گفتاردرمانی خیابان سبلان جهت ارزیابی و درمان مشکلات ارتباطی و اختلالات گفتاری در خدمت مراجعین محترم می باشد.. ارزیابی و درمان آسیب های گفتاری توسط گفتاردرمانگران ما انجام می شود که به آن ها آسیب شناس گفتار نیز گفته می شود. از تکنیک های گفتاردرمانی برای بهبود ارتباطات کودکان و هم چنین بزرگسالان استفاده می شود. این موارد شامل درمان تلفظ کودکان، فعالیت های مداخله زبانی و موارد دیگری است که بسته به نوع اختلال گفتار یا زبان است. گفتاردرمانی ممکن است برای اختلالات گفتاری که در دوران کودکی ایجاد می شود یا اختلالات گفتاری در بزرگسالان ناشی از یک آسیب یا بیماری، مانند سکته مغزی، مورد نیاز باشد. گفتاردرمانی خیابان سبلان ابتدا از طریق ارزیابی های دقیق گفتار و زبان کودک به توان بخشی کودکان و بزرگسالان می پردازد.

چرا به گفتاردرمانی نیاز پیدا می کنیم؟

چندین اختلال گفتار و زبان وجود دارد که با گفتار درمانی قابل درمان است.

اختلالات تلفظ

اختلال تلفظ عبارت است از ناتوانی در ایجاد درست صداهای خاص واژه ها. کودک مبتلا به این نوع اختلال گفتاری ممکن است صداهای کلمه را حذف کند، عوض کند، تحریف کند یا اضافه کند.

درمان اختلال تلفظ در شرق تهران

اختلالات روانی گفتار

اختلال روانی گفتار بر جریان، سرعت و ریتم گفتار تأثیر می گذارد. لکنت و صداهای ناهنجار درآوردن (cluttering) از اختلالات روانی گفتار هستند. در گفتاردرمانی خیابان سبلان فردی که دچار لکنت است در بیرون آوردن صدا مشکل دارد و ممکن است گفتار مسدود یا قطع شده داشته باشد یا ممکن است بخشی از کل کلمه را تکرار کند. امّا فردی که دچار cluttering است اغلب خیلی سریع صحبت می کند و کلمات را با هم ادغام می کند.

جهت رزرو نوبت، مشاوره، ویریت در منزل و خدمات آنلاین با ما تماس بگیرید.

اختلالات resonance در گفتاردرمانی خیابان سبلان

اختلال رزونانس زمانی رخ می دهد که بلاکه یا انسداد جریان هوای منظم در حفره های بینی یا دهان، ارتعاشات مسئول کیفیت صدا را تغییر دهد. هم چنین اگر دریچه ولوفارنکس (velopharyngeal) به درستی بسته نشود، ممکن است اتفاق بیفتد. اختلالات رزونانس اغلب با شکاف کام، اختلالات عصبی و تورم لوزه ها همراه هستند.

اختلالات Receptive

فرد مبتلا به اختلال زبان Receptive در درک و پردازش آنچه دیگران می گویند مشکل دارد. این قضیه می تواند باعث شود وقتی کسی صحبت می کند بی علاقه به نظر برسید، در پیروی از دستورالعمل ها مشکل داشته باشید یا دایره لغات محدودی داشته باشید. سایر اختلالات زبانی، اوتیسم، کم شنوایی، و آسیب به سر می تواند منجر به این اختلال زبانی شود.

اختلالات Expressive در گفتاردرمانی خیابان سبلان

اختلال زبان Expressive، مشکل در انتقال یا بیان اطلاعات توسط شخص است. اگر اختلال بیانی دارید، ممکن است در تشکیل جملات دقیق مانند استفاده از زمان فعل نادرست با مشکل مواجه شوید. این مشکل با اختلالات رشدی مانند سندرم داون و کاهش شنوایی همراه است. هم چنین می تواند ناشی از ضربه به سر یا یک وضعیت پزشکی دیگر باشد.

گفتاردرمانی در اختلال بیانی در شرق تهران

اختلالات شناختی- ارتباطی

مشکل در برقراری ارتباط به دلیل آسیب به بخشی از مغز که توانایی تفکر شما را کنترل می کند، اختلال شناختی-ارتباطاتی نامیده می شود. که می تواند منجر به مشکلات حافظه، حل مسئله و مشکل در صحبت کردن یا گوش دادن شود. مشکلات بیولوژیکی مانند رشد غیرطبیعی مغز، برخی شرایط عصبی، آسیب مغزی یا سکته منجر به اختلالات شناختی و ارتباطی می شوند.

گفتاردرمانی خیابان سبلان
جهت رزرو نوبت، مشاوره، ویریت در منزل و خدمات آنلاین با ما تماس بگیرید.

آفازی در گفتاردرمانی خیابان سبلان

اختلال ارتباطی اکتسابی که بر توانایی فرد در صحبت کردن و درک دیگران تأثیر می گذارد. هم چنین اغلب بر توانایی خواندن و نوشتن فرد نیز تأثیر می گذارد. سکته مغزی شایع ترین علت آفازی است، اگرچه سایر اختلالات مغزی نیز می توانند باعث آن شوند.

دیس آرتری

مشخصه این عارضه به دلیل ضعف یا ناتوانی در کنترل ماهیچه های مورد استفاده برای گفتار، کندی یا نامفهومی کلام است. این بیماری بیشتر به دلیل اختلالات سیستم عصبی و شرایطی است که باعث فلج صورت یا ضعف گلو و زبان می شود؛ مانند MS، اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) و سکته مغزی.

گفتاردرمانی دیس آرتریا در شرق تهران

در جلسات گفتاردرمانی خیابان سبلان چه اتفاقی می افتد؟

گفتار درمانی معمولاً با ارزیابی توسط یک گفتاردرمانگر که نوع اختلال ارتباطی و بهترین راه درمان آن را شناسایی می کند، آغاز می شود.

گفتاردرمانی برای کودکان

برای فرزند شما، گفتار درمانی ممکن است در یک کلاس یا گروه کوچک، یا تک به تک بسته به اختلال گفتار انجام شود. تمرینات و فعالیت های گفتار درمانی بسته به اختلال، سن و نیازهای کودک شما متفاوت است. در طی گفتاردرمانی برای کودکان، گفتاردرمانگر ممکن است:

  • تعامل از طریق صحبت کردن، بازی کردن و استفاده از کتاب به عنوان بخشی از مداخله زبانی برای کمک به تحریک رشد زبان انجام دهد.
  • صداها و هجاهای صحیح را در گفتاردرمانی خیابان سبلان برای کودک در حین بازی متناسب با سن خود آموزش دهد تا به کودک یاد دهد که چگونه صداهای خاصی را تولید کند.
  • راهبردها و تکالیف درسی را برای کودک و والدین در مورد در خانه ارائه می دهد.

    جهت رزرو نوبت، مشاوره، ویریت در منزل و خدمات آنلاین با ما تماس بگیرید.

گفتاردرمانی خیابان سبلان برای بزرگسالان

گفتار درمانی برای بزرگسالان نیز با ارزیابی برای تعیین نیازهای شما و بهترین درمان آغاز می شود. تمرینات گفتاردرمانی برای بزرگسالان می تواند در گفتار، زبان و ارتباطات شناختی به شما کمک کند. اگر آسیب یا وضعیت پزشکی مانند بیماری پارکینسون یا سرطان دهان باعث مشکلات بلع شده باشد، درمان ممکن است شامل بازآموزی عملکرد بلع نیز باشد. و لذا تمرینات لازمه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • حل مسئله، حافظه و سازماندهی و سایر فعالیت‌هایی که در جهت بهبود ارتباطات شناختی هستند.
  • تاکتیک های مکالمه برای بهبود ارتباطات اجتماعی
  • تمرینات تنفسی
  • تمریناتی برای تقویت عضلات دهان

چه مدت به گفتاردرمانی خیابان سبلان نیاز خواهید داشت؟

مدت زمانی که یک فرد به گفتار درمانی نیاز دارد به چند عامل بستگی دارد، از جمله:

  • سن آن ها
  • نوع و شدت اختلال گفتار
  • تعداد و تکرار درمان
  • وضعیت بیماری زمینه ای
  • نوع درمان بیماری زمینه ای

برخی از اختلالات گفتاری در دوران کودکی شروع می شوند و با افزایش سن بهبود می یابند، در حالی که برخی دیگر تا بزرگسالی ادامه می یابند و نیاز به درمان و نگهداری طولانی مدت دارند. اختلال ارتباطی ناشی از سکته مغزی یا سایر شرایط پزشکی ممکن است با درمان و ممارست بهبود یابند.

میزان موفقیت گفتار درمانی بین اختلال تحت درمان و گروه سنی متفاوت است. هنگامی که گفتار درمانی را شروع می کنید  زمان شروع می تواند بر نتیجه تأثیر بگذارد. نشان داده شده است که گفتار درمانی برای کودکان خردسال زمانی که به موقع شروع شود و با مشارکت والدین یا مراقبین در خانه انجام شود بسیار موفق خواهد بود.

منابع

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *