اختلالات بینایی و شنوایی در شرق تهران از جمله اختلالاتی است که ممکن است در کودکان و به دلایل مختلف دیده شود. این اختلالات منجر به مشکلاتی در روند یادگیری در کودکان می شود. اختلالات بینایی به ناتوانی در درک اطلاعات دریافت شده از طریق چشم اشاره دارد و با مشکلات مربوط به بینایی یا وضوح بینایی متفاوت است. همچنین اختلال شنوایی، با توانایی فرد در آنالیز یا درک اطلاعات دریافت شده بواسطه ی گوش تداخل دارد

منظور از اختلالات بینایی و شنوایی در شرق تهران چیست؟

پردازش بینایی و شنوایی، فرایندهای تشخیص و تفسیر اطلاعاتی است که بواسطه ی حس بینایی و شنوایی دریافت شده است. اختلالات بینایی و شنیداری، دو مشکل رایجی است که منجر به ناتوانی در یادگیری میشود. از آنجا که اطلاعات زیادی در مدرسه و خانه به صورت دیداری یا کلامی ارائه می شود ، کودک مبتلا به اختلالات بینایی و شنوایی، در شرایط خاص می تواند در موقعیت نامناسبی قرار گیرد.

اختلالات بینایی و شنوایی در شرق تهران
جهت رزرو نوبت، مشاوره، ویریت در منزل و خدمات آنلاین با ما تماس بگیرید.

حال به بررسی هرکدام از این دو دسته اختلالات می پردازیم:

اختلالات بینایی در شرق تهران

این اختلالات، به ناتوانی در درک اطلاعات دریافت شده از طریق چشم اشاره دارد و با مشکلات مربوط به بینایی یا وضوح بینایی متفاوت است. اختلالات بینایی بر نحوه ی تفسیر یا پردازش اطلاعات بینایی توسط مغز تأثیر می گذارد.

چند نمونه از موارد مرتبط با بینایی را بیان میکنیم:

ارتباط فضایی

به موقعیت اجسام در فضا و همچنین؛ به توانایی درک دقیق اشیاء در فضا نسبت به سایر اجسام اشاره دارد.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه مداخلات کاردرمانی در اختلالات بینایی فضایی، لینک زیر را مطالعه فرمایید.

کاردرمانی در اختلالات بینایی فضایی در شرق تهران

تمییز بینایی

به توانایی تمایز اجسام بر اساس ویژگیهای فردی اش و همچنین؛ به توانایی تشخیص یک شیء متمایز از محیط اطراف اشاره دارد. ویژگیهایی که کودکان برای شناسایی اشیاء مختلف استفاده می کنند عبارتند از: رنگ ، فرم ، شکل ، الگو ، اندازه و موقعیت.

بستگی بینایی و اختلالات بینایی در شرق تهران

به توانایی شناسایی یا تشخیص یک شی، در زمانی است که کل شی قابل مشاهده نباشد. مانند زمانی که از کودک خردسال خواسته می شود چهره ی یک انسان را شناسایی یا تکمیل کند.

تشخیص شکل از زمینه

توانایی تشخیص یک تصویر یا شی، از زمینه ای گسترده. مثلا تشخیص دادن تصویر باب اسفنجی از روی دیواری به رنگ زرد.

اختلالات شنوایی در شرق تهران

اختلال شنوایی، با توانایی فرد در آنالیز یا درک اطلاعات دریافت شده بواسطه ی گوش تداخل دارد. اختلالات شنوایی بر آنچه که گوش میشنود، تأثیر نمی گذارد؛ اما بر نحوه ی تفسیر یا پردازش این اطلاعات توسط مغز موثر است. همچنین، می تواند بر تمام زمینه های یادگیری ، به ویژه خواندن و املا، تأثیر بگذارد.

چند نمونه از موارد مرتبط با شنوایی را بیان میکنیم:

تمییز شنوایی

به توانایی تشخیص تفاوت واج ها (اصوات) اشاره دارد. تمییز شنوایی، شامل توانایی شناسایی کلمات و صداهای مشابه و متفاوت است.

حافظه ی شنوایی در شرق تهران

به توانایی ذخیره و یادآوری اطلاعاتی که به صورت شفاهی دریافت شده، اشاره دارد. اختلال در این مورد، در به خاطر آوردن اطلاعات از یک داستان با صدای بلند ، خلل وارد میکند.

توالی شنوایی

به توانایی به خاطر سپردن یا بازسازی ترتیب مواردی که در یک لیست وجود دارد، یا ترتیب صداها در یک کلمه یا هجا اشاره دارد. مثلا “خط + کش” که میشود “خط کش”.

ترکیب شنوایی

به توانایی ترکیب واج ها، برای تشکیل یک واژه اشاره دارد. مثلا ترکیب صدای “آ” و حروف “الف” و “ب” که باهم ترکیب شده و واژه ی “آب” را میسازد.

گفتاردرمانی در رشد مهارت های شناختی در شرق تهران
جهت رزرو نوبت، مشاوره، ویریت در منزل و خدمات آنلاین با ما تماس بگیرید.

در مطلب اختلالات بینایی و شنوایی در شرق تهران ، ما ابتدا، در مورد اختلالات بینایی و شنوایی صحبت کردیم و از هرکدام از این اختلالات، مواردی را عنوان کرده و هرکدامشان را به طور مختصر توضیح دادیم

نقش گفتاردرمانی در اختلالات شنوایی

گفتاردرمانی در آسیب‌های شنوایی این افراد کمک می‌کند تا کیفیت زندگی خود را بهبود بخشند. آنها روی مداخلاتی برای کار با صدا، ساختار بندی کلمات، روانی گفتار، تشدید و یا سایر فاکتورها کار می‌کنند. گفتار درمانی به فرد کمک می‌کند تا با بهبود وضعیت شنوایی در صورت امکان یا بهبود گفتار، استقلال خود را در زندگی افزایش دهند. در غیر اینصورت گفتار درمانگر روی روش های جبرانی کار میکند. گفتار درمانگر با ارائه استراتژی ها، تکنیک ها و تطابقات محیطی به بهبود کیفیت زندگی و افزایش استقلال فرد در زندگی کمک فراوانی می‌کند.

منابع اختلالات بینایی و شنوایی در شرق تهران   در شرق تهران

  1. jov.arvojournals.org
  2. ldonline.org

برای اطلاعات بیشتر در زمینه مداخلات گفتاردرمانی در آسیب های شنوایی، لینک زیر را مطالعه فرمایید.

گفتاردرمانی در آسیب‌های شنوایی در شرق تهران

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *