کاردرمانی در ضایعه نخاعی سینه ای در شرق تهران با توجه به تاریخچه پزشکی و سطح آسیب، به  انجام مداخلات درمانی می‌پردازد. کاردرمانگر فرد را از لحاظ عملکردی، حسی، مشارکت و محیط زندگی ارزیابی می‌کند. پس با توجه به نتایج آن، خواسته‌ها و نیازهای مراجع برنامه درمانی را میچیند. برنامه درمانی هر فرد خاص خود فرد می باشد و با برنامه درمانی فرد دیگر متفاوت است. عوامل متعددی بر نحوه اجرای برنامه درمانی تاثیرگذار هستند، از جمله محیط های فرد. مثلاً اینکه فرد در چه محیطی به کار، تحصیل یا زندگی می پردازد. هدف نهایی کاردرمانی بهبود مشارکت فرد، افزایش عملکرد و استقلال فرد در زندگی می باشد. کاردرمانی در ضایعه نخاعی سینه ای در شرق تهران برای رسیدن به این هدف کاردرمانی به تقویت وضعیت جسمی، ذهنی ، روحی، تعدیل محیط و… می پردازد.

 ضایعات نخاعی سینه ای چیست؟

ضایعه نخاعی آسیب به سلولها و اعصاب طناب نخاعی می باشد که وظیفه این طناب دریافت و ارسال پیام ها می باشد. طناب نخاعی اطلاعات را دریافت و به مغز ارسال می‌کند. سپس دستور مغز را به اندامها می رساند. این آسیب منجر به تغییرات دائمی یا موقتی در حس، حرکت، قدرت، عضلات و عملکردهای مربوط به سطح زیرین آسیب می باشد. بسته به سطح و شدت آسیب ممکن است فرد دچار فلج کامل یا ناکامل شود. کاردرمانی در ضایعه نخاعی سینه ای در شرق تهران در نظر میگیرد که ضایعات نخاعی معمولا به علت تصادفات، سقوط، بیماری‌هایی مانند ام‌اس، تومورهای نخاعی و گاهی بر اثر بیماری‌های مادرزادی ایجاد می‌شوند. در ضایعه نخاعی سینه ای عملکرد طبیعی سر، گردن، بازوها، دستها و انگشتان وجود دارد. فرد توانایی تنفس و استفاده  بیشتر از دنده ها و کنترل تنه را تا حدودی دارد. در این نوع ضایعه بیشتر پاها دچار فلج می‌شوند. تنه تا حدود قابل کنترل است هر چه سطح ضایعه پایین‌تر باشد فرد ناتوانی کمتری را تجربه می‌کند.

مداخلات کاردرمانی در ضایعات نخاعی سینه ای:

کاردرمانگر در کاردرمانی در ضایعه نخاعی سینه ای در شرق تهران در ابتدا فرد را به طور کامل بررسی می‌کند. این بررسی تنها شامل مطالعه پرونده پزشکی و ارزیابی توانایی های جسمانی نیست بلکه شامل بررسی نیازها، خواسته ها، عملکرد، محیط، علایق فرد و… نیز می‌باشد. کاردرمانگر  پس از بررسی کامل و ارزیابی جامع، به تدوین و اجرای مداخلات کاردرمانی می‌پردازد. کاردرمانگر در طول جلسات نیز میزان اثر بخشی و پیشرفت بیمار را بارها ارزیابی می‌کند.

کاردرمانگر به فرد و خانواده وی  آموزش‌های لازم را می‌دهد تا بهبود فرد بیشتر شود و عوارض ثانویه آن برای فرد کاهش یابد. پس از ضایعه فرد نسبت به شرایط خود آگاهی لازم را ندارد. پس  کاردرمانگر در کاردرمانی در ضایعه نخاعی سینه ای در شرق تهران به این امر توجه میکند که اگر فرد آموزش لازم را نبیند ممکن است سلامت فرد به مخاطره بیفتد. کاردرمانگر نحوه جابجایی در تخت، ویلچر، صندلی، غلت زدن و… را به فرد آموزش می دهد. کاردرمانگر در این راستا وسیله ها و تجهیزات کمکی مانند بالابرهای برقی را نیز تجویز می‌کند.

کاردرمانگر نحوه تغییر وضعیت بدن را برای جلوگیری از زخم های فشاری، کوتاهی عضلات و بدشکلی مفاصل را به فرد آموزش می‌دهد. کاردرمانگر برای ادامه تحصیل و کار فرد نیز اقدامات لازم را انجام می‌دهد. کاردرمانگر در این راستا با ایجاد تطابقات محیطی و تجویز وسیله های کمکی، به ادامه عملکرد فرد در این محیط ها کمک می کند.

کاردرمانی  به بهبود قدرت عضلات و دامنه حرکتی مفاصل نیز توجه می‌کند و با تمرینات مخصوص به این امر کمک می‌کند. کاردرمانگر با فعالیت های هدفمند و مفهوم دار برای فرد، به بهبود وضعیت جسمانی فرد کمک شایانی می‌کند.

جهت رزرو نوبت، مشاوره، ویریت در منزل و خدمات آنلاین با ما تماس بگیرید.

هدف نهایی کاردرمانی در ضایعه نخاعی سینه ای:

کاردرمانی با مداخلات خود به بهبود استقلال فرد در فعالیت های روزمره زندگی از جمله غذا خوردن، لباس پوشیدن، بهداشت شخصی، فعالیت های اوقات فراغت و تفریح فرد کمک شایانی می‌کند. کاردرمانی در ضایعه نخاعی سینه ای در شرق تهران توجه میکند که در ضایعات نخاعی  انتهای سینه فرد کنترل بیشتری روی تنه دارد و حرکات اندام فوقانی به صورت بهتری انجام می‌شود . ممکن است کاردرمانگر برای انجام بهتر کارها و وظایف توسط فرد بریس هایی را تجهیز کند فرد با پوشیدن این بریس ها می تواند تنه خود را بهتر کنترل کند در نتیجه عملکرد دست‌ها بهبود می‌یابد.

کاردرمانگر به بهبود مشارکت فرد در اجتماع نیز کمک شایانی می‌کند. با بهبود وضعیت جسمانی فرد و آگاهی بیشتر وی، اعتماد بنفس فرد افزایش می یابد. در نهایت هدف کاردرمانگر در کاردرمانی در ضایعه نخاعی سینه ای در شرق تهران بهبود وضعیت جسمانی، بهبود عملکرد فرد در محیط های مربوطه، حفظ و افزایش مشارکت اجتماعی و افزایش استقلال فرد در فعالیت های روزمره زندگی می باشد.

منابع کاردرمانی در ضایعات نخاعی سینه ای

  1. ninds.nih.gov
  2. gillette childrens

برای اطلاعات بیشتر در زمینه مداخلات کاردرمانی در ضایعه نخاعی گردنی، لینک زیر را مطالعه فرمایید.

کاردرمانی در ضایعات نخاعی گردنی در شرق تهران

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *