کاردرمانی در ضایعات نخاعی گردنی در شرق تهران با توجه به شدت و سطح آسیب به بهبود کیفیت زندگی و وضع جسمانی فرد کمک می کند. هرچه سطح آسیب مهره ها و اعصاب پایین‌تر باشد، وسعت اختلال عملکرد و حس  کمتر میشود.  درمانگر ابتدا تاریخچه پزشکی فرد را بررسی می‌کند. سپس با توجه به ارزیابی های ویژه کاردرمانی، برنامه کار درمانی را تدوین می‌کند‌. کاردرمانگر طی جلسات نیز مرتبا میزان اثربخشی برنامه را بررسی می کند تا ببیند که برنامه حداکثر کارایی را برای فرد دارد یا نه. برنامه درمانی هر فرد متناسب با نیازها، خواسته ها، محیط و فرهنگ هر فرد تنظیم ‌میشود. پس برنامه درمانی  هر فرد در کاردرمانی در ضایعه نخاعی گردنی در شرق تهران مخصوص خود فرد می باشد.

 ضایعات نخاعی گردنی چیست؟

ضایعات نخاع شامل آسیب به هر بخشی از نخاع یا اعصاب انتهایی نخاع می باشد‌‌. این آسیب اغلب منجر به تغییرات دائمی و همیشگی در قدرت عضلات، حرکت، حس و سایر عملکردهای بخش پایین تر آسیب می باشد. در آسیب نخاعی گردنی این آسیب معمولاً در اثر تصادفات و حوادث، بیماری های پیشرونده و اختلالات مادرزادی اتفاق می‌افتد. بسته به سطح آسیب ممکن است فرد دچار فلج چهار اندام، فلج دو اندام و یا تنه شود. معمولاً در آسیب نخاعی گردنی فرد دچار فلج چهار اندام می‌شود. کاردرمانی در ضایعات نخاعی گردنی در شرق تهران به این امر توجه میکند که در کل هرچقدر محل آسیب پایین‌تر باشد، شدت ناتوانی نیز کمتر می باشد.

جهت رزرو نوبت، مشاوره، ویریت در منزل و خدمات آنلاین با ما تماس بگیرید.

 مداخلات کاردرمانی در ضایعه نخاعی گردنی

اگر سطح آسیب در سطح مهره‌های گردنی اول تا سوم باشد، فرد برای تنفس به دستگاه وابسته است. پس کاردرمانگر با توجه به وضعیت فرد مداخلات خود را اجرا می‌کند. کاردرمانگر در این موارد خانواده فرد را نسبت به شرایط مراقبت از فرد آگاه می کند. مثلاً برای جلوگیری از ایجاد زخم فشاری به خانواده آموزشهای لازم را می دهد.

کاردرمانگر وضعیت دهی صحیح اندام‌ها را به مراقبان می آموزد تا از کوتاهی و بدشکلی عضلات و مفاصل در کاردرمانی در ضایعات نخاعی گردنی در شرق تهران جلوگیری کند. اگر سطح آسیب، مهره  چهارم گردنی باشد، فرد در ابتدا برای تنفس به دستگاه وابسته است اما به مرور با تمرینات و مداخلات کاردرمانی فرد بهبود می‌یابد و می‌تواند خودش تنفس لازم را انجام دهد.

کاردرمانگر به فرد و مراقبان وی نحوه جابجایی را در تخت، ویلچر و… را آموزش می دهد. کاردرمانگر به استقلال هرچه بیشتر فرد در انجام فعالیت‌های روزمره زندگی کمک می‌کند. ممکن است در این راستا تکنولوژی ها و وسیله های کمکی مانند وسیله های کمکی مربوط به غذا خوردن و نوشیدن را  در کاردرمانی در ضایعه نخاعی گردنی در شرق تهران تجویز کند. با این وسیله ها فرد می‌تواند به صورت مستقل و بدون دخالت اطرافیان عمل خوردن و نوشیدن را انجام دهد.

تمرینات کاردرمانی

کاردرمانگر تعدادی تمرینات برای حفظ وضعیت بدن متناسب با وضعیت فرد با او کار می کند تا عضلات فرد تحلیل نرود و دچار خشکی، کوتاهی و بدشکلی نشود‌.

اگر آسیب در سطح مهره گردنی پنجم و پایین‌تر باشد، فرد وضعیت بهتری در کنترل گردن و بازو ها دارد. کاردرمانگر جهت حفظ توانایی و بهبود دامنه حرکتی فرد با او تمرینات فیزیکی انجام می دهد. کاردرمانگر در کاردرمانی از طریق فعالیت های معنادار و تمرینات، توانایی کنترل گردن و بازو ها و دامنه حرکتی آنها را بهبود می بخشد.

 هدف نهایی کاردرمانی در ضایعات نخاعی گردنی

کاردرمانگر شیوه مدیریت انرژی و خستگی را به فرد می آموزد تا فرد کارها را به صورت سازماندهی شده انجام دهد و بتوانند کارهای ضروری خود را قبل از غلبه خستگی به اتمام برساند. کاردرمانگر تلاش می‌کند تا مشارکت فرد را در فعالیت‌های روزمره زندگی مانند غذا خوردن، نظافت و بهداشت شخصی، لباس پوشیدن و… را افزایش دهد. کار درمانگر در جهت افزایش مشارکت فرد و فعالیت‌های اجتماعی نهایت تلاش خود را می‌کند. در نهایت مداخلات کاردرمانی در ضایعات نخاعی گردنی در شرق تهران به بهبود وضعیت جسمانی فرد و اعتماد بنفس فرد کمک میکند. این مداخلات منجر به  بهبود کیفیت زندگی، افزایش استقلال فرد و افزایش مشارکت اجتماعی فرد مبتلا به ضایعات نخاعی گردنی میشود.

منابع

  1. gillette childrens
  2. mayoclinic

برای اطلاعات بیشتر در زمینه مداخلات کاردرمانی در ضایعه نخاعی، لینک زیر را مطالعه فرمایید.

کاردرمانی در ضایعه نخاعی ؛ انواع مداخلات کاردرمانی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *