گفتاردرمانی اختلال تکاملی زبان در شرق تهران از جمله حیطه های مداخلات گفتاردرمانی می باشد. اختلال تکاملی زبان وضعیتی است که کودک در درک و یا استفاده از زبان گفتاری مشکل دارد. این اختلال ممکن است به دلایل متعددی بروز دهد و کودک را با مشکلاتی رو به رو سازد. لازم به ذکر است که درمان اختلال تکاملی زبان در شرق تهران از جمله مداخلات بسیار تخصصی متخصصان گفتاردرمانی می باشد. شما ممکن است به کلینیک ها و مراکز گفتاردرمانی متعددی مراجعه کرده باشید و سوالات متعددی در ذهن شما شکل گرفته باشد. لذا در ادامه بیشتر در مورد این اختلال و مداخلات گفتاردرمانی توضیح خواهیم داد.

گفتاردرمانی اختلال تکاملی زبان در شرق تهران ؛ اختلال تکاملی زبان چیست؟

اختلالات تکاملی زبان (DLD) و یا developmental language disorder وضعیتی است که در آن کودکان در درک و/یا استفاده از زبان گفتاری مشکل دارند. هیچ دلیل واضحی برای این مشکلات وجود ندارد، به عنوان مثال؛ مشکل شنوایی، ناتوانی جسمی، اختلالات طیف اتیسم یا سندروم داون وجود ندارد که علت مشکل کودکان در درک و بیان گفتار باشد. همچنین هوش این کودکان در محدوده طبیعی و نرمال است.

اختلالت تکاملی زبان (DLD) زمانی تشخیص داده می شود که مهارت های زبانی کودک به طور مداوم زیر سطح مورد انتظار برای سن او باشد. بطوریکه در توانایی کودک برای برقراری ارتباط موثر با افراد دیگر تداخل ایجاد می کند. قطعا این کودکان به مداخلات گفتاردرمانی اختلال تکاملی زبان در شرق تهران نیاز خواهند داشت.

درمان اختلال تکاملی زبان در شرق تهران
جهت رزرو نوبت، مشاوره، ویریت در منزل و خدمات آنلاین با ما تماس بگیرید.

اختلالات زبانی در اوایل دوران کودکی پدیدار می‌شوند و تأثیر قابل ‌توجهی بر تعاملات اجتماعی روزمره یا پیشرفت تحصیلی دارند و در طول سال ‌های مدرسه و تا بزرگسالی ادامه می‌یابند.

یک کودک مبتلا به DLD چه نوع مشکلاتی خواهد داشت؟

برای تشخیص DLD، کودک باید مشکلاتی از نوع اختلالات زبانی داشته باشد که تا سن مدرسه و بعد از آن ادامه داشته باشد. ویژگی‌های DLD در هر کودک متفاوت است، اما تقریباً همیشه کودکان در درک زبان گفتاری مشکل دارند. همچنین ممکن است در بیان افکار خود در قالب کلمات و جملات مشکل داشته باشند. مشکلات زبانی مثل DLD تأثیر قابل توجهی بر تعاملات اجتماعی روزمره یا پیشرفت تحصیلی کودکان دارد و در غیاب اختلال طیف اوتیسم، ناتوانی ذهنی یا یک وضعیت شناخته شده زیست پزشکی رخ می دهد. بارزترین مشکلات، اختلال در استفاده از کلمات و جملات برای بیان معانی است، اما برای بسیاری از کودکان، درک زبان (زبان دریافتی) نیز یک چالش است. که این مورد ممکن است خیلی مشهود نباشد مگر اینکه ارزیابی کامل و جامعی از کودک داشته باشیم.

برخی از مشکلات این کودکان می تواند شامل موارد زیر باشد:

  1. در بیان ایده ها و افکار خود مشکل دارند
  2. در یافتن و به یاد آوردن کلماتی که می‌خواهند بیان کنند مشکل دارند.
  3. درک جملاتی که بیان می کنند ، دشوار است.
  4. صدا سازی های درهم و ناواضح دارند.
  5. درک کلمات و دستورالعمل های طولانی برایشان مشکل است.
  6. پیوستن به بازی و پیروی کردن از قوانین آن برای آنها سخت است.
  7. جمله بندی این کودکان ناقص و یا اجزای جمله ( فعل ، فاعل و مفعول ) سر جای خود نیستند و مقداری جا به جا شده است.

گفتاردرمانی اختلال تکاملی زبان در شرق تهران ؛ مشکلات این کودکان در مدرسه:

  1. آنها به راحتی تمرکز خود را از دست می دهند زیرا تمام تلاش آنها صرف درک دستورالعمل های زبان می شود.
  2. یادگیری کلمات و ایده های جدید برای آنها دشوار است.
  3. سرعت پردازش اطلاعات و پاسخگویی انها پایین است.
  4. در خواندن و نوشتن و حل مسائل ریاضی مشکل دارند.

اما، علیرغم مشکلاتی که در زبان دارند، کودکان مبتلا به DLD می توانند در مدرسه موفق شوند، هم از نظر تحصیلی و هم از نظر اجتماعی. آنها فقط متفاوت یاد می گیرند. بنابراین پیدا کردن بهترین سبک یادگیری آنها مهم است.

در صورت مشاهده یک یا چند مورد از موارد بالا حتما جهت انجام ارزیابی های دقیق تر و مداخله زودهنگام به یک گفتاردرمانگر متخصص در این زمینه جهت درمان اختلال تکاملی زبان در شرق تهران مراجعه کنید. زیرا اگر اختلال تکاملی زبان ادامه یابد می تواند تبدیل به مشکلی مادام العمر شود. مشکلی که می تواند بر مشارکت و عملکرد فرد در بسیاری از جنبه های زندگی تاثیر بگذارد.

ارتباط با سایر اختلالات عصبی رشدی

DLD اغلب با اختلالات عصبی رشدی خفیف‌تر با منشأ ناشناخته، مثل اختلال نقص توجه و بیش فعالی، نارساخوانی یا اختلال هماهنگی رشد همراه است. البته این موارد مانع از تشخیص DLD نمی شود، اما باید به عنوان شرایط همزمان مورد توجه قرار گیرند.

جهت رزرو نوبت، مشاوره و ویزیت آنلاین، با ما تماس بگیرید.

گفتاردرمانی اختلال تکاملی زبان در شرق تهران ؛ چرا برخی از کودکان دچار اختلال تکاملی زبان می شوند ؟

پاسخ به این سوال تا حدودی پیچیده است. اگرچه تحقیقات زیادی در مورد DLD انجام شده است، اما هنوز علت دقیق آن مشخص نیست.

DLD در کودکان متفاوت به نظر می رسد و درک آن می تواند پیچیده باشد زیرا واقعاً علت آن نامشخص است. دانشمندان فکر می کنند که ممکن است قسمتی از مغز که مسئول گفتار و زبان است در این افراد کمی متفاوت تر از یک فرد با رشد زبان معمولی باشد.  اما این تفاوت ها جزئی هستند و در اسکن مغز نشان داده نمی شوند. همچنین مشخص است که ژن ها نقش مهمی در DLD بازی می کنند، اما ژن های عامل این اختلال هنوز مشخص نیستند.

اما به نظر می رسد که این اختلال احتمالاً نتیجه ترکیبی از عوامل مختلف باشد که با یکدیگر تعامل دارند ( نه یک عامل مشخص)، از جمله:

  • عوامل زیست شناختی و ژنتیک
  • توانایی های شناختی کودک
  • محیط

پیدا کردن عامل اصلی و علت دقیق این مسئله با تشخیص پزشک و مهارت های متخصص گفتاردرمانی اختلال تکاملی زبان در شرق تهران امکان پذیر است.

چگونه می توان به این کودکان کمک کرد؟

حمایت متخصصانی مانند آسیب شناسان گفتار زبان و معلمان، می تواند تفاوت بزرگی در روند درمان اختلال تکاملی زبان در شرق تهران و زندگی این کودکان ایجاد کند. اولین قدم در دریافت کمک برای کودک مبتلا به DLD زمانی اتفاق می افتد که والدین یا معلم  تشخیص دهد که مشکلی وجود دارد. همانطور که گفته شد، DLD در کودکان مختلف متفاوت به نظر می رسد. با این حال، برخی از علائم هشدار دهنده DLD وجود دارد که والدین و معلمان باید آنها را به خاطر بسپارند.

مهم ترین نشانه هشدار دهنده در این کودکان تاخیر در گفتار و دیر حرف زدن است که نیازمند مداخلات گفتاردرمانی اختلال تکاملی زبان در شرق تهران می باشد. در صورتی که والدین متوجه شوند که کودک دو سال و نیم است و نمی تواند صحبت کند حتما باید به گفتاردرمانی مراجعه کنند، کودک در این صورت تشویق می شود تا کلمات را بیان کند و معمولا 80 درصد این کودکان بعد از مشاوره و گذشت مدت کوتاهی مشکلشان برطرف می شود.

برای اطالعات بیشتر در زمینه درمان تاخیر در رشد گفتار و زبان، لینک زیر را مطالعه فرمایید.

تاخیر در رشد زبان و گفتار و راه کارهای درمانی در آن

گفتاردرمانی اختلال تکاملی زبان در شرق تهران

یکی دیگر از علائم هشدار دهنده DLD زمانی است که کودک در مدرسه از نظر تحصیلی و ارتباطی دچار مشکل می شود. زبان برای هر درس مهم است، بنابراین کودک مبتلا به DLD ممکن است برای درک آنچه در حال یادگیری است دچار مشکل شود، ممکن است در مدرسه احساس ناامیدی کند و ممکن است نمرات بدی بگیرد.

یکی دیگر از علائم هشدار دهنده DLD زمانی است که سطح مهارت های زبانی کودک نسبت به سایر کودکان هم سنش، پایین تر باشد. شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد که ارائه مداخله زودهنگام برای کودکان مبتلا به DLD می تواند بسیار موثر باشد و می تواند توانایی ارتباط و یادگیری کودک را به حداکثر برساند .

یکی از این مداخلات گفتاردرمانی اختلال تکاملی زبان در شرق تهران ، مداخله رفتاری است. مداخلات رفتاری رایج ترین رویکرد برای درمان DLD هستند. چنین مداخلاتی معمولاً توسط گفتاردرمانگران انجام می شود، اگرچه در برخی موارد ممکن است درمان توسط والدین یا مربیان و معلمان ، تحت نظارت گفتار درمانگر هم انجام شود. این مداخلات می توانند به طور قابل توجهی توانایی کودک در برقراری ارتباط را افزایش دهد و می تواند توانایی شان را در جنبه های خاص زبان افزایش دهد، اما هنوز درمان مشخصی برای DLD وجود ندارد.

منابع

  1. acamh
  2. ican.org
  3. kids.frontiersin

برای اطلاعات بیشتر در زمینه درمان اختلالات ویژه زبانی، لینک زیر را مطالعه فرمایید.

اختلال ویژه زبانی ؛ دلیل بروز، علائم و راه های درمانی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *