گفتاردرمانی در عقب ماندگی ذهنی در شرق تهران با ارزیابی و تمایز اختلال زبان و گفتار به اجرای مداخلات می‌پردازد. گفتار درمانگر با استفاده از تمرینات، تکنیک ها و استراتژی ها، به بهبود گفتار و زبان فرد مبتلا به عقب ماندگی ذهنی کمک می کند. در نهایت گفتار درمانی به فرد کمک می کند که بتواند خواسته ها و نیازهایش را بهتر بیان کند. گفتار درمانی به فرد کمک می‌کند تا مشارکت اجتماعی و استقلالش در زندگی روزمره افزایش یابد.

 عقب ماندگی ذهنی چیست؟

عقب ماندگی ذهنی واژه‌ای است که برای افرادی که سطح هوش عملکردی آنها زیر حد میانگین است، استفاده می‌شود. گفتاردرمانی در عقب ماندگی ذهنی در شرق تهران توجه میکند که این افراد تاخیر رشدی دارند و دیرتر به سطح رشدی مورد انتظار نسبت به همسالان خود می‌رسند.

افرادی که بهره هوشی آن ها پایین تر از ۷۰ باشد عقب مانده ذهنی تشخیص داده می‌شوند. افراد عقب مانده ذهنی معمولاً در حیطه های مراقبت از خود، برقراری ارتباط، هدایت خود و فعالیت های اوقات فراغت مشکل دارند. در کل افراد عقب مانده ذهنی به حمایت، تمرین و آموزش مداوم خانواده، مراقبان و افراد تیم توانبخشی از جمله گفتار درمانی نیاز دارند. کودکانی که از خدمات گفتاردرمانی بهره می برند، به استقلال بیشتری در زندگی خود میرسند.

 گفتاردرمانی در عقب ماندگی ذهنی در شرق تهران

یکی از رایج ترین و واضح ترین اثرات عقب ماندگی ذهنی، ناتوانی در گفتار و برقراری ارتباط است. بسیاری از این کودکان در گفتار و مهارت های مربوطه بسیار کند پیشرفت می‌کنند.

گفتار درمانگر به فرد عقب مانده ذهنی کمک می‌کند تا به پتانسیل ارتباطی خودش دست یابد و مهارت های گفتاری و زبانی خود را بهبود بخشد. افراد مبتلا به عقب ماندگی ذهنی ممکن است در گفتار و یا زبان مشکل داشته باشند.

تمایز گفتار و زبان از هم مهم است. اختلال گفتار زمانی اتفاق می‌افتد که فرد در تولید صداهای ضروری برای برقراری ارتباط مشکل داشته باشد. گفتاردرمانی در عقب ماندگی ذهنی در شرق تهران  توجه میکند که این اختلال می تواند شامل  موارد زیر باشد:

  • مشکل در سر هم بندی کلمات
  • روانی
  • صدا
  • اختلال فونوتیک

افرادی که در زبان مشکل دارند در تولید گفتار و کلمات مشکل ندارند؛ بلکه در درک زبان قواعد و پردازش آن مشکل دارند. این اختلال معمولاً منجر به مشکل در به کار بردن قواعد زبان صحیح و پیشرفت ناکافی در ساختن جملات ساختار یافته میباشد.

اختلال زبانی معمولا به انواع بیانی و درکی تقسیم می‌شود. در نوع بیانی فرد در بیان کردن یا نشان دادن خواسته‌هایش مشکل دارد و در نوع درکی فرد در درک زبان و مفهوم آن مشکل دارد.

جهت رزرو نوبت، مشاوره، ویریت در منزل و خدمات آنلاین با ما تماس بگیرید.

 گفتاردرمانی در عقب ماندگی ذهنی در شرق تهران چه کمکی به آنها می کند؟

افراد عقب مانده ذهنی اغلب در موارد زیر مشکل دارند:

  • پردازش و یادگیری اطلاعات جدید
  • دنبال کردن دستورالعمل ها
  • به کارگیری نوشته‌ها و زبان گفتاری
  • درک جزئیات اطلاعات
  • کامل کردن وظایف
  • روابط اجتماعی
  • درک ارتباط غیرکلامی مانند درک حالات چهره‌ای، ژست‌ها یا قوانین اجتماعی

افرادی که قادر به صحبت کردن نیستند یا به مقدار جزئی می توانند صحبت کنند؛ می‌توانند از روش های ارتباط متناوب برای برقراری ارتباط استفاده کنند.

مداخلات گفتار درمانی در عقب ماندگی ذهنی

مانند سایر مداخلات گفتاردرمانی، گام اول در گفتاردرمانی در عقب ماندگی ذهنی در شرق تهران، ارزیابی و درک پس زمینه اجتماعی فرد، تحصیلات، سوابق پزشکی و عملکرد فعلی فرد در گفتار و ارتباط است. گفتار درمانگر بر اساس نیازها، خواسته ها، محیط و شدت اختلال فرد برنامه درمانی را تنظیم می‌کند. پس طبیعی است که برنامه درمانی هر فرد با فرد دیگر  متفاوت باشد. گفتار درمانی می تواند از راه های زیر مهارت‌های ارتباطی را در فرد تقویت کند:

  • گفتار درمانی و زبان درکی

گفتار درمانی با  کار کردن روی ایجاد ارتباط چشمی، استفاده از ساختارهای پایه زبان، توسعه دایره لغات فرد، تمرکز بر یادگیری کلمات مخصوص( استفاده از علائم بینایی مانند عکسها، ژست‌ها و زبان بدن) به این افراد در گفتاردرمانی در عقب ماندگی ذهنی در شرق تهران کمک فراوانی می‌کند.

  • گفتار درمانی و زبان بیانی

گفتار درمانگر با فعالیت های زیر به فرد کمک می‌کند:

  • شرکت دادن مکرر فرد در مکالمه ها مانند درخواست ابراز افکار و عقاید
  • مدل دادن به مکانیسم تولید گفتاری و کلمات
  • استفاده از کتاب‌ها برای داستان گفتن
  • تشویق به نوشتن حروف

در نهایت گفتار درمانی با ارتقاء مهارت های زبانی و گفتاری فرد، ارتقاء اعتماد به نفس و مهارت های ارتباطی، به بهبود کیفیت زندگی فرد کمک می کند.

منابع

  1. Speech therapy & intellectual disability

برای اطلاعات بیشتر در زمینه مداخلات کاردرمانی در عقب ماندگی ذهنی، لینک زیر را مطالعه فرمایید.

کاردرمانی در عقب ماندگی ذهنی در شرق تهران

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *