گفتاردرمانی در سرطان دهانی در شرق تهران با بررسی جامع سوابق پزشکی فرد و عوامل محیطی مرتبط با فرد، برنامه درمانی را تنظیم و اجرا می کند. گفتاردرمانگر با به دست آوردن گفتار مجدد تا حد ممکن،  عملکرد فرد را در جامعه بهبود می‌بخشد. همچنین گفتاردرمانگر با کار کردن روی بلع و جویدن فرد، خطر سوء تغذیه، کاهش وزن، ضعف، خفگی و عفونت ریه ها را کاهش می دهد.

 سرطان دهان چیست؟

امکان ابتلای انسان‌ها به سرطان لب ها، چانه بالایی، چانه پایینی، زبان، لثه ها، گونه ها یا گلو وجود دارد. سرطان دهان منجر به مشکلات گفتاری می‌شود. گفتاردرمانی در شرق تهران به این امر توجه میکند که این مشکلات گفتاری می‌تواند نحوه حرکت هر بخشی از دهان را تحت تاثیر قرار بدهد. افراد مبتلا به سرطان دهان امکان دارد که در بلع و جویدن نیز مشکل داشته باشند.

گفتاردرمانی در سرطان دهان ؛ علائم و نشانه‌های سرطان دهان

تعدادی از نشانه‌های آن ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • وجود برآمدگی سفید یا قرمز در دهان به مدت بیشتر از یک ماه.
  • وجود زخمی که به راحتی دچار خونریزی شود و بهبود نیابد.
  • وجود مشکلات در جویدن و بلع یا حرکت زبان و چانه.

 علل سرطان دهانی

از مهمترین علل سرطان دهان در گفتاردرمانی در سرطان دهانی در شرق تهران می توان موارد زیر را نام برد:

  • سیگار کشیدن
  • استفاده از تنباکو های غیر سیگاری مانند برگ
  • نوشیدن مقادیر خیلی زیاد الکل

    جهت رزرو نوبت، مشاوره، ویریت در منزل و خدمات آنلاین با ما تماس بگیرید.

 گفتار درمانی در سرطان دهانی

گفتار درمانگر در این موارد ابتدا سوابق و پرونده‌های پزشکی فرد را به طور کامل بررسی و ارزیابی می کند. گفتاردرمانگر همه موارد موثر بر بیماری را در نظر می‌گیرد. شدت پیشرفت بیماری، داروهای مورد مصرف، نحوه درمان بیماری و علل ایجاد بیماری مورد ارزیابی قرار می گیرند.

گفتار درمانگر تنها این موارد را مد نظر قرار نمی دهد، بلکه وی می‌داند که عوامل بسیار متعدد دیگری هستند که تاثیرگذار هستند. برای مثال در گفتاردرمانی در سرطان دهانی در شرق تهران توجه میکنند که محیط فرد می‌تواند بسیار موثر باشد. اگر فرد در محیطی که وی را به سمت مصرف دوباره دخانیات و الکل سوق دهد، قرار بگیرد؛ می‌تواند مانع بهبودی فرد و بدتر شدن بیماری گردد.

گفتاردرمانی در سرطان دهان ؛ عوامل محیطی و فیزیکی مرتبط با ارزیابی

محیط کاری فرد شاغل نیز بسیار مهم است. مثلاً اگر فرد در تکلم دچار مشکل شده باشد و کار فرد به گونه‌ای باشد که نیاز به تکلم و گفتار زیاد داشته باشد، فرد در محیط کار دچار مشکل می‌شود. پس گفتار درمانگر محیط کاری فرد را نیز بررسی می‌کند. اقدامات لازم جهت برگشت فرد به کار یا ادامه کار توسط گفتار درمانگر در گفتاردرمانی در سرطان دهانی در شرق تهران انجام می‌شود.

برخی دیگر از این عوامل خواسته‌ها و نیازهای مراجع می باشد. برای مثال برخی از افراد ممکن است مشارکت اجتماعی و گفتار متناسب برای شان از عوامل محیطی مهم تر باشد.

ممکن است این افراد در جویدن و بلع دچار مشکل شوند. پس وضعیت سلامتی و تغذیه فرد به خطر می‌افتد. در نهایت در صورت عدم درمان فرد دچار سوء تغذیه و کاهش وزن می شود. همچنین اختلال بلع می‌تواند باعث شود که غذا در مسیر اشتباه پایین برود. این امر موجب خفگی یا عفونت ریه ها می شود.

پس گفتار درمانگر در گفتاردرمانی در سرطان دهانی در شرق تهران به دقت این عوامل را مورد بررسی قرار می‌دهد و وضعیت دقیق عضلات جویدنی، بلع، تکلم و… را بررسی می‌کند. گفتار درمانگر با توجه به موارد فوق برنامه درمانی را تنظیم می‌کند تا برنامه درمانی حداکثر کارایی را برای فرد داشته باشد.

گفتاردرمانی در سرطان دهانی در شرق تهران ، گفتاردرمانی در دیسفونی اسپاسمودیک در شرق تهران
جهت رزرو نوبت، مشاوره، ویریت در منزل و خدمات آنلاین با ما تماس بگیرید.

 مداخلات گفتار درمانی در سرطان دهانی

در ابتدا ممکن است فرد نیاز به جراحی، شیمی درمانی یا رادیوتراپی داشته باشد. بعد از برطرف شدن عوامل سرطانی، گفتار درمانگر طبق برنامه درمانی پیش می‌رود. گفتار درمانگر به فرد یاد می‌دهد که چگونه صداها را به طور واضح‌تر تلفظ کند. بعد از جراحی گفتاردرمانی در سرطان دهانی در شرق تهران توجه میکند که برخی از افراد طوری صحبت می‌کنند که انگار صدا از بینی آنها بیرون می‌آید. این اتفاق زمانی روی می دهد که کام نرم فرد طی بیماری آسیب دیده باشد. گفتاردرمانگر تمرینات تقویتی را با عضلات صورت انجام می‌دهد تا بهبود گفتار هرچه سریعتر اتفاق بیفتد.

گفتار درمانگر برای حل مشکلات بلع ممکن است رژیم غذایی فرد را نیز تغییر دهد. همچنین روی عضلات مرتبط با بلع نیز کار می کند. در نهایت گفتاردرمانی به بهبود مشارکت اجتماعی، بهبود وضعیت جسمانی فرد، حفظ و ارتقای عملکرد کاری و تحصیلی  و افزایش استقلال فرد در زندگی  در گفتاردرمانی در سرطان دهانی در شرق تهران منجر می‌شود.

منابع

  1. ASHA

برای اطلاعات بیشتر در زمینه مداخلات گفتاردرمانی در دیسفونی اسپاسمودیک، لینک زیر را مطالعه فرمایید.

گفتاردرمانی در دیسفونی اسپاسمودیک در شرق تهران

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *