کاردرمانی در اختلال یکپارچگی حسی (Sensory Integration) با هدف قرار دادن کودکان در معرض تحریک حسی به روشی ساختاریافته و برنامه ریزی شده عمل می کند. تئوری پشت این روش آن است که با گذشت زمان، مغز سازگار شده. و به بچه اجازه می دهد تا احساسات را به طور موثرتری پردازش کرده و نسبت به آن ها واکنش نشان دهد.متخصصین کاردرمانی شرق تهران به تدریج فعالیت ها را با چالش و پیچیدگی بیشتری برای کودک فراهم می کنند. به این ترتیب از طریق تکرار، سیستم عصبی کودک مبتلا سازمان یافته تر به احساسات و حرکات پاسخ می دهد. کاردرمانی در یکپارچگی حسی با یک ارزیابی کامل تعیین می کند که آیا کودک شما به اختلال در SI دچار شده یا خیر. در ادامه در مورد مداخلات کاردرمانی تهران نو و کاردرمانی شرق تهران در مورد درمان اختلال یکپارچگی حسی با جزییات بیشتری توضیح داده خواهد شد.

یکپارچگی حسی یعنی چه و اختلال آن به چه منظور است؟

یکپارچگی حسی اصطلاحی است که برای توصیف فرآیندهایی در مغز استفاده می شود. این فرآیندها به ما امکان می دهند اطلاعاتی را که از 5 حس خود دریافت می کنیم، سازماندهی کرده و به طور مناسب پاسخ دهیم. ما هم چنین یک حس تعادلی داریم که به ما می گوید چگونه بدن و سر خود را مستقر کنیم. و یک حس عمقی که به ما کمک می کند بدانیم با مفاصل، عضلات و رباط هایمان چه کاری انجام می دهیم. طی جلسات کاردرمانی در اختلال یکپارچگی حسی اختلال در یکپارچه کردن و ادغام این احساس در کودک ارزیابی خواهند شد.

درمان یکپارچگی حسی

کاردرمانی تهران نو جهت کمک به  این کودکان مانند، مبتلایان به اتیسم،  برای مقابله با مشکلاتی که در پردازش ورودی حسی دارند، برنامه ریزی می شود. جلسات درمانی بازی محور است و ممکن است شامل استفاده از تجهیزاتی مانند تاب، ترامپولین و سرسره باشد. کاردرمانگران هم چنین از روش های درمانی مانند فشار عمیق، مسواک زدن، جلیقه های وزنه دار و … استفاده می کنند. به نظر می رسد این روش های درمانی گاهی اوقات می توانند کودک مضطرب را آرام کنند. علاوه بر این در کاردرمانی در اختلال یکپارچگی حسی اعتقاد بر این است که درمان تلفیقی حسی آستانه کودک را برای تحمل محیط های غنی از حس افزایش می دهد. هم این که انتقال های حسی را کمتر آزار دهنده می کند و هم رفتارهای مثبت را تقویت می کند.

درمان تلفیقی حسی، از مداخلات کاردرمانی در اختلال یکپارچگی حسی

مطالعات علمی زیادی وجود دارد که نشان می دهد کودکان مبتلا به اتیسم به احتمال زیاد دارای مشکلات پردازش حسی هستند. لذا اثربخشی درمان اختلال یکپارچگی حسی به عنوان توانبخشی برای اتیسم ها محدود است. گرچه این بدان معنا نیست که درمان ممکن است در بعضی از کودکان مفید نباشد.

مداخلات کاردرمانی در اختلال یکپارچگی حسی و رژیم حسی

اکنون بسیاری از کاردرمانگرها از این نوع مواجهه استفاده می کنند. این درمان شامل توانبخشی تعادلی، حرکت درمانی و قرار گرفتن در معرض حس های مختلف است. به علاوه فعالیت های بدنی نیز با دقت برای کودک طراحی و تنظیم می شوند. فعالیت های معمول در یک رژیم حسی متناسب با نیازهای کودک است. می توان آن ها را در جلسات درمانی در مرکز و در منزل با نظارت  متخصص کاردرمانی خیابان دماوند تهران انجام داد. در مورد برخی استراتژی هایی که اجرا می شوند روش های زیر برای کمک به کودک آورده شده اند:

  • حساسیت به صدا: در کاردرمانی در اختلال یکپارچگی حسی مثلا از محافظ گوش یا هدفون برای از بین بردن سر و صدا یا گوش پاک کن استفاده می شود. این ابزار می توانند محافظت در برابر سر و صداهای معمول را فراهم کنند. اما باید مطمئن شد که این ابزار فقط صداهای آزاردهنده را منتقل نمی کنند. مسدود کردن تمام صداها به طور کلی می تواند برای ایمنی کودک مشکل ساز شود.
  • حساسیت لمسی: مثلا برای مشکل خواب شبانه، چند پتو دیگر اضافه می شود. وزن اضافی باعث فشاربیشتری جهت آرام سازی بدن کودک می شود. یا می توان از یک پتو وزنه دار استفاده شود. دیگر تمرینات شامل مالش پوست با لوسیون یا حوله، شن بازی و …
  • حساسیت به حس چشایی و بویایی: در کاردرمانی شرق تهران برای این حس از بازی بوییدن با چشم بسته، بوکردن گل ها و استفاده از عطر های مورد علاقه کودک و … بهره برده می شود.
  • حساسیت بینایی: شامل پوشیدن لباس های رنگی، بازی وصل کردن نقاط به هم، نگاه کردن با دوربین و …

این مداخلات در کلینیک کاردرمانی شرق تهران انجام خواهند گرفت. مداخلات کاردرمانی تهران نو بسیار می تواند برای تعدیل حسی این افراد موثر باشد.

منابع کاردرمانی در اختلال یکپارچگی حسی

  1. Understood
  2. Healthy Children

برای مطالعه بیشتر در مورد کاردرمانی در اختلال پردازش حسی، لینک زیر را بزنید.

کاردرمانی در اختلال پردازش حسی ، چگونه کاردرمانی کمک می کند؟

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *