گفتاردرمانی در زوال عقل در شرق تهران با بررسی علت بیماری، مرحله و میزان پیشرفت بیماری به کندتر کردن روند بیماری کمک می‌کند. گفتار درمانگر با تمرکز بر توانایی های ارتباطی و حافظه‌ای اساسی به حفظ کیفیت زندگی بیمار کمک می کند. گفتار درمانگر با افزایش استقلال فرد، به بهبود و حفظ توانایی‌های اساسی فرد در زندگی کمک شایانی می‌کند. گفتار درمانگر با کمک به بهبود بلع، فرد خطر عفونت ریه و خفگی را کاهش می دهد. در نهایت گفتاردرمانی منجر به افزایش مشارکت اجتماعی، بهبود کیفیت زندگی و کند کردن روند پیشرفت بیماری می‌شود.

 زوال عقل

زوال عقل وضعیتی است که گفتاردرمانی در زوال عقل در شرق تهران به آن میپردازد. در زوال عقل گروهی از نشانه های بیماری، روی حافظه، قدرت تفکر و مهارت‌های اجتماعی اثر می گذارند. این تاثیر به اندازه ای شدید است که روال زندگی روزمره فرد را به هم می ریزد. زوال عقل بیماری خاص و مجزا نیست؛ ولی چندین بیماری می‌تواند باعث زوال عقل شوند. پس  زوال عقلی شامل کاهش حافظه می شود.

بیماری آلزایمر یکی از رایج‌ترین علل زوال عقلی پیشرونده در افراد مسن است. کاهش حافظه علل مختلفی دارد. گفتار و حافظه رابطه عمیقی با هم دارند. پس هر نوع اختلال در مغز روی مهارت‌های زبانی، گفتاری و ارتباطی فرد می‌تواند اثر بگذارد. گفتاردرمانی در زوال عقل در شرق تهران بیان میکند که در صورتی که مهارت‌های ارتباطی یا گفتار فرد آسیب ببیند، مشارکت اجتماعی فرد در زندگی روزمره کاهش می‌یابد و یا حتی ممکن است از دست برود. با به مخاطره افتادن قدرت تکلم و برقراری ارتباط، استقلال فرد در زندگی روزمره نیز به خطر می‌افتد که می تواند کیفیت زندگی فرد را بسیار کاهش دهد.

گفتاردرمانی در زوال عقل در شرق تهران
جهت رزرو نوبت، مشاوره، ویریت در منزل و خدمات آنلاین با ما تماس بگیرید.

گفتاردرمانی در زوال عقل ؛ نشانه‌های زوال عقل

نشانه‌های زوال عقل می تواند  بنابر علت آن بسیار متنوع باشد؛ اما برخی از نشانه ها و علائم عمومی آن شامل موارد زیر می باشد:

  • کاهش حافظه که معمولاً افراد مرتبط با فرد آن را تشخیص می‌دهند
  • گفتاردرمانی در زوال عقل در شرق تهران مشکل در برقراری ارتباط و پیدا کردن لغات مناسب را نیز از علائم آن میداند
  • مشکل بینایی و توانایی فضایی مانند گم شدن حین رانندگی
  • مشکل و نقص در توانایی حل مسئله
  • مشکل در مدیریت فعالیت های پیچیده
  • مشکل در برنامه ریزی و سازماندهی در هماهنگی و عملکردهای حرکتی
  • گیجی و ناآگاهی
  • کاهش مهارت‌های زبانی
  • کاهش مهارت‌های گفتاری

گفتاردرمانی در زوال عقل چه کمکی به این افراد می کند؟

گفتاردرمانگر ابتدا فرد را به طور کامل بررسی می کند. این ارزیابی شامل میزان کاهش حافظه، بررسی قدرت گفتار، مهارت زبان، مهارت و توانایی برقراری ارتباط می باشد. البته ارزیابی گفتاردرمانی فقط به این موارد ختم نمی‌شود.

گفتاردرمانی در زوال عقل در شرق تهران می داند که به جز این موارد موارد دیگری هستند که حتی می‌تواند تاثیرات عمیق تری روی فرد بگذارند. این موارد می‌تواند شامل محیط های مرتبط با فرد، فرهنگ، علایق، باورها، نیازها و خواسته های فرد باشد. گفتاردرمانگر با توجه به همه این موارد برنامه درمانی را تنظیم می‌کند. گفتار درمانگر طی جلسات درمانی نیز مداخله میزان پیشرفت فرد را ارزیابی می‌کند تا مطمئن شود که برنامه درمانی نهایت اثرگذاری ممکن را دارد.

 مداخلات گفتار درمانی در زوال عقل

گفتار درمانگر بنا بر نیازها، خواسته ها و محیط هر فرد برنامه درمانی خاصی برای فرد اجرا می‌کند. گفتاردرمانگر در گفتاردرمانی در زوال عقل در شرق تهران می‌تواند از روش‌های مختلفی بسته به هر فرد و مرحله بیماری استفاده کند. برخی از این روش ها ممکن است در جلسات ابتدایی درمان مطرح شود.

مداخلات گفتار درمانی می‌تواند شامل برنامه گفتاری و زبانی مخصوص به فرد باشد. این برنامه متناسب با شدت بیماری است. گفتار درمانگر از تمرینات و ورزشهای مخصوص برای تقویت عضلات مربوط به تکلم و گفتار استفاده می‌کند. بدین ترتیب توانایی ارتباطی فرد را بهبود می‌بخشد.

ممکن است فرد دچار اختلالات بلع نیز بشود. پس گفتار درمانی روی این موضوع نیز تمرکز خاصی می کند تا خطر خفگی و عفونت ریه را رفع کند. گفتاردرمانی در زوال عقل در شرق تهران روی قدرت حافظه فرد نیز تمرکز می‌کند. گفتار درمانگر می‌تواند متناسب با تشخیص و وضعیت فرد، وسیله های کمکی تکنولوژی های مرتبط را تجویز کند.

در نهایت گفتار درمانی با کمک به بهبود قدرت حافظه، تکلم، تفکر، زبان و… به بهبود ارتباطات فرد کمک می‌کند. در نتیجه مشارکت اجتماعی و استقلال فرد در زندگی روزمره افزایش می‌یابد و نهایتاً کیفیت زندگی فرد بهبود می‌یابد.

منابع گفتاردرمانی در زوال عقل

  1. betterspeech
  2. mayoclinic

برای اطلاعات بیشتر در زمینه مداخلات کاردرمانی در آلزایمر، لینک زیر را مطالعه فرمایید.

کاردرمانی در آلزایمر ؛ نقش، فواید و اهداف مداخلات کاردرمانی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *