گفتاردرمانی در پیری صدا در شرق تهران به فرد کمک می‌کند تا تعاملات اجتماعی، مشارکت اجتماعی و کیفیت زندگی خود را بهبود بخشد. گفتار درمانگر  بررسی می کند که کدام جنبه این روند پیری فرد را دچار اختلال کرده است. پیری صدا به خودی خود اختلال نیست بلکه تاثیر آن بر کیفیت زندگی و مشارکت اجتماعی نوعی اختلال به شمار می‌آید‌. گفتار درمانگر تلاش می‌کند تا به فرد کمک کند که کیفیت صدای خود را تغییر دهد و بتواند مشارکت طبیعی در جامعه داشته باشد.

پیری صدا چیست؟

پیری صدا به تغییرات صدا که مرتبط با گذر عمر  می‌باشد تاکید می‌کند. گفتاردرمانی در شرق تهران تاکید میکند که پیری صدا به خودی خود اختلال پاتولوژیک نیست بلکه با تاثیر گذاشتن روی توانایی های فرد در برقراری ارتباط، تعاملات اجتماعی، عملکرد کاری و تاثیرات عاطفی روانی در زندگی فرد اختلال ایجاد می‌کند. پس اگر پیری صدا روی توانایی ارتباط فرد و مشارکت اجتماعی  وی اثر بگذارد به عنوان اختلالی که کیفیت زندگی فرد را تحت تاثیر قرار داده شده تشخیص داده می شود.

گفتاردرمانی در پیری صدا در شرق تهران ؛ تولید صدا:

سه جز برای تولید صدا با هم همکاری می کنند اولین جز شش ها هستند. پیوستگی آن با دیافراگم و عضلات کمر، دنده ها و شکم باعث ارائه هوا به نای می‌شود. گفتار درمانی در پیری صدا در شرق تهران  در ادامه بیان میکند که دومین جز نای می باشد. هوا از نوع عبور می کند، تارهای صوتی مرتعش می‌شوند و صداهای مختلفی تولید می شوند. نهایتا صدا در فضای فوق زبانی می پیچد. این مسیر شامل گلو، زبان و بینی می باشد.

 پیری صدا در سالمندان:

عملکرد یا ساختار سه جزء ذکر شده با طی شدن روند پیری دچار تغییر می‌شود شش یکی از عوامل موثر برای این تغییرات است. چون نیرو کاهش می یابد. انقباض عضلات تنفسی نیز کاهش می یابد. همچنین سفتی در بخش قفسه سینه و کاهش انعطاف پذیری بافت‌های شش پیش می‌آید.

گفتاردرمانی در پیری صدا در شرق تهران به این نکته توجه میکند که این تغییرات، جریان هوای بین شش ها و نای را کاهش می‌دهد. نای نیز تغییر می‌کند. غضروف آن دچار رسوب کلسیم می شود. عضلات آن نیز دچار آتروفی یا کاهش حجم عضلانی می شوند. همه این موارد باعث کاهش فشار در تارهای صوتی می شوند. این عوامل منجر به تولید صدای ضعیف تر می شود. تغییرات نای با پیری مرتبط هستند و روی زیر و بمی صدا تأثیر می‌گذارند. شنیدن صدای این افراد در محیط های شلوغ مانند رستوران ها یا دورهمی ها سخت است.

گفتاردرمانی در پیری صدا در شرق تهران بیان میکند که مسیر صوتی فوق زبانی نیز با پیری، کاهش حجم عضلانی، کاهش انعطاف پذیری و تغییر ساختار دندان ها دچار تغییر می شود. در نهایت کاهش عملکرد بزاقی منجر به خشکی دهان، احساس ناراحتی و اختلالات بلع می‌شود.

گفتاردرمانی در پیری صدا در شرق تهران
جهت رزرو نوبت، مشاوره، ویریت در منزل و خدمات آنلاین با ما تماس بگیرید.

گفتاردرمانی در پیری صدا ؛ ارزیابی های گفتاردرمانی در پیری صدا:

گفتاردرمانگر ابتدا ارزیابی کاملی را انجام می‌دهد تا ببیند که وضعیت فرد چگونه است. این ارزیابی شامل بررسی وضعیت تنفسی، بررسی وضعیت ششها، بررسی نای، مسیرهای هوایی، فوق زبانی و… می‌شود. گفتاردرمانگر برای این کار می‌تواند از پرسش ها و ابزارهای گوناگونی استفاده کند.

گفتاردرمانگر در گفتاردرمانی در پیری صدا در شرق تهران علاوه بر این موارد وضعیت ارتباطی فرد را نیز بررسی می‌کند. گفتار درمانگر بررسی می‌کند که ببیند این اختلال در کدام محیط ها از جمله خانه، محیط کاری، دورهمی ها و… اختلال ایجاد کرده است.

سپس می‌سنجد کیفیت زندگی فرد و مشارکت اجتماعی وی تا چه حد مختل شده است. سپس گفتار درمانگر با توجه به نتایج به دست آمده برنامه درمانی را تدوین و اجرا می‌کند. برنامه درمانی می‌تواند شامل دو بخش باشد. بخش اول آگاه کردن فرد در مورد نحوه تولید صدا و بهداشت صدا می باشد. با آگاه تر شدن فرد پروسه درمان بهتر پیش می‌رود.

بخش دوم  این مداخلات در گفتاردرمانی در پیری صدا در شرق تهران شامل تمرینات صدا می باشد. این تمرینات شامل تکنیک های تولید صدا جهت بهبود قدرت صدا میباشد. گفتاردرمانی خط اول درمان در این اختلال می باشد.اکثر بیماران حتماً به ۴ الی ۸ جلسه گفتار درمانی نیاز دارند

منابع گفتاردرمانی در پیری صدا

  1. uofazcenteronaging

برای اطلاعات بیشتر در زمینه گفتاردرمانی در آسیب تار های صوتی، لینک زیر را مطالعه فرمایید.

گفتار درمانی در آسیب تارهای صوتی شرق تهران

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *