تانگ تراست یا بلع معکوس ( پیش آمدگی زبان)

تانگ تراست چیست؟

نوعی الگوی غیر طبیعی در بلع می باشد که درآن هنگام بلعیدن نوک زبان به سمت بیرون و دندان ها حرکت می کند. الگوی بلع تانگ تراست می تواند مشکلاتی در بلعیدن نظیر بیرون ریختن مواد غذایی ، مشکلاتی در جویدن مواد غذایی سفت تر و سریع قورت دادن غذا بدون جویدن بشود.

وضعیت تانگ تراست گاهی اوقات یک اختلال اوروفاسیال (دهان و صورت) – مایو فانکشنال (عملکرد عضلانی) نامیده می شود.

 

علل بروز تانگ تراست چیست؟

به دلایل مختلفی ممکن است زبان به طور مداوم به پشت دندان های جلو فشار وارد کند. در هر مورد تشخیص اینکه کدام یک عامل مشکل آفرین است به فرد بستگی دارد. تانگ تراست ممکن است توسط عوامل مختلفی ایجاد شود، از جمله عوامل ایجاد کننده:

  • عادت مکیدن زیاد انگشت شست ، یا استفاده طولانی مدت از پستانک. مکیدن طولانی مدت یک شی در دهان ( انگشتان دست یا پستانک) باعث می شود که زبان در هنگام استراحت و بعد ها در هنگام بلع به سمت پایین و جلو حرکت کند و باعث ایجاد الگوی تانگ تراست بشود. مکیدن انگشت می تواند یکی از اصلی ترین عوامل تانگ تراست در دوران نوزادی و کودکی باشد. شیوع تانگ تراست در کودکانی که مکیدن انگشت دارند حدود 56 درصد است.
  • انسداد راه هوایی فوقانی. انسداد راه هوایی فوقانی می تواند ناشی از لوزه های بزرگ، آدنوئیدهای بزرگ، آلرژی یا انسداد در بینی باشد. هنگامی که تنفس از راه بینی دشوار است، فک (همراه با زبان) به سمت پایین و جلو حرکت می کند تا راه هوایی باز شود. این وضعیت باعث می شود زبان در حالت رو به جلو قرار گیرد و می تواند بر حرکت زبان و ایجاد الگوی تانگ تراست تأثیر بگذارد.
  • فقدان دندان های جلو و اپن بایت. اپن بایت زمانی اتفاق می افتد که دندان های جلو هنگامی که دهان بسته است با یکدیگر تماس پیدا نمی کنند. وقتی که دندان‌ها در جلو یا کناره‌های قوس دندانی به هم نرسند ، می‌تواند باعث ایجاد الگوی تانگ تراست شود. از طرف دیگر، فشار زبان به دندان های جلو می تواند باعث ایجاد حالت اپن بایت شود. اپن بایت قدامی فرم رایج و فراوان در کودکان با بلع معکوس می باشد.
  • قدرت یا تون ضعیف عضلات دهان. هنگامی که قدرت یا تون عضلانی کم باشد، می تواند باعث افتادگی فک، باز شدن دهان و حرکت رو به جلو زبان شود.
  • ژنتیک. فاکتور های موروثی مانند زاویه فک نامناسب، ناهنجاری های نورولوژیکال و بند زیر زبان کوتاه در این امر تاثیر گذارند.

تانگ تراست ممکن است تا 4 سالگی به عنوان الگوی بلع طبیعی در نظر گرفته شود. اگر بعد از 4 سالگی ادامه پیدا کند، نیاز به برنامه درمانی و مداخله دارد.

 

تانگ تراست چگونه تشخیص داده می شود؟

  • الگوی بلع اشتباه: در این کودکان در هنگام بلع، زبان به طور غیر طبیعی به جلو حرکت می کند. اگر اپن بایتopen bite به دلیل فشار زبان وجود داشته باشد، می تواند باعث ایجاد اختلال در الگوی صحیح بلع و اشکال در جویدن غذا بشود.
  • ساختمان دندانها: فشار نامناسب زبان بر روی دندان های جلویی در هنگام تانگ تراست می تواند بر رشد و نمو دندان های جلویی تأثیر بگذارد و باعث بیرون زدگی دندان های جلویی و اپن بایت شود.
  • گفتار: افرادی که دچار تانگ تراست هستند معمولاً در حین گفتار «لیسپ فرونتال» دارند. لیسپ فرونتال حالتی است که زبان در هنگام تولید صداهای / س/ ، / ز/ ، / ش/ ، / چ/ و / ج/ مقابل یا بین دندان‌ها قرار می‌گیرد و باعث تولید اشتباه این صداها و خرابه گویی می شود.

 

  تانگ تراست چگونه درمان می شود؟

درمان تانگ تر است یک درمان تیمی است که چندین متخصص در رشته های مختلف با یکدیگر همکاری می کنند. در صورت مشکوک شدن به این اختلال است ، ابتدا پزشک راه هوایی را ارزیابی می کند تا مطمئن شود که انسدادی در آن رخ نداده باشد.همچنین ارزیابی توسط یک آسیب شناس گفتار و زبان نیز باید انجام شود تا مشخص شود که آیا کودک به گفتار درمانی نیاز دارد یا خیر. در نهایت، یک دندانپزشک باید کودک را از نظر وجود ناهنجاری یا اکلوژن دندانی نامناسب ارزیابی و درمان کند. موفقیت درمان در گرو حذف یک عادت بسیار قوی ( جلو آوردن زبان) است. بنابراین، هنگامی که کودک موقعیت و حرکت صحیح زبان و سایر ساختارها را یاد گرفت، تمرین مکرر برای تعمیم و تثبیت این عادت جدید ضروری است. والدین می توانند با شرکت در جلسات درمانی و تمرین مکرر روزانه با کودک به او  کمک کنند و به روند درمان سرعت ببخشند.

 

 

نقش گفتار درمانی در درمان تانگ تراست :

آسیب شناس گفتار و زبان می تواند با استفاده از روش های گفتار درمانی که غیرتهاجمی و در عین حال بسیار موثر هستند، به درمان تانگ تراست  بیمار کمک کند. درمان معمولاً شامل یک برنامه تمرینی خاص است که برای اصلاح وضعیت قرار گیری طبیعی زبان در حالت استراحت و اصلاح الگوی بلع طراحی شده است.

درمان تانگ تراست اغلب همزمان با درمان ارتودنسی انجام می شود تا دندان ها در تراز مناسب قرار بگیرند. برخی از وسایل ارتودنسی نیز می توانند برای کمک به آموزش کودک برای نگه داشتن زبان در موقعیت مناسب استفاده شوند. گفتار درمانی اغلب برای تصحیح وضعیت غیرطبیعی زبان که منجر به تولید غلط صداهای گفتاری خاص می شود مورد نیاز است.

 

کلید واژه ها:

تانگ تراست – بلع معکوس – گفتار درمانی – اختلال بلع – مهارت های دهانی حرکتی – tongue thrust – تاثیر گفتار درمانی در درمان بلع معکوس

 

منابع:

1.Dysphagia: Foundation , theory and practice

2.Oromotor dysfunction and communication impairments in children with cerebral palsy

  1. American Speech–Language–Hearing Association (ASHA)
  2. www.cincinnatichildrens.org

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *