مهارتهای نقاشی و نوشتاری

نقاشی و نوشتن، دو مورد از راههای ارتباطی کودکان از طریق زبان و نمادهای دیداری هستند. نقاشی و نوشتن، توانایی ارتباطی کودک را افزایش داده و درک بیشتری از نماد و معنا را تقویت میکنند. این موضوع، اهمیت کاردرمانی در مهارتهای نقاشی و نوشتاری کودک را دوچندان میکند. درواقع، کاردرمانی در مهارتهای نقاشی و نوشتاری کودک، نشان میدهد که برخلاف تصور برخی والدین، این دو مهارت با یکدیگر در رقابت نیستند!

آیا مهارتهای نقاشی و نوشتاری میتوانند باهمدیگر در کودک تقویت شوند؟

برخلاف تصور خیلی از والدین، مهارتهای نقاشی و نوشتاری، جدای از هم نیستند! درواقع، میتوانند پا به پای هم در کودک رشد یابند و تقویت شوند. شیوه های مختلفی وجود دارد که بخوبی میتواند به تقویت مهارتهای نقاشی و نوشتاری کودک بپردازد؛ البته هستند کودکانی که نسبت به سایر کودکان همسن خود، درجاتی از ناتوانی در یادگیری این مهارت ها را بروز میدهند.

در این گونه مواقع، کاردرمانی در مهارتهای نقاشی و نوشتاری، به این کودکان کمک می کند.

کاردرمانی در مهارتهای نقاشی و نوشتاری

کاردرمانگرها، از روشهای منحصربه فردی برای بهبود مهارتهای نقاشی و نوشتاری کودکان استفاده میکنند. در زیر، به چند روش متداول کاردرمانی در مهارتهای نقاشی و نوشتاری میپردازیم؛

با ما همراه باشید:

  • وقتی فرزند شما نقاشی می کشد ، کاردرمان با دنبال کردن یک سری مراحل که نقاشی کودک را به یک داستان تبدیل میکند ، او را تشویق به نوشتن می نماید.

  • هنگامی که کودک، داستان خود را در مورد نقاشی اش به پایان رساند ، کاردرمانگر بهمراه والدین، کودک را بخاطر تعریف کردن یک داستان تشویق میکنند.  بتدریج پس از مدتی، کاردرمانگر، یک کتاب تصویری به کودک نشان میدهد تا بر ارتباط میان واژگان و تصاویر تأکید نماید.

  • یک کاردرمانگر، با استفاده از رویکرد “درباره ی نقاشی ات به من بگو”، کودک را ترغیب میکند تا در مورد نقاشی اش با وی حرف بزند؛ بنابراین، کم کم محتوای فکری کودک و دایره ی لغاتش افزایش یافته و برای نوشتن آماده میشود.

  • کاردرمان از کودک میخواهد تا در مورد نقاشی اش بنویسید، حتی اگر کودک سواد نوشتن نداشته باشد! کودک در این مرحله،  کاغذ را خط خطی میکند ، کلمات را کپی می نماید و بتدریج، برای نوشتن کلمات درست آماده میگردد.

  • کاردرمانگر میتواند کم کم ،کودک را تشویق به کشیدن نقاشی از صورت انسان ،خانه ، ماشین ،حیوانات و…نماید و همزمان، کودک را به حرف زدن در مورد آنچه که دارد نقاشی میکند، ترغیب میکند.

  • بتدریج که کودک در توضیح دادن آنچه که می کشد و بهبود دایره ی واژگان خود، پیشرفت کرد، کاردرمانگر شروع به کشیدن شکل حروف الفبا کرده و با نسبت دادن شکل هر حرف، به واژه ای که با همان حرف شروع شده و شبیه آن است، کودک را با شکل حروف آشنا می کند. مثلا: جالب است که حرف ب، شبیه یک بشقاب می باشد!

نکته های تکمیلی

در بالا، به یکسری از روش های کاردرمانی در مهارتهای نقاشی و نوشتاری اشاره نمودیم. درخصوص نحوه ی ارتباط دادن این دو مهارت به همدیگر نیز صحبت کردیم.

نکته ی قابل توجه این است که شاید به ظاهر این روش ها کمی پیش و ا افتاده و ساده بنظر برسند، اما باید دقت کنیم اجرای همین تمرینات بظاهر ساده، در درازمدت میتواند تاثیرات چشمگیری روی بهبود مهارتهای نقاشی و نوشتاری کودکان بگذارد.

همچنین، توجه کنید همه ی این تمرینات برای یک کودک جواب نمیدهد! در واقع، کودکان بایکدیگر متفاوت اند. کاردرمانگر براساس نتیجه های ارزیابی کودک و تشخیص اش، هرکدام از تمریناتی که مناسب است، با وی کار میکند.

امیدوارم که از مطلب بالا، بهره ی کافی را برده باشید.

منابع

https://www.mathgenie.com/blog/how-drawing-can-help-your-child-learn-to-write

https://daisyyellowart.com/vividlife/15-tips-to-improve-your-drawing-skills

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *