کاردرمانی در آپراکسی بر فاکتور هایی که اثر مخرب روی فعالیت های روزمره زندگی دارند؛ تمرکز می کند. آپراکسی با اثر گذاشتن بر توانایی های فرد در اجرای حرکات و ژست ها، بر عملکرد فرد تاثیر مخرب می گذارد. در این بیماری راه رفتن و تعاملات اجتماعی فرد دچار اختلال می شود. کاردرمانی خیابان دماوند تهران جهت درمان آپراکسی در رمند مداخلات کاردرمانی در اختلال تعادل به فرد کمک می کند تا دوباره حرکات را یاد بگیرد. یا اینکه مهارت های جدیدی را جایگرین کند که در بهبود فرد در فعالیت های روزمره زندگی (مانند غذا خوردن، لباس پوشیدن، نظافت شخصی، حمام و دستشویی رفتن)، عملکرد شغلی و تحصیلی تاثیر بسزایی دارد. کاردرمانی در آپراکسی در مرکز کاردرمانی شرق تهران به فرد کمک می کند تا حداکثر استقلال ممکن را در زندگی خود حفظ کند.

آپراکسی چیست؟

آپراکسی یک نقص نورولوژیکال  و اختلال شناختی است که در توانایی فرد در اجرای حرکات هدفمند اختلال ایجاد می کند. آپراکسی ممکن است بعد از سکته یا آسیب مغزی اتفاق بیافتد. آپراکسی بر توانایی فرد در انجام فعالیت های روزمره زندگی اثر می گذارد و نیازمند مداخلات موثر جهت درمان آپراکسی خواهد بود.

انواع آپراکسی

انواع مختلفی از آپراکسی وجود دارد که رایج ترین آنها بوکو فاشیال نام دارد و فرد در انجام حرکات در دهن، چشم ها و صورت دچار سختی می شود.

کاردرمانی پرتاثیر بسزایی بر انواع اندامی و بوکوفاشیال دارد.

رایج ترین نوع آپراکسی در اندام ها دو نوع است:

  • Ideational apraxia: فرد در سازماندهی حرکات برای رسیدن به هدف اختلال دارد
  • Ideomotor apraxia: فرد در انتخاب، ادامه و استفاده از اشیاء مشکل دارد.

نحوه تشخیص آپراکسی اندام ها:

این نوع آپراکسی بر توانایی فرد در انجام حرکات ساده تاثیر می گذارد و ممکن است فرد در انجام دستورات دچار ناتوانی شود. برای مثال فرد در حالات عادی خودش مسواک می زند اما وقتی به او می گوییم که مسواک بزن در انجام آن دچار مشکل شده و نمی تواند آن را انجام دهد.کاردرمانی در آپراکسی به این موارد توجه دارد که این نوع آپراکسی ممکن است بر روی حرکات بازوی فرد در هنگام برقراری ارتباط( استفاده از حرکات بدن هنگام صحبت کردن)  و انجام فعالیت های روزمره زندگی مانند استفاده از وسایل آشنا اثر بگذارد. در کاردرمانی خیابان دماوند تهران در روند درمان آپراکسی بر روی این موارد تاکید می شود.

مداخلات کاردرمانی در آپراکسی

چون آپراکسی یک اختلال پایه ای حرکت است پس مهم ترین استراتژی مداخله کاردرمانی شرق تهران، تکرار است. در صورتی که بیمار مبتلا به آپراکسی، یک کودک باشد؛ خانواده نقش بسیار مهمی در توانبخشی کودک دارند تا استراتژی ها را با فعالیت های روزمره زندگی کودک ادغام کنند. آپراکسی بر بسیاری از جنبه های رشدی کودک تاثیر می گذارد که کاردرمانی در اختلال تعادل این موارد را مد نظر قرار می گیرد. این جنبه های رشدی عبارتند از:

  • مهارت های حرکتی
  • مهارت های گفتاری و زبانی
  • مهارت های اجتماعی
  • عملکرد تحصیلی

اختلال در این مهارت ها فرد را نیازمند مداخلات کاردرمانی شرق تهران جهت درمان آپراکسی می کنند.

کاردرمانی در آپراکسی و ادغام فعالیت های روزمره

تعدادی از استراتژی هایی که کاردرمانی خیابان دماوند تهران آن ها را با فعالیت های روزمره زندگی ادغام می کند عبارتند از:

  • تقسیم کردن وظایف به جزء های کوچکتر
  • بیان آموزش ها و مهارت های جدید به صورت ساده و قابل فهم
  • ادغام فعالیت های تقلیدی، از مداخلات کاردرمانی در اختلال تعادل
  • ادغام فعالیت های های چند حسی (مثلا وقتی به کودک مفاهیم بالا و پایین را آموزش می دهیم همزمان با انجام دادن فیزیکی حرکات و بالا و پایین قرار گرفتن کودک، یادگیری موثرتر واقع می شود). کاردرمانی در آپراکسی با انجام انواع مختلف استراتژی های یگپارچگی حسی نقش بسزایی در بهبود این افراد دارد.
  • استفاده از ریتم می تواند به یادگیری مهارت های زبانی و حرکات جدید کمک کند مانند آهنگ ها، ریتم های آشنا، ساختن ریتم خاص یا ریتمی که به یادگیری مهارت جدید کمک کند.
  • تشویق به انجام بازی های جدید: کودک را تشویق کنید که با یک اسباب بازی بازی های مختلف زیادی را انجام بدهد.
  • کمک کردن در انجام فعالیت های تکراری: در چیدن میز شام، آماده شدن مستقل برای شروع روز جدید و…
  • استفاده از برنامه ریزی دیداری در صورت لزوم، از مداخلات کاردرمانی شرق تهران

در کل کاردرمانی در آپراکسی جهت درمان آپراکسی، با استفاده از استراتژی ها و تمرینات فیزیکی مختلف به فرد کمک می کند تا فعالیت های روزمره زندگی را به صورت مستقل انجام دهد و مشارکت اجتماعی فرد همچنان تداوم یابد.

منابع کاردرمانی در اختلال تعادل

  1. helping hands therapy
  2. strokengine

برای اطلاعات بیشتر در مورد مداخلات کاردرمانی در درمان پارکینسون لینک زیر را مطالعه کنید.

کاردرمانی در پارکینسون ؛ اهداف و مداخلات کاردرمانی

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *