گفتاردرمانی در مهارت های پیش زبانی و رشد زبان:

 مهارت های پیش زبانی چیست؟

مهارت های پیش زبانی مهارت هایی هستند که کودک بدون استفاده از کلمات با آنها ارتباط برقرار می کند و شامل مواردی مانند حرکات دست ، حالات چهره ، تقلید ، توجه مشترک و تماس چشمی است. اینها مهارتهایی است که کودکان را آماده می کند تا آماده صحبت و برقراری ارتباط باشند. مدتها قبل از برقراری ارتباط با کلمات و عبارات ، کودکان از اشکال ارتباطی غیر کلامی برای تعامل با افراد استفاده می کنند. این مهارت های “پیش زبانی”  پایه و اساس رشد زبان و مستقیماً با توانایی فرزند شما در تولید اولین کلمه مرتبط هستند. مرحله پیش زبانی از بدو تولد تا تقریباً 6 ماهگی متغیر است. صداسازی ها در این مرحله شامل گریه ، ناله و خندیدن است. از آنجا که این صداها در تعریف زبان نمی گنجد ، این مرحله قبل از تولید زبان توسط کودک اتفاق می افتد. بنابراین ، مرحله پیش زبانی است. گفتاردرمانی در مهارت های پیش زبانی و رشد زبان موثر است.

چطور مهارت پیش زبانی کودک خود را بهبود بخشیم؟

5 نکته برای تقویت مهارت های پیش زبانی کودک:

  1. تماس چشمی را تشویق کنید. اسباب بازی ها و چهره خودتان را در سطح نگاه او قرار دهید.
  2. از حرکات ساده استفاده کنید.
  3. توجه مشترک او را تقویت کنید.
  4. نحوه نوبت دهی را به او بیاموزید.
  5. به او بیاموزید که چگونه از شما تقلید کند.

چندین راه دیگر نیز وجود دارد که می توانید به فرزند خود کمک کنید تا مهارت های خود را در خانه ارتقا دهد. مثلا هنگام تعامل با فرزند خود ، لحن صدای خود را تغییر دهید تا توجه و مشارکت اجتماعی او بیشتر تشویق شود. اگر می بینید که کودک شما به چیزی نگاه می کند ، می توانید با توجه به اینکه “به چه چیزی نگاه می کنید” توجه مشترک را تقویت کنید. به طوری که آن را به شما نشان می دهند. با آنها صحبت کنید و آنچه را که در طول بازی ، حمام ، نظافت و غیره انجام می دهید ، بیان کنید. سعی کنید هنگام صحبت با فرزند خود از عوامل حواس پرت کن جلوگیری کنید تا بتواند بر آنچه شما میگویید تمرکز کند. گفتاردرمانی در مهارت های پیش زبانی و رشد زبان موثر است.

نقش  گفتاردرمانی در مهارت پیش زبانی و رشد زبان :

نه مهارت اصلی در مرحله پیش زبانی وجود دارد که متخصص گفتار و زبان به والدین توصیه می کند قبل از شروع صحبت کردن ، با فرزندان خود تمرین کنند.

۱.تماس چشمی

۲.توجه مشترک

۳.ریچینگ

۴.حرکات صورت

۵.زبان بدن

۶.ژستچرهای اجتماعی

۷.نوبت گیری

۸.غان و غون

۹.تقلید صداها

رشد این توانایی ها چیزی است که اساس  گفتار و زبان کودک را تشکیل می دهد. گفتاردرمانی در مهارت های پیش زبانی و رشد زبان در کودکان که دارای تاخیر در این مهارت ها هستند، کمک کننده است. تأخیر در این مهارت ها می تواند نه تنها در یادگیری صحبت کردن بلکه در ایجاد مهارت های ارتباط اجتماعی ، روابط با همسالان و درک و انتظارات اجتماعی در کلاس درس و هنگام بازی نیز مشکلاتی را ایجاد کند. گاهی اوقات مداخله درمانی برای کمک به پیشرفت مهارت های گفتاری و زبانی کودک ضروری است. این چیزی نیست که از آن بترسیم ، زیرا همه کودکان شبیه هم نیستند و برخی از آنها در رشد، بیشتر از دیگران به حمایت نیاز دارند

منابع:

۱.. https://www.headstartforlife.com.sg/beyondtherapy/speechtherapy/the-building-blocks-of-language-understanding-pre-linguistic-skills/

۲.https://childdevelopment.com.au/areas-of-concern/using-speech/talking-readiness-pre-language-skills/

۳. Abbeduto, Leonard, Steven F. Warren, and Frances A. Conners. “Language development in Down syndrome: From the prelinguistic period to the acquisition of literacy.” Developmental Disabilities Research Reviews 13.3 (2007): 247-261.

۴.Martin, Gary E., et al. “Language characteristics of individuals with Down syndrome.” Topics in Language Disorders 29.2 (2009): 112.

۵.Owens, R. E. (2012). Language development: an introduction (8th ed.). Boston: Pearson. Silverman, Wayne. “Down syndrome: cognitive phenotype.” Mental retardation and developmental disabilities research reviews 13.3 (2007): 228-236.

 

 

 

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *