کاردرمانی در اختلال پردازش حسی در کمک به این کودکان مهارت ویژه ای دارد. چگونگی این که یک کودک اطلاعات حسی ( بینایی، صدا، بو، لمس و مزه) را پردازش کرده و پاسخ می دهد می تواند بر رفتارهای عاطفی آن ها تاثیر بگذارد. برای برخی کودکان حتی فعالیت های روزانه ای مثل لباس پوشیدن طاقت فرسا و ناراحت کننده است. در حالی که جست وخیزو بازی  برای کودکان سرگرم کننده است، این فعالیت ها ابزار اصلی درمان برای کاردرمانی شرق تهران هستند. این درمانی است که توسط متخصصین کاردرمانی تهران نو برای کمک به بچه هایی که در پردازش حسی مشکل دارند، استفاده می شود. این بچه ها بواسطه حواس خود تحریک بیش از حد یا خیلی کم را تجربه می کنند. و در تلفیق اطلاعاتی که می گیرند مشکل دارند. کاردرمانی خیابان دماوند تهران در اختلال پردازش حسی مشکلات کودکان را تا حد امکان رفع خواهد کرد.

اختلال پردازش حسی چیست؟

ما اطلاعات را از طریق احساسمان در طول روز پردازش می کنیم. ما از پنج حس بینایی، بویایی، لمس، شنیداری و چشایی آگاهیم ، اما دو حس اضافی دیگر نیز وجود دارد:

  • حس عمقی یا proprioception یا آگاهی از موقعیت بدن

در مفاصل و عضلات ما گیرنده هایی وجود دارد که به مغز ما می گویند اندام ما در کجا قرار گرفته است.

  • تعادلی یا vestibular

گیرنده های تعدلی واقع در گوش داخلی، اطلاعات مربوط به حرکت بدن را به مغز ارائه می دهند.

بیشتر کودکان ورودی های حسی را از دنیای اطراف خود به راحتی پردازش می کنند تا پاسخ های رفتاری عادی ایجاد کنند. زمانی که این اطلاعات به درستی پردازش نشوند، توانایی کودک در انجام فعالیتهای روزمره را تحت تأثیر قرار می دهد. در این زمان کاردرمانی در اختلال پردازش حسی برای بهبود مشکلات این کودکان وارد عمل می شود.

چگونه بدانم که فرزند من دارای اختلال پردازش حسی است؟

اگر كودكی در پردازش اطلاعات حسی از جهان پیرامون خود مشكل دارد، رفتار او از بسیاری جهات تحت تأثیر قرار می گیرد. کمتر ممکن است بتواند به توانایی آموزشی درستی در مدرسه دست پیدا کند. تعاملات اجتماعی را سخت می بیند و فعالیتهای خانوادگی مانند تعطیلات یا رفتن به سینما را ناراحت کننده می داند. حال برخی از روش هایی که اختلال پردازش حسی را در کودک شما نشان می دهد آورده ایم:

  • مشکلات لمسی

ممکن است حس بدی نسبت به دست های چسبناک یا کثیف داشته باشند. عدم تمایل به پوشیدن کفش یا جوراب، لباس را خارش دهنده تلقی کردن. کاردرمانی در اختلال پردازش حسی در مرحله ارزیابی کودک نیز به این مشکلات پی خواهد برد.

  • مشکلات حس عمقی (جایی که در فضا هستند)

این ممکن است خود را به شکل گشتن اشیا سنگین توسط کودک نشان دهد.

  • مشکلات تعادلی در حرکت
  • مشکلات شنوایی

شامل حساسیت بیش از حد به صداهای بلند، به عنوان مثال در زمین بازی یا استخر شنا است. اما كودكانی كه حساسیت کمتری به صداهای ورودی دارند، به دنیای اطراف خود كم توجهی دارند. یعنی وقتی آن ها را صدا بزنیم  متوجه نمی شوند. این کودکان به مداخلات کاردرمانی تهران نو و کاردرمانی شرق تهران نیاز دارند.

مداخلات کاردرمانی در اختلال پردازش حسی

یک متخصص کاردرمانی شرق تهران ، می تواند به شناسایی چگونگی پردازش و پاسخگویی کودک به اطلاعات حسی کمک کند. پس از شناسایی زمینه ی اختلال کودک، استراتژی ها و تکنیک هایی برای رفع آن ها به کار گرفته می شود. هدف از کاردرمانی ایجاد پاسخ های مناسب به حس ها به روشی فعال، معنی دار و سرگرم کننده است. در طول جلسات کاردرمانی در اختلال پردازش حسی، درمانگر کودک را از طریق فعالیت های سرگرم کننده که دارای ساختار ظریفی هستند راهنمایی می کند. تا کودک دائماً به چالش کشیده شود.

درمان هر مشکلی هرگز برای یک بار در هفته کافی نیست. برای این که توانبخشی واقعاً موثر باشد، باید یک رویکرد مداوم وجود داشته باشد که شامل مدرسه، خانه و جلسات درمانی باشد. کاردرمانی تهران نو در یک رویکرد ادغام حسی، در خانه وکلینیک با والدین همکاری خواهد کرد تا چالش های حسی کودک را توضیح دهد. کاردرمانی خیابان دماوند هم چنین ایده هایی را به معلمانی که به طور منظم با کودک  تعامل دارند ارائه خواهد داد.

منابع کاردرمانی در اختلال پردازش حسی

برای مطالعه بیشتر در مورد کاردرمانی در تاخیر حرکتی، لینک زیر را بزنید.

کاردرمانی در تاخیر حرکتی ؛ علائم، تشخیص و مداخلات کاردرمانی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *