گفتاردرمانی در اختلالات یادگیری

 اختلالات یادگیری چیست؟

 

ابتلا به اختلال یادگیری به این معنی است که کودک در یک یا چند زمینه یادگیری با وجود هوش مناسب و یا انگیزه کافی، مشکل دارد. برخی از علائم اختلالات یادگیری شامل مشکلاتی در جابه جایی حروف ، کلمات یا اعداد ، بعد از کلاس اول یا دوم است. گفتاردرمانی در اختلالات یادگیری می تواند به کودکان دارای اختلال یادگیری کمک کند تا مشکلات خود را برطرف یا بهبود ببخشند. دلایل احتمالی ایجاد اختلالات یادگیری در فرد شامل موارد زیر میتواند باشد:

  • بیماری های ورارثتی (به این معنی که برخی از ژن های منتقل شده از والدین ، رشد مغزی را تحت تأثیر قرار می دهند ، به عنوان مثال: سندرمX شکننده Fragile X).
  • ناهنجاری های کروموزومی مانند سندرم داون یا سندرم ترنر.
  • عوارضی در هنگام تولد که منجر به کمبود اکسیژن مغز میشود.

 

انواع مختلف اختلالات یادگیری شامل موارد زیر است:

  1. نارساخوانی (دیسلکسی) (مشکلات ویژه در آگاهی واجی و خواندن متن)
  2. دیسگرافی (مشکلاتی در نوشتن و فرد دست خط مناسبی ندارد)
  3. دیسکلکولیا (فرد در یادگیری ریاضیات و محاسبات مشکل دارد)
  4. اختلال پردازش شنوایی (فرد از نظر شنوایی سالم است اما پردازش شنوایی در مغز انجام نمیشود و در درک گفتار مشکل دارد.
  5. اختلال پردازش زبان (فرد در درک و بیان گفتار خود و اطرافیان مشکل دارد)
  6. اختلالات یادگیری غیرکلامی (در یادگیری اشارات و هر نوع آموزش به صورت غیرگفتاری مشکل دارد)
  7. اختلال بینایی ادراکی / حرکتی بینایی (از نظر بینایی مشکلی وجود ندارد اما یادگیری از طریق تصاویر اتفاق نمی افتد)

از میان موارد ذکر شده متداول ترین اختلال یادگیری ، نارساخوانی یا دیسلکسی است که تقریباً 80 تا 90 درصد از کل اختلالات یادگیری را در بر میگیرد. و گفتاردرمانی در اختلالات یادگیری می تواند به این افراد کمک می کند تا عملکرد خود را ارتقا دهند.

اختلالات یادگیری و مشکلات گفتاری:

 انواع متداول اختلالات یادگیری شامل مشکلات خواندن ، نوشتن ، ریاضیات ، استدلال ، گوش دادن و گفتار است. اختلالات زبانی یا اختلالات در درک و بیان گفتار می تواند همراه با سایر اختلالات یادگیری باشد که بر خواندن و نوشتن نیز تأثیر می گذارد. کودکان مبتلا به اختلالات زبانی ممکن است از این که نمی توانند گفتار خود و دیگران را درک کنند ناامید شوند و ممکن است رفتارهای نامناسب از خود نشان دهند. اما اختلالات یادگیری مبتنی بر زبان بسیار متفاوت از اختلالات گفتاری است و به طیف کاملی از مشکلات مربوط به درک و استفاده از زبان گفتاری و نوشتاری توسط کودکان اشاره دارد. این اختلالات می تواند طیف گسترده ای از مهارتهای ارتباطی و آکادمیک را تحت تأثیر قرار دهد. در این موارد مداخلات گفتاردرمانی در اختلالات یادگیری بهترین روش درمانی است.

 

گفتاردرمانی در اختلالات یادگیری:

آسیب شناسان گفتار و زبان می توانند به افراد با اختلالات یادگیری کمک کنند. آنها اغلب اولین متخصصانی هستند که علت اصلی مشکلات خواندن و نوشتن را از طریق ارزیابی زبانی کودک  شناسایی می کنند. همچنین آنها می توانند زمینه های مختلف مهارت های مبتنی بر زبان (به عنوان مثال خواندن ، نوشتن ، زبان شفاهی ، پردازش اطلاعات ، حافظه ، توجه و غیره) را ارزیابی کنند و به بهبود عملکرد در این زمینه ها کمک کنند. نقش متخصص گفتار و زبان در ارائه خدمات گفتاردرمانی در اختلالات یادگیری  شامل: ارزیابی ، تشخیص، ارائه مداخله ، مشاوره و اطلاعات مکتوب در مورد نقایص ارتباطی است که افراد مبتلا به اختلالات یادگیری تجربه کرده اند. بر اساس تحقیقات فعلی ، كودكانی كه دارای مشكلات گفتاری و زبانی هستند اغلب با مشكلات خواندن هم روبرو می شوند.

آسیب شناسان زبان گفتاری كه در همه زمینه ها ، به ویژه در مدارس فعالیت می كنند ، می توانند از طریق ارائه درمان مناسب و به موقع به این عزیزان کمک کنند. این متخصصان می تواند به شما در یادگیری خواندن و نوشتن کمک کنند. شما آموزش خواهید دید که چگونه اصوات را بگویید و آنها را برای ساخت کلمات کنار هم قرار دهید و همچنین یاد می گیرید که از کلمات استفاده کنید تا به اطرافیان بگویید چه افکار و احساساتی دارید.

 

کلیدواژه ها: اختلالات یادگیری- اختلالات یادگیری در کودکان- گفتاردرمانی- گفتار و زبان- خواندن و نوشتن- گفتاردرمانی در اختلالات یادگیری

منابع:

  1. Filippello, Pina; Buzzai, Caterina; Messina, Giovanna; Mafodda, Antonina Viviana; Sorrenti, Luana (2019). School Refusal in Students with Low Academic Performances and Specific Learning Disorder. The Role of Self-Esteem and Perceived Parental Psychological Control. International Journal of Disability, Development and Education, (), 1–16.
  2. Singer, Bonnie D.; Bashir, Anthony S. (1999). What Are Executive Functions and Self-Regulation and What Do They Have to Do With Language-Learning Disorders?. Language Speech and Hearing Services in Schools, 30(3), 265–.
  3. Goldbart, Juliet; Chadwick, Darren; Buell, Susan (2014). Speech and language therapists’ approaches to communication intervention with children and adults with profound and multiple learning disability. International Journal of Language & Communication Disorders, 49(6), 687–701.

 

 

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *