فلج سودوبولبار چیست؟

فلج سودو بولبار به دلیل ضایعه نورون حرکتی فوقانی است که در اثر اختلال دو طرفه مسیرهای کورتیکوبولبار ایجاد می شود. فلج شبه بولبار با دیزآرتری ، دیسفاژی ، ضعف صورت و زبان و بی ثباتی عاطفی که  با آسیب اعصاب کرانیال IX ، X و XII دیده میشود. به عنوان مثال ، عصب جمجمه IX (عصب گلوسوفارنکس) در ترشح بزاق و بلع نقش دارد. اگر عصب جمجمه IX آسیب ببیند ، می تواند منجر به مشکل در بلع (دیسفاژی) و کاهش رفلکس گگ شود.

هیچ درمانی برای فلجی سودوبولبار وجود ندارد و اگر روند بیماری زمینه ای یکی از اختلالات پیشرونده باشد ، علائم ممکن است با گذشت زمان پیشرفت کنند. این بیماری معمولاً در اثر آسیب دو طرفه به مسیرهای کورتیکوبولبار ایجاد می شود ، که مسیرهای عصبی حرکتی فوقانی هستند که از قشر مغز به هسته اعصاب جمجمه ای در ساقه مغز می روند.

اگر علت اصلی ناشی از سکته مغزی یا آسیب به سر باشد ، علائم فرد ممکن است پایدار بوده و در دوره طبیعی بهبود کمی حاصل شود. عملکرد نامناسب عضلات ماستر و تمپورالیس است که باعث بسته شدن ناگهانی دهان می شود. افزایش رفلکس جاو جرک مشخصه درگیری نورون حرکتی فوقانی عصب سه قلو است و در صورت اغراق ، ممکن است منجر به کلونوس پایدار فک شود. مداخلات دارویی احتمالی برای ازبین رفتن اثرات فلجی سودوبولبار شامل داروهای ضدافسردگی سه حلقه ای ، مهارکننده های بازجذب سروتونین و یک روش جدید با استفاده از دکسترومتورفان و سولفات کینیدین است.

تشخیص فلج سودوبولبار بر اساس مشاهده علائم بیماری است. آزمایشات مربوط به حرکت فک و رفلکس غیرطبیعی آن نیز می تواند انجام شود. پیشنهاد شده است که اکثر بیماران مبتلا به خنده و گریه پاتولوژیک به دلیل ضایعات دو طرفه کورتیکوبولبار و اغلب درگیری دو جانبی بازوها و پاها دچار فلج سودوبولبار می شوند.

برای تأیید بیشتر این وضعیت ، می توان MRI را برای تعیین مناطق ناهنجاری مغز انجام داد. اگرچه در حال حاضر درمانی برای فلج کاذب وجود ندارد ، اما پزشک شما می تواند به شما در مدیریت علائم کمک کند. در برخی موارد ، پزشک ممکن است درمان هایی را تجویز کند که علت اصلی علائم شما را برطرف کند. با گذشت زمان ، برخی از علائم شما ممکن است بهبود یابد. گفتاردرمانی در فلجی سودوبولبار کمک کننده است

 علائم فلج سودوبولبار

همانطور که گفته شد فلج سودوبولبار یک وضعیت پزشکی است که با ناتوانی در کنترل حرکات صورت (مانند جویدن و صحبت کردن) مشخص می شود و ناشی از انواع اختلالات عصبی است. بیماران در جویدن و بلع دچار مشکل می شوند ، رفلکس ها و اسپاسم را در زبان و فک افزایش می دهند و تکلم غیرطبیعی را نشان می دهند (که اغلب نشان دهنده اولیه این اختلال است) ، گاهی اوقات نیز طغیان های احساسی کنترل نشده را نشان می دهد. گفتاردرمانی در فلجی سودوبولبار می تواند به رفع اختلالات این بیماری کمک کند.

راهکار درمان فلج سودوبولبار

گفتاردرمانی در فلجی سودوبولبار این بیماری بر درمان هر بیماری زمینه ای است که باعث ایجاد آن شده است. مدیریت این اختلال شامل فیزیوتراپی ، مراقبت های حمایتی در توسعه روش های جایگزین ارتباط، گفتاردرمانی و درمان شرایط خاص پزشکی مرتبط با بیماری (به عنوان مثال بیماری نورون حرکتی ، زوال عقل) خواهد بود. هنگامی که فلج سودوبولبار ناشی از سکته مغزی است ، علائم می توانند به تدریج با کمک درمان از بین بروند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *