گفتاردرمانی در اختلال عملکرد تارهای صوتی در شرق تهران در ابتدا به ارزیابی وضعیت فرد می‌پردازد. سپس با توجه به نتایج ارزیابی و محیط فرد برنامه درمانی را می چیند. گفتاردرمانی به بهبود اختلال عملکرد تارهای صوتی، بهبود اعتماد به نفس و مشارکت اجتماعی، بهبود عملکرد کاری و تحصیلی فرد کمک شایانی می‌کند.

 اختلال عملکرد تارهای صوتی چیست؟

این اختلال زمانی رخ می‌دهد که تارهای صوتی زمانی که باید باز باشند؛ بسته  هستند. باز کردن آنها خارج از کنترل ما می باشد و فرد ممکن است در تنفس دچار مشکل شود. تارهای صوتی در داخل حنجره قرار دارند. تارهای صوتی دو نوار عضلانی هستند و وقتی فرد نفس می‌کشد، تارهای صوتی باز می‌ شوند.

گفتاردرمانی در اختلال عملکرد تارهای صوتی در شرق تهران به این نکته توجه میکند که وقتی فرصت صحبت می‌کند آنها بسته می شوند و هر کدام در مقابل یکدیگر کشیده می شوند تا مرتعش شوند. وقتی که فرد دچار اختلال عملکرد تارهای صوتی می باشد، نوارهای صوتی به جلو و وسط حرکت می‌کنند و وقتی فرد نفس می‌کشد راه‌های هوایی مسدود می‌شوند. اختلال عملکرد تارهای صوتی می‌تواند منجر به آسم شود.

 چه عواملی باعث ایجاد این اختلال می شوند؟

عوامل متعددی می توانند باعث ایجاد این اختلال شوند که تعدادی از دلایل آن عبارتند از:

  • نفس کشیدن در اوضاع نامساعد: گفتاردرمانی در اختلال عملکرد تارهای صوتی در شرق تهران بیان می کند که وقتی فرد هوای دارای بخار آمونیاک، گرد و غبار، دود، مواد شیمیایی تمیز کننده و سایر مواد دیگر را تنفس می کند؛ ممکن است به درصدی از این اختلال دچار شود.
  • ورزش کردن
  • سرماخوردگی یا عفونت های ویروسی
  • بیماری رفلکس های شکمی دهانی
  • وضعیت های روانی مانند استرس ها، اضطراب پس از سانحه، اضطراب و ترس، افسردگی و حمله‌های وحشت زدگی همگی به این اختلال مرتبط هستند. اضطراب یکی از عوامل مهم ابتلا به اختلال در عملکرد بهینه تار های صوتی در کودکان و نوجوانان می باشد.

    جهت رزرو نوبت، مشاوره، ویریت در منزل و خدمات آنلاین با ما تماس بگیرید.

 علائم

این اختلال تعدادی از علائم را دارد که در گفتاردرمانی در اختلال عملکرد تارهای صوتی در شرق تهران به آنها توجه می شود. این علائم عبارتند از:

  • مشکل در تنفس
  • احساس کوتاهی تنفس یا احساس اینکه فرو بردن و بیرون دادن هوا برای فرد سخت است
  • احساس شوک و یا خفگی
  • صدای خس بلند نفس هنگام استشمام هوا
  • سرفه های مکرر یا نیاز به تمیز کردن مکرر گلو
  • احساس فشار و تنگی در گلو و یا قفسه سینه
  • تغییرات صدا
  • گرفتگی صدا

گفتاردرمانی در اختلال عملکرد تارهای صوتی

گفتاردرمانگر در مرحله اول به بررسی و ارزیابی فرد می پردازد تا ببیند که شدت اختلال فرد در چه حد است. سپس گفتاردرمانگر سایر عوامل مرتبط با عملکردهای فرد را نیز می‌سنجد؛ زیرا این اختلال می تواند روی جنبه‌های مختلف زندگی فرد تاثیر بگذارد. عملکرد تحصیلی، کاری و شغلی، عملکرد فرد در زندگی روزمره و مشارکت اجتماعی فرد می‌تواند تحت تاثیر این اختلال دچار آسیب شود. پس گفتار درمانگر وضعیت فرد را در همه این موارد می‌سنجد. سپس با توجه به نتایج ارزیابی، برنامه درمانی را تدوین می‌کند.

برنامه درمانی هر فرد خاص خود فرد می باشد چون شدت اختلال، نیازها، خواسته ها و محیط هر فرد با فرد دیگر متفاوت است.

گفتار درمانگر درگفتاردرمانی در اختلال عملکرد تارهای صوتی در شرق تهران به فرد کمک می‌کند تا گلوی خود را ریلکس کند و تنفس شکمی داشته باشد. گفتار درمانگر به فرد می آموزد که چگونه تارهای صوتی اش را باز نگه دارد. گفتار درمانی برای این افراد نتایج شگفت آوری داشته است. این تکنیک های ساده به فرد کمک می‌کند تا راه‌های هوایی فوقانی و جعبه صدای خود را ریلکس کند و تنفس راحت‌تری نیز داشته باشد.

گفتار درمانگر همچنین به فرد و نزدیکان وی آگاهی لازم را می‌دهد تا درک کنند که چه عواملی بر این اختلال تأثیر می‌گذارند و باعث بدتر شدن آن می‌شود.  در گفتاردرمانی در اختلال عملکرد تارهای صوتی در شرق تهران اگر فرد ورزشکاری به این اختلال مبتلا می باشد، گفتار درمانگر با مربی همکاری می‌کند تا آگاهی‌های لازم را به وی بدهد و استراتژی و وضعیت بهبود تنفسی را برای فرد در هنگام ورزش مهیا سازد.

منابع

  1. duke health
  2. cleveland clinic

برای اطلاعات بیشتر در زمینه گفتاردرمانی در تصحیح تون صدا ، لینک زیر را مطالعه فرمایید.

گفتاردرمانی در تصحیح تون صدا در شرق تهران

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *