیند.  برنامه درمانی هر فرد خاص خود فرد می باشد. ممکن است در طول جلسات درمان گفتار درمانگر ارزیابی‌های انجام دهد تا اثربخش شیوه درمانی را بررسی کند. برنامه درمانی برای کاهش علائم اختلال طراحی شده است. این برنامه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • بهداشت صدا و آبرسانی
  • تمرینات تونفسی که منجر به بهبود سلامت حنجره می شوند
  • تمرینات تشدیدی، زیر و بم بودن و بلندی صدا در گفتاردرمانی در اختلال تون صدا در شرق تهران
  • آگاهی در مورد استفاده کردن از صدا
  • کاهش تونش در گردن هنگام صحبت کردن و یا فریاد زدن

یک روش درباره که توسط گفتار درمانگر های با تجربه انجام می شود، روی افزایش بلندی و کیفیت صدا تمرکز می کند. این برنامه درمانی برای افراد مبتلا به پارکینسون طراحی شده است و فرد را به سمت تغییر در کیفیت صدا هدایت هدایت می کند.

منابع گفتاردرمانی در تصحیح تون صدا

  1. slt.co.uk
  2. speechease

برای اطلاعات بیشتر در زمینه اختلال در تلفظ صداهای گفتاری لینک زیر را مطالعه فرمایید.

اختلال در تلفظ صداهای گفتاری در شرق تهران در خیابان دماوند

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *