گفتاردرمانی سندروم داون یکی از شاخه های توانبخشی مهم برای این کودکان است. سندروم داون یا تریزومی ۲۱ یک اختلال ژنتیکی حاصل از تقسیم سلولی غیر طبیعی است. این تقسیم سلولی غیر طبیعی منجر به ایجاد یک نسخه اضافی کامل یا جزئی از کروموزوم ۲۱ می شود. رشد گفتار و زبان می تواند برای بسیاری از کودکان مبتلا به سندرم داون چالش برانگیز باشد. گفتاردرمانی خیابان دماوند تهران با ارائه بهترین روش های درمانی، بهترین نتایج درمانی را برای این کودکان رقم می زند. در اینجا اطلاعاتی وجود دارد که به کودکان و نوجوانان در پیشرفت گفتار و زبان و ارتقا سطح ارتباطاتشان کمک می کند. سندروم داون از نظر شدت نقایص رشدی در افراد مختلف، متفاوت است. متخصصین گفتاردرمانی شرق تهران و گفتاردرمانی تهران نو با انجام ارزیابی های دقیق، بهترین برنامه درمانی را مخصوص هر کودک تدوین می کنند.

ارتباط مشکلات تغذیه با نقایص رشدی گفتار و زبان کودکان سندروم داون

گفتار یک عملکرد ثانویه است که با همان ساختارهای آناتومیک دخیل در تغذیه و تنفس شکل می گیرد. تون عضلانی ضعیف(هایپوتونی) بر تغذیه کودک تأثیر می گذارد. این ضعف عضلانی همچنین در رشد گفتار نیز موثر است. اگر غذا خوردن کودکی دچار مشکل است، مهم است که در سریع ترین زمان از مداخلات گفتاردرمانی سندروم داون بهره مند شود. در هنگام غذا خوردن، هماهنگی عضلات مورد استفاده برای گفتار نیز تقویت می شود. بنابراین درمان مشکلات تغذیه ای کودک می تواند به تقویت عضلات دهان کمک کند. این به نوبه خود بر گفتار او نیز تأثیر مثبت می گذارد.

گفتاردرمانگر ممکن است انواع خاصی از ماساژ دهان و عضلات گلو را برای کودک انجام دهد. همچنین بخشی از آن ها را برای تمرین در منزل به والد کودک نیز آموزش می دهد. به علاوه کارهایی مثل نوشیدن با نی یا فوت کردن نیز ممکن است برای تقویت عضلات دهان و گلو توصیه شوند.

گفتاردرمانی سندروم داون را از چه زمانی باید آغاز کرد؟

مداخلات آسیب شناسی گفتار زبان می تواند از زمان نوزادی آغاز شود. درمان ممکن است شامل تحریک صوتی، تحریک زبان همراه با بازی، تغذیه، تمرینات حرکتی دهان و… باشد. همیشه باید خانواده به عنوان شریک اصلی درمان در نظر گرفته شود. زیرا خانواده اولین و مهم ترین معلم گفتار و زبان کودک است. مداخله زود هنگام برای ارائه خدمات به نوزادان و کودکان نوپا از بدو تولد تا پایان دو سالگی گفته می شود. مداخلات گفتاردرمانی خیابان دماوند تهران می تواند شامل جلساتی در کلینیک یا حتی خانه باشد. توانبخشی کودکان سندروم داون معمولا به صورت دریافت مداخلات کاردرمانی جسمی و ذهنی و گفتاردرمانی انجام می گیرد.گفتاردرمانی تهران نو

نقش گفتاردرمانی در توانبخشی کودکان سندروم داون

یک آسیب شناس گفتار و زبان(SLP) در ابتدا وضعیت گفتاری، ارتباطی و بلعی کودک را ارزیابی می کند. سپس با توجه به نتیجه ارزیابی و توانایی های کودک، یک برنامه درمانی جامع ارائه می کند. متخصصین گفتاردرمانی شرق تهران و گفتاردرمانی تهران نو در رابطه با کودکان سندروم داون، تمامی زمینه های زیر را در نظر می گیرند:

  • رسایی کلام و فهم زبان از اهداف مداخلات گفتاردرمانی سندروم داون
  • معناشناسی واژگان
  • توانایی استفاده صحیح از دستور زبان
  • کاربرد شناسی(استفاده از زبان در ارتقا مهارت های اجتماعی و گفتاری)
  • مهارت های زبانی مورد نیاز برای برقراری ارتباط جمعی
  • برنامه ریزی حرکتی دهان
  • تقویت عضلات دهان و حلق
  • رفع مشکلات بلع و جلوگیری از خطرات احتمالی ناشی از آن

گفتاردرمانی سندروم داون در کنار همکاری خانواده، بهترین نتیجه ممکن را برای کودک رقم می زند. تجارب متنوع به کودکان و نوجوانان مبتلا به سندرم داون کمک می کند تا مهارت های ارتباطی جدید کسب کنند. وقتی خانواده فرصت برقراری ارتباط در اختیار کودک قرار دهند، مهارت های او گسترش می یابد. بنابراین به جای محدود کردن کودک، بهتر است او را به برقراری ارتباط با همسالان و کسب تجربه های مختلف تشویق کرد.

منابع گفتاردرمانی سندروم داون

  1. ndss.org
  2. Spectrum Speech

برای مطالعه بیشتر در مورد درمان لکنت در کودکان، لینک زیر را بزنید.

لکنت در کودکان در شرق تهران در خیابان دماوند

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *