گفتاردرمانی در آفازی از اصلی ترین مواردی است که به اغلب بیماران دچار این اختلال پیشنهاد می شود. آفازی گاهی به صورت خود به خود و بدون مداخله ویژه ای بهبود می یابد. اما اکثر افراد مبتلا به آفازی برای بهبودی کامل به ساعت ها گفتاردرمانی تهران نو نیاز دارند. برنامه درمانی که متخصصین گفتاردرمانی خیابان دماوند تهران برای فرد دچار آفازی اجرا می کنند به موارد مختلفی بستگی دارد. از جمله آن ها می توان به سلامت عمومی مراجع و نقایص گفتاری، زبانی و ارتباطات اجتماعی او اشاره کرد. بنابراین انجام ارزیابی همه جانبه، قبل از شروع درمان، امری بسیار ضروری و غیر قابل اجتناب است. کادر حرفه ای گفتاردرمانی شرق تهران با انجام ارزیابی دقیق، وضعیت فرد را به خودی تحت نظر قرار می دهند. نهایتا می توان گفت برنامه درمانی تدوین شده برای آفازی، در این شرایط از اعتبار بالایی برخوردار خواهد بود.

ارزیابی قبل از درمان آفازی

درمانی که بیمار دریافت می کند به سلامت عمومی و مشکلات مهارت های گفتاری، زبانی یا اجتماعی او، بستگی دارد. ارزیابی قبل از شروع درمان انجام می شود تا درمانگر تشخیص دهد که مشکل اصلی در کدام جنبه زبان است. درمانگر تعیین می کند که آیا مشکلات فرد مربوط به درک زبان است یا در بیان خود مشکل دارد. مداخلات گفتاردرمانی در آفازی پس از ارزیابی، بر مناطقی متمرکز می شود که باید در درمان مورد هدف قرار گیرند. همچنین باید به سایر مشکلات سلامت عمومی که ممکن است بر توانایی فرد در برقراری ارتباط تأثیر بگذارد، توجه شود. مسائلی مانند نقایص شنوایی یا بینایی.

در روند ارزیابی، برای کسب اطلاعات دقیق، علاوه بر خود بیمار، درمانگر با خانواده او نیز صحبت می کند. همچنین در روند درمان، همکاری خانواده بسیار ضروری است. بنابراین آن ها باید از ابتدا در روند ارزیابی و سپس مداخلات حضور فعال داشته باشند.

نقش گفتاردرمانی در آفازی

برای افراد مبتلا به آفازی، نقش مداخلات گفتاردرمانی تهران نو به این ترتیب است:

  • بازگرداندن هر چه بیشتر عملکرد زبان و گفتار فرد(کاهش اختلال)
  • کمک به بیمار برای استفاده از حداکثر توانایی خود برای برقراری ارتباط(افزایش فعالیت و مشارکت اجتماعی)
  • جایگزینی راه های ارتباطی دیگر(استفاده از استراتژی های کمکی یا جبرانی)
  • ارائه اطلاعات مربوط به آفازی را به بیمار و بستگان او

نحوه انجام درمان و دریافت مداخلات به شرایط خاص هر فرد بستگی دارد. با توجه به نتبجه ارزیابی، سطح توانایی فرد و مشکلاتی که برایش به وجود آمده، برنامه درمانی تعیین می شود. متخصصین گفتاردرمانی خیابان دماوند تهران ممکن است برای برخی افراد یک دوره درمانی فشرده را توصیه شود. این شامل تعدادی از جلسات است که در مدت زمان کوتاهتری برگزار می شود. اما یک دوره درمانی فشرده برای همه مناسب نخواهد بود. همچنین ممکن است درمان به صورت جلسات فردی یا گروهی برگزار شود. در صورت صلاح دید درمانگر در گفتاردرمانی تهران نو و نیاز شخص می توان از فناوری هایی مانند برنامه های رایانه ای نیز بهره برد.

تکنیک های گفتاردرمانی در آفازی

تکنیک های استفاده شده و اهداف درمان به شرایط هر فرد بستگی خواهد داشت. اگر مسئله درک کلمات باشد، تمریناتی مثل تطابق کلمات با تصاویر یا مرتب سازی کلمات از فرد خواسته می شود. هدف این کارها بهبود توانایی فرد در به یاد آوردن معانی و پیوند دادن آن ها با کلمات دیگر است.

اگر بیان فرد دچار مشکل باشد، تمریناتی مثل نامگذاری تصاویر و مقایسه کلمات هم قافیه با او تمرین می شود. اگر بیمار قادر به بیان تک کلمه باشد، گفتاردرمانی شرق تهران بر روی توانایی جمله سازی تمرکز می کند.

برخی از تکنیک های استفاده شده در گفتاردرمانی شرق تهران، به کارگیری روش های نوین است. به این صورت که ممکن است درمان با استفاده از کامپیوتر همراه باشد. روش های دیگر نیز شامل گروه درمانی با سایر افراد مبتلا به آفازی یا همکاری با اعضای خانواده فرد باشد. این تکنیک ها به فرد این امکان را می دهند که مهارت های مکالمه را تمرین کند. همچنین با تکرار این تمرینات گروهی، انجام فعالیت های روزمره، مانند برقراری تماس تلفنی برایش آسان خواهد شد.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *