گفتاردرمانی در سالمندان در شرق تهران برای سالمندانی که در حال سپری کردن این دوره هستند یا تجارب آسیب‌زا داشته اند؛ بسیار مفید و حتی ضروری است. فرقی نمی‌کند که فرد چند سال دارد. تعاملات و برقراری ارتباط قطعاً برای هر فردی در هر سنی مفید است. این مورد شامل افراد سالمندی که گفتار آنها تحت تاثیر پیری و بیماری قرار گرفته است می شود. گفتار درمانی یکی از رایج ترین راه های کمک به بیماران جهت بهبود کیفیت زندگی و تعاملات اجتماعی آنها می باشد.

 انواع مشکلات و بیماریهای سالمندان

بسیاری از بیماری‌ها و عوارض آنها می‌تواند سالمند را کاندید خدمات گفتاردرمانی در شرق تهران کند که برخی از آنها عبارتند از:

  • آپراکسی

آپراکسی یکی از عوارض سکته است علائم آن می‌تواند  استفاده از کلمات نادرست یا حتی مشکل در حرکت لب ها برای ادای کلمات  باشد.

  • آفازی

آفازی یا اختلال بیانی نیز از عوارض سکته باشد. سالمندانی که آفازی دارند در پیدا کردن کلمات مناسب برای بیان افکار خود مشکل دارند و گفتار نامفهومی دارند.

  • دیس آرتری

یکی از مشکلات سالمندان است  و پنج نوع مختلف دارد‌. این اختلال در افرادی که بیماری های سیستم عصبی مانند پارکینسون دارند نیز دیده می‌شود. علت آن که گفتاردرمانی در سالمندان در شرق تهران به آن توجه می کند، فلج یا ضعف حاصل از این بیماری می باشد. علائم آن شامل گفتار کند یا صدای ناواضح یا گفتاری که به سختی درک می‌شود می باشد.

  • دمانس

دمانس اختلالی است که اغلب مردم نمی‌دانند که گفتار درمانی برای آنها بسیار سودمند می باشد.

گفتار درمانی در سالمندان در شرق تهران
جهت رزرو نوبت، مشاوره، ویریت در منزل و خدمات آنلاین با ما تماس بگیرید.

مداخلات گفتاردرمانی در سالمندان

در اینجا به برخی از مداخلات گفتار درمانی در آسیب ها و اختلالات مختلف می پردازیم:

 بهبود گفتاری که تحت تاثیر آسیب مغزی قرار گرفته است

گفتار اساس و بنیاد ارتباطات انسان است. گفتار به دلایل مختلف می‌تواند تحت تاثیر قرار بگیرد. اما رایج ترین آسیب مغزی که گفتاردرمانی در سالمندان در شرق تهران به آن میپردازد این است که سالمندان مقداری از توانایی خود را تحت تاثیر سکته از دست می دهند. این اسیب حتی می‌تواند قسمت‌هایی از مغز را که عملکرد گفتار را کنترل می کند تحت تاثیر قرار دهد.  در این حالت عوارض آن بسته به مکان دقیق آسیب است.

گفتار درمانگر برنامه درمانی را برای هر فرد متناسب با نوع اختلال، شدت اختلال، نیازها، خواسته ها و محیط مراجع تدوین می‌کند. پس برنامه درمانی هر فرد با فرد دیگر متفاوت است تا بیشترین اثربخشی حاصل شود.

این برنامه درمانی  در گفتاردرمانی در سالمندان در شرق تهران برای افراد مبتلا به آفازی می‌تواند شامل تمرینات گفتار، نوشتار و استفاده از برنامه های کامپیوتری باشد. در صورت امکان برنامه درمانی می‌تواند شامل بازیابی کامل گفتار سالمند باشد. در صورتی که آسیب بسیار شدید باشد گفتاردرمانی می‌تواند  شامل تکنیک های جبرانی یا سایر راه های ارتباطی باشد. از این طریق ارتباط بین سالمند با خانواده، دوستان و دنیای پیرامون حفظ می شود.

جهت رزرو نوبت، مشاوره، ویریت در منزل و خدمات آنلاین با ما تماس بگیرید.

گفتاردرمانی در سالمندان در بهبود مشکلات عضلانی

همان طور که در توضیحات دیس ارتری ذکر شد، ممکن است به دلایل مشکلات عضلانی، فرد در گفتار مشکل داشته باشد. گفتاردرمانی در سالمندان در شرق تهران به آنها استراتژی های گفتار، درمان محیطی، ارتباطات کمتر و متناوب را می آموزد.

گفتاردرمانی در سالمندان در بهبود بلع

بیمارانی دیسفاژی دارند، در بلع مشکل دارند. مداخلات گفتار درمانی می‌تواند پیشگیری از مشکلات متعاقب به آن باشد. برای این کار از ارزیابی و تعدیلات رژیم غذایی استفاده می شود.

در کل گفتاردرمانگر بر وضعیت عضلات و گفتار فرد نظارت میکند. سپس در صورت امکان، تا حد ممکن تلاش میکند تا فرد به بهبود جسمی و گفتاری اولیه برسد. در برخی از مراجعان به دلیل شدت زیاد آسیب، این امر ممکن نیست. پس گفتاردرمانگر در گفتاردرمانی در سالمندان در شرق تهران روی راه های جایگزین تمرکز میکند تا میزان کمبود پیش آمده را جبران کند. برای این کار ممکن است از استراتژی ها، تجهیزات تطابقی و تعدیل سازی محیط استفاده کند.

پس گفتاردرمانی می‌تواند برای سالمندان تاثیرات مفید بیشماری داشته باشد. در کل، گفتار درمانی به بهبود وضعیت گفتار، بهبود  وضعیت جسمانی مرتبط با گفتار و بلع، افزایش مشارکت اجتماعی و بهبود کیفیت زندگی فرد کمک شایانی میکند.

منابع گفتاردرمانی در سالمندان

  1. knollwoodnursingcenter

برای اطلاعات بیشتر در زمینه افزایش وضوح گفتار در آپراکسی، لینک زیر را مطالعه فرمایید.

افزایش وضوح گفتار در آپراکسی

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *