سندروم لاندا کلفنر (LKS) نوعی اختلال نادر در کودکان است که به آن زبان پریشی اکتسابی ناشی از صرع نیز گفته می شود. این اختلال با از نقص در درک زبان (آگنوزیای کلامی-شنوایی) و بیان کلامی (آفازی) همراه است. تشخیص این سندروم با بررسی الکتروانسفالوگرافی (EEG) بیماران در هنگام خواب و تشنج های بالینی مشخص می شود. گفتاردرمانی خیابان دماوند تهران با تکیه بر درمان های درکی گفتاری-شنیداری نقش بسیار مهمی در بهبود این بیماران ایفا می کند. گفتاردرمانی سندروم لاندا کلفنر یک امر ضروری است. درمان سندروم لاندا کلفنر الزامی است اما این سندرم معمولاً تهدید کننده زندگی نیست، اما می تواند تأثیر زیادی بر کیفیت زندگی بگذارد. مگر اینکه بلافاصله بعد از بروز علائم نسبت به درمان آن اقدام شود. گفتاردرمانی شرق تهران آماده ارائه خدماتی از جمله ارزیابی، درمان و پیگیری وضعیت کودکان مبتلا به سندروم لاندا کلفنر می باشد.

درمان

کودکان در سنین ۳ تا ۹ سالگی در معرض درگیری با این اختلال قرار دارند. روش درمانی استاندارد با داروهای ضد صرع، به ویژه داروهای مهار کننده مانند دیوالپروکس، اتوسوکسیمید، لویتیراستام و بنزودیازپین ها آغاز می شود. برخی از پزشکان استفاده ترکیبی از کورتیکواستروئیدها و بنزودیازپین ها را پیشنهاد داده اند. داروهای ضد صرع دیگر که ممکن است مفید باشند، شامل لاموتریژین و فلبامات هستند.

اما باید بدانیم که برای بیماران مبتلا به سندروم لاندا کلفنر ، درمان دارویی صرفا روشی برای کنترل صرع محسوب می شود. در واقع برای رسیدن به بهترین نتیجه ممکن یک رویکرد تیمی حمایتی لازم است. کودکان مبتلا به این بیماری برای برقراری مجدد برخی مهارت های ارتباطی به کمک نیاز دارند. اهمیت نقش گفتاردرمانی خیابان دماوند تهران در اینجا مشخص می شود. وسایل ارتباطی کمکی و حتی آموزش زبان اشاره می تواند برای برخی از کودکان که درک زبانی کمی دارند مفید باشد. کلاس های آموزش ویژه برای کودکان دارای اختلالات گفتاری و زبانی نیز از جمله موارد دیگری است که می تواند به این افراد کمک کند.

رفع مشکلات ارتباطی کودکان مبتلا به سندروم لاندا کلفنر

این کودکان نیاز به پشتیبانی از مهارت های ارتباطی عملکردی خود دارند. یعنی در برقراری ارتباط با اطرافیان نیاز به توانمند سازی دارند. همچنین لازم است ورودی هدفمندی در مورد مشکلات گفتاری و زبانی اکتسابی خود دریافت کنند. در این بیماران ممکن است توانایی مغز در پردازش اطلاعات دیداری کاملا دست نخورده باقی بماند. این بدان معنی است که روش های ارتباطی تصویری معمولاً برای جبران مشکلاتی زبانی-گفتاری مناسب اند. روش های تصویری می تواند شامل استفاده از تصاویر، نمادها، اشیا، علائم و زبان نوشتاری باشد. این روش های ارتباطی کودک مبتلا به سندروم لاندا کلفنر را ملزم به تفسیر زبان گفتاری نمی کند. اما آن ها را قادر می سازد تا به دانش زبانی خود دسترسی پیدا کنند. به این صورت می توانند با استفاده از روش های دیگر با دیگران ارتباط برقرار کنند.

درمان سندروم لاندا کلفنر لازم است چرا که این بیماری از جنبه های مختلفی بر کودکان تأثیر می گذارد. بنابراین قبل از انجام هر مداخله ای به یک ارزیابی جامع نیاز است. این ارزیابی باید زمینه های مختلفی از جمله گفتار، زبان و ارتباطات کودک را در بر بگیرد. متخصصین گفتاردرمانی شرق تهران پس از انجام ارزیابی دقیق، یک برنامه درمانی کاملا شخصی را به فرد ارائه می کنند. سندروم لاندا کلفنر

گفتاردرمانی سندروم لاندا کلفنر

کودکان مبتلا به این اختلال به یک برنامه ارتباطی جامع برای حمایت از آن ها در طول روز نیاز دارند. بنابراین گفتاردرمانگر در مرکز گفتاردرمانی شرق تهران برای هر کدام از موقعیت های روزمره کودک در خانه یا مدرسه، راهکارهای ارتباطی در نظر می گیرد. نکته مهم این است که آن ها باید پس از شروع علائم در سریع ترین زمان ممکن به گفتاردرمانی مراجعه کنند. این مراجعه می تواند به صورت مستقیم توسط والدین انجام بگیرد. همچنین ممکن است یک ​​پزشک عمومی یا متخصص اطفال نیز کودک را به کلینیک گفتاردرمانی ارجاع دهد.

باید توجه داشت که برای کودکان مبتلا به سندروم لاندا کلفنر ، دریافت مداخله فوری به دلیل امکان پسرفت زبان بسیار ضروری است. بنابراین هوشیاری والدین در تشخیص علائم اولیه و پیگیری درمان کودک در سریع ترین زمان، از اهمیت بالایی برخوردار است. همان طور که گفته شد، دریافت همزمان درمان دارویی و گفتاردرمانی می تواند بهترین نتیجه را در بهبود شرایط کودک حاصل کند. بنابراین این درمان ها مکمل هم هستند و بی توجهی به هرکدام از آن ها وضعیت کودک را تحت تاثیر قرار می دهد.

منابع سندروم لاندا کلفنر

  1. rarediseases.org
  2. gosh.nhs.uk
  3. gosh.nhs.uk

برای اطلاعات بیشتر در مورد درمان اخلالات صوت، لینک زیر را مطالعه کنید.

اختلالات صوت و درمان آن ؛ نقش گفتاردرمانی و مداخلات آن

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *