کاردرمانی در ضایعه نخاعی از رشته های کلیدی توان بخشی برای بهبود عملکرد و تسهیل در بازگرداندن این افراد به زندگی مستقلانه است. در صورت عدم آشنایی با این گروه از بیماران، کار با این افراد می تواند برای درمانگران دلهره آور باشد. زیرا تجهیزات و اصلاحات خانگی مورد نیاز آن ها پیچیده است. توانبخشی آسیب نخاعی برای هرشخصی منحصر به فرد است. کاردرمانگران در کلینیک کاردرمانی خیابان دماوند تهران موانع را کاهش می دهند، استقلال فرد را امکان پذیر کرده و توان آن ها را حتی الامکان بازمی گردانند. هم چنین کاردرمانی تهران نو تمام زمینه های زندگی روزمره آن ها را بررسی می کنند. تیم متخصص کاردرمانی شرق تهران در ضایعه نخاعی با مراجعین پس از جراحت و ترخیص از بیمارستان کار می کند.

ضایعه نخاعی یا Spinal Cord Injury چیست؟

طناب نخاعی که درون ستون فقرات ما قرار دارد رابط بین پیام های مغز و سایر قسمت های بدن است. وقتی نخاع آسیب دیده باشد، این پیام ها قابل انتقال نیستند و منجر به کاهش توانایی کنترل آزادانه حرکات بدن می شود.

میزان تغییر در حرکت و احساس به محل آسیب بستگی دارد و این ناحیه پایینِ آسیب است که تحت تأثیر قرار می گیرد. آسیب به نخاع می تواند بعلت تصادف، عفونت یا بیماری ایجاد شود لذا کاردرمانی در ضایعه نخاعی در این هنگام مورد نیاز خواهد بود.

اگر آسیب در ناحیه گردن رخ دهد، احتمالاً هر چهار اندام و برخی از عضلات تنه تحت تأثیر قرار می گیرند. این نوع آسیب را تتراپلژی می گویند. اگر آسیب در کمر باشد، احتمالاً فقط پاها و برخی از عضلات تنه ناتوان می شوند که به این پاراپلژی می گویند.

کاردرمانی خیابان دماوند تهران به این بیماران خدمات توانبخشی تخصصی ارائه می دهد. کاردرمانی تهران نو به دنبال بهترین نتیجه در مراجعان خود می باشد.

مداخلات کاردرمانی در ضایعه نخاعی

  • درمان دستی

کاردرمانی شرق تهران آتل ها و برنامه های تمرینی را برای حفظ عملکرد، ظاهر، جلوگیری از انقباض و کوتاهی عضلات ارائه می دهد.

  • تطابقات ساختمانی یا وسایل جدید تطابقی

کاردرمانی در ضایعه نخاعی در نیازمندی های خانه تخصص داشته و از وظایف اصلی آن می باشد. آن ها به بیماران آموزش می دهند تا چگونه در محیط خانه خود به راحتی زندگی کنند. و سپس پیشنهاداتی در مورد تطابقات مورد نیاز هم ارائه می دهند. این ممکن است شامل کارهای اساسی مثل تطابقات حمام و آشپزخانه از طریق بالابرنده های سطح و گسترش راهروها و رمپ باشد. یا ممکن است شامل تغییرات کوچکتر مثل میله هایی برای گرفتن در حمام دستشویی و … باشد. برای کاردرمانگر اهمیت دارد که یک خانه، خانه باقی بماند و به یک محیط بالینی تبدیل نشود.

  • کاردرمانی در ضایعه نخاعی و تجهیزات مورد نیاز

برخی از تجهیزات ویژه وجود دارند که برای کمک به مراجع پیشنهاد می شوند. این تجهیزات ممکن است صندلی و تخت مخصوص باشند. یا ممکن است سیستم های کنترلی محیط باشند که به مراجع اجازه می دهد از تلویزیون، چراغ و پاسخگویی درب استفاده کند. ویلچر بخش مهمی در کاردرمانی است. کاردرمانگر در مورد انتخاب مناسب ترین ویلچر مطابق با نیازهای بیمار مشاوره می دهد.

  • توانبخشی

کاردرمانگر اهداف بیمار را در ابتدای درمان آن ها شناسایی کرده و برنامه ای را برای دستیابی به این اهداف تنظیم می کند. توان بخشی کاردرمانی در ضایعه نخاعی می تواند روندی آهسته باشد.

  • حل مسئله

کاردرمانگران بهترین حلال مسائل هستند. آن ها با مراجعان تا فایق آمدن بر مشکلاتی که آسیب نخاعی برای آن ها ایجاد کرده کار می کنند. کاردرمانی همواره بر اهداف تمرکز کرده و بر اساس نیاز های مراجع جلو رفته تا فرد پتانسیل لازمش را بدست بیاورد.

منابع کاردرمانی در ضایعه نخاعی

  1. The OT Practice
  2. Health.NSW

برای مطالعه بیشتر در مورد کاردرمانی در تاخیر حرکتی، لینک زیر را بزنید.

کاردرمانی در تاخیر حرکتی ؛ علائم، تشخیص و مداخلات کاردرمانی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *