گفتاردرمانی شاخه ای از علم توانبخشی محسوب می شود. متخصصین این رشته در زمینه های مختلفی فعالیت دارند. از جمله آن ها می توان به اختلالات گفتاری-زبانی، مشکلات بلع، نقایص شناختی و ارتباطی اشاره کرد. تیم تخصصی گفتاردرمانی خیابان دماوند تهران با ارزیابی دقیق، تشخیص و درمان به موقع موجب بهبود این مشکلات می شوند. از سایر اقدامات گفتاردرمانگران، می توان به ارائه آموزش و مشاوره حرفه ای به خانواده و مراقبان فرد اشاره کرد. همچنین متخصصین گفتاردرمانی شرق تهران با همکاری درمانگران سایر رشته ها، درمان جامع و سودمندی را ارائه می دهند. در ادامه برای شناخت بیشتر این رشته و زمینه مداخلات آن با ما همراه باشید.

زمینه مداخلات آسیب شناسان گفتار و زبان

به آسیب شناسان گفتار و زبان، به طور اختصاری گفتاردرمانگر گفته می شود. زمینه کاری این افراد همانطور که در بالا گفته شد، از نامشان نیز مشخص است. اکنون می خواهیم بدانیم هر یک از این اختلالات چه مشکلاتی برای فرد به همراه خواهند داشت. در ادامه زمینه های تخصصی مداخلات گفتاردرمانی را معرفی کرده و راجع به آن ها بیشتر می آموزیم.

  • اختلالات گفتاری. زمانی که فرد در تولید صحیح یا روان صداهای کلامی مشکل داشته باشد او را دچار اختلالات گفتاری می دانند. به عنوان مثال، لکنت زبان نوعی اختلال گفتاری است. همچنین این افراد ممکن است در وضوح صدا و تشدید یا پیچش گفتارشان دچار مشکل باشند.
  • اختلالات زبانی. این اختلالات زمانی هستند که فرد در درک دیگران و به اشتراک گذاشتن افکار و احساساتش به مشکل برمی خورد. اختلالات زبانی ممکن است به صورت گفتاری یا نوشتاری، فرم، محتوا و کاربرد زبان را در بر بگیرد. گفتاردرمانی با پرداختن چند جانبه به تمامی این مشکلات می تواند به تغییر آن ها کمک کند.
  • اختلالات ارتباطات اجتماعی. این مشکلات زمانی رخ می دهند که فرد قادر به استفاده اجتماعی از ارتباط کلامی و غیرکلامی نباشد. معمولا افراد با تشخیص اتیسم دارای مشکلات ارتباط اجتماعی هستند. این اختلال همچنین در افراد مبتلا به آسیب مغزی نیز شایع است.
  • اختلالات شناختی-ارتباطی. شامل مشکلاتی در سازماندهی افکار، توجه، حافظه، برنامه ریزی و حل مسئله است. این اختلالات معمولاً در اثر سکته مغزی، ضربه مغزی یا زوال عقل اتفاق رخ می دهد. گفتاردرمانی خیابان دماوند تهران نقش اساسی در درمان نقایص شناختی-ارتباطی این بیماران ایفا می کند. اگر چه حتی ممکن است این اختلال از ابتدای زندگی به صورت مسائل همراه با تولد هم وجود داشته باشند.
  • اختلالات بلع(دیسفاژی). شامل مشکلات تغذیه و بلع است که ممکن است به دنبال جراحی، سکته مغزی یا سایر بیماری ها بروز کند.

چه کسانی می توانند از مداخلات گفتاردرمانی بهره ببرند؟

گفتار بیان افکار با استفاده از اصوات است. اختلال گفتاری مسئله ای است که بر نحوه برقراری ارتباط فرد و سایر جنبه های زندگی او تاثیر می گذارد. وظیفه یک گفتاردرمانگر، درمان و پشتیبانی از افرادی است که به هر نحوی از اختلالات گفتاری، زبانی و ارتباطی رنج می برند. بنابراین هم بزرگسالان و هم کودکان می توانند برای رفع مشکلاتشان به گفتاردرمانی شرق تهران مراجعه کنند.

درمان، چه برای کودکان و چه برای بزرگسالان، ممکن است به صورت فردی و یا گروهی انجام شود. این تصمیم برعهده گفتاردرمانگر است و بستگی به نوع مشکل فرد دارد. تعدادی از مداخلات گفتاردرمانی انجام شده برای کودکان و بزرگسالان را در اینجا می بینیم. ممکن است برخی از آن ها بین همه گروه های سنی مشترک باشند.

مداخلات درمانی رایج برای کودکان

  • فعالیت های زبانی
  • تقویت مهارت های فن بیان
  • درمان و تصحیح شیوه تغذیه و بلع
  • تمرینات ورزشی زبان، لب و فک و ماساژ صورت برای تقویت عضلات اطراف دهان

مداخلات گفتاردرمانی رایج برای بزرگسالان در شرق تهران در خیابان دماوند تهران

  • تمرین و تقویت ارتباطات اجتماعی
  • تمرینات تنفسی
  • تمرینات تقویت کننده عضلات دهان
  • آموزش مجدد و تقویت عمل بلع

برای انجام مداخلات گفتاردرمانی در کودکان و بزرگسالان با ما تماس بگیرید.

مداخلات گفتار درمانی در درمان اختلال بلع در شرق تهران

گفتاردرمانی شرق تهران در درمان اختلال بلع ممکن است با توجه به وضعیت فرد و شدت اختلال وی از روش‌های مختلفی استفاده کند که تعدادی از روش های آنها عبارتند از:

 تمرینات توانبخشی از مداخلات گفتاردرمانی شرق تهر در خیابان دماوند تهران در اختلال بلع

گفتاردرمانی تهران نو تمریناتی را طراحی می‌کند که انجام آن به عضلات کمک می کند تا با هم هماهنگ کار کنند و به بهبود قدرت بلع در فرد کمک می شود.

استراتژی های جبرانی از مداخلات گفتاردرمانی اختلال بلع

گفتاردرمانی خیابان دماوند تهران به فرد یاد می دهد که چگونه پوزیشن و وضعیت بدن را تنظیم کند تا قدرت بلع بهتر شود همچنین گفتار درمانگر به فرد یاد می‌دهد که چگونه غذا را در دهان قرار دهد تا به بهبود بلع کمک شود.

 رژیم غذایی در درمان اختلال بلع در شرق تهران

گفتاردرمانی شرق تهران ممکن است به فرد بگوید که نوع غذا را تغییر دهد و از غذاهای مطمئن و نوشیدنی ها استفاده کنند که تغذیه از آنها برای فرد راحت‌تر است در موارد خیلی شدید ممکن است فرد برای تغذیه به لوله نیاز داشته باشد چون فرد قادر نیست که غذا یا نوشیدنی به مقدار کافی دریافت کنند .

ممکن است گفتاردرمانی تهران نو از تحریکات کوچک استفاده کند که عضلات دخیل در بلع را تحریک کند این روش ترکیبی از توانبخشی در اختلالات بلع است.

منابع گفتاردرمانی شزق تهران در خیابان دماون تهران

  1. American Speech-Language-Hearing Association
  2. Medical News Today

برای مطالعه بیشتر در موردلکنت زبان، علائم و درمان لینک زیر را بزنید.

لکنت در شرق تهران در خیابان دماوند

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *