افزایش وضوح گفتار در آپراکسی به کمک گفتاردرمانی انجام می شود. گفتاردرمانگر به فرد کمک میکند تا برای بیان خواسته هایش و برقراری ارتباط در جامعه، عملکرد بهتری داشته باشد. گفتاردرمانگر سایر نیازهای فرد را در محیط تحصیلی، جامعه و خانه بررسی می کند و برای رفع این نیازها برنامه ریزی و مداخله انجام خواهد داد. در این راستا ممکن است گفتاردرمانگر با مسئولین مدرسه و والدین کودک ارتباط برقرار کند تا کودک راحت تر بتواند به اهداف خود برسد. در طول جلسات درمانی نیز کودک سیر صعودی پیشرفت را طی می کند.

آپراکسی گفتاری چیست؟

برای افزایش وضوح گفتار در آپراکسی، ابتدا باید این اختلال و علائم آن را به خوبی شناخت. این اختلال به نام آپراکسی کودکی نیز شناخته میشود زیرا اغلب در دوره ی کودکی تشخیص داده می شود. کسی که این اختلال را دارد در بیان خواسته هایش به مشکل برمیخورد و نمیتواند کلامش را درست و ممتد بیان کند. این آپراکسی نوعی اختلال نورولوژیکی است که بر مسیرهای عصبی تاثیر میگذارد. این مسیرها مربوط به برنامه ریزی و مراحل حرکتی تولید گفتار است. مغز میداند که چه میخواهد بگوید اما نمیتواند سلسله و برنامه مورد نیاز را به درستی انجام دهد.

آپراکسی گفتاری ناشی از ضعف یا فلج عضلات گفتار (عضلات فک، زبان یا لب) نیست. ضعف یا فلج ماهیچه های گفتاری منجر به اختلال گفتاری جداگانه ای می شود که به نام دیزآرتری شناخته می شود. برخی از افراد هم دیس آرتری و هم آپراکسی گفتاری دارند که می تواند تشخیص این دو بیماری را دشوارتر کند.

شدت آپراکسی گفتاری از فردی به فرد دیگر متفاوت است. می تواند آنقدر ملایم باشد که تنها با چند صدای گفتاری یا تلفظ کلماتی که دارای هجاهای زیادی هستند مشکل ایجاد کند. در شدیدترین موارد، ممکن است فردی با آپراکسی گفتاری نتواند با صحبت کردن به طور موثر ارتباط برقرار کند و ممکن است به کمک روش‌های ارتباطی جایگزین نیاز داشته باشد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد اینکه آپراکسی چیست، لینک زیر را مطالعه بفرمایید.

آپراکسی چیست؟ انواع آپراکسی و روش های درمان آن

جهت مشاوره، رزرو نوبت، ویزیت در منزل و خدمات آنلاین با ما تماس بگیرید.

علائم آپراکسی گفتاری:

برای افزایش وضوح گفتار در آپراکسی ابتدا باید به علائم آن توجه کرد.برخی از این علائم عبارتند از:

  • تحریف و شکستن آواها

این افراد نمیتوانند کلمات را به درستی بیان کنند. آواها به خصوص حروف صدادار معمولا تحریف می شود

  • خطاهای گفتاری

ممکن است فرد در تکرار گفتار مشکل داشته باشد مثلا امروز بتواند آنها را بیان کند اما فردا قادر به تکرار آنها نباشد.

• مشکلات تن، استرس و ریتم صدا

فرد در بیان صحیح استرس کلمات، ریتم جمله و تن صدا مشکل دارد و نمیتواند جملات را به حالت عادی بیان کند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد آپراکسی گفتاری، لینک زیر را مطالعه فرمایید.

آپراکسی گفتاری ، انواع آپراکسی گفتاری و روش های درمان آن

جهت مشاوره، رزرو نوبت، ویزیت در منزل و خدمات آنلاین با ما تماس بگیرید.

گفتاردرمانی برای افزایش وضوح گفتار در آپراکسی

در برخی موارد آپراکسی گفتاری خودبخود برطرف میشود و نیازی به مداخله و درمان ندارد که به آن بهبود خودبخودی میگویند. در سایر موارد این گونه نیست و برای حضور موثرتر کودکان در محیط مدرسه و جامعه نیاز به مداخلات گفتاردرمانی می باشد. گفتاردرمانگرها از روش های مختلفی استفاده میکنند و استفاده از یک روش به تنهایی تاثیر فراوانی ندارد. روش درمانی هر فرد نیز مختص خودش است چون نیازها، خواسته ها و محیط هر فرد با فرد دیگر متفاوت است.

فرد در طول جلسات درمانی باید تمرینات تکراری را با دقت و تلاش فراوان انجام دهد تا افزایش وضوح گفتار در آپراکسی حاصل شود. این جلسات معمولا انفرادی برگزار میشوند چون انجام گروه درمانی در این افراد بسیار سخت است. کودکانی که نوع شدید این آپراکسی را دارند ممکن است نیاز باشد تا چندین سال به طور مرتب به گفتاردرمانی مراجعه کنند. کودک در حین این پروسه باید به تحصیل نیز بپردازد. در موارد خیلی شدید این اختلال، فرد نیاز دارد تا از راه های دیگری برای بیان خواسته هایش استفاده کند. برخی از این موارد عبارتند از:

  • علائم زبانی رسمی و غیر رسمی
  • دفترچه های حاوی تصاویر یا کلمات نوشته شده
  • وسیله های ارتباطی الکترونیکی( تلفن هوشمند، لپ تاپ و تبلت)

جهت مشاوره، رزرو نوبت، ویزیت در منزل و خدمات آنلاین با ما تماس بگیرید.

افزایش وضوح گفتار در آپراکسی به کمک روش های ارتباطی به گونه ای است که مناطقی از مغز را تحریک میکنند که این مناطق در تلفظ و زبان نقش دارند. با این روش افراد مبتلا به آپراکسی میتوانند خواندن را یاد بگیرند و زبان دیگران را بهتر درک کنند.

حمایت و تشویق شدن از طرف خانواده و دوستان میتواند سرعت پیشرفت آنها را افزایش دهد. تمرینات اضافی در منزل نیز میتواند سرعت بهبودی آنها را افزایش دهد که این تمرینات توسط گفتاردرمانگر ارائه می شود.

منابع

برای اطلاعات بیشتر در مورد نقش کاردرمانی در درمان آپراکسی، لینک زیر را مطالعه فرمایید.

کاردرمانی در آپراکسی ؛ نقش و مداخلات کاردرمانی در درمان اختلال تعادل

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *