درمان اختلال بلع بزرگسالان در شرق تهران یکی از موضوعاتی است که ممکن است افراد ساکن این منطقه به دنبال آن باشند. اختلال بلع ممکن است به دلیل مشکلات متعددی ایجاد گردد. قابل ذکر است که در صورت عدم درمان اختلال بلع در بزرگسالان، می تواند مشکلات زیادی به وجود آورده و سلامتی آن ها را تحت تاثیر قرار دهد. بدیهی است که پیدا کردن یک کلینیک گفتاردرمانی در درمان اختلال بلع بزرگسالان، مطابق با استاندارد های روز و با درمانگر های متخصص در این زمینه می تواند در روند بهبودی این افراد تاثیر بسزایی بگذارد.

درمان اختلال بلع بزرگسالان در شرق تهران؛ تعریف اختلال بلع

دیسفاژی یا اختلال بلع به معنای عدم توانایی فرد در انتقال غذا از دهان به معده است و به بیان دیگر هرگونه مشکل در جویدن، کنترل غذا و یا بلعیدن گفته می شود، که می تواند در تمام فاز های بلع پیش بیاید.

با توجه به اینکه بلع دارای 3 فاز می باشد پس 3 نوع دیسفاژی وجود دارد:

1) دیسفاژی دهانی: مشکل در جویدن و ترکیب غذا در دهان و ناتوانی در فرستادن غذا به سمت عقب دهان و گلو به علت ضعف زبان بر اثر سکته مغزی می باشد.

2) دیسفاژی حلقی: عدم طی کردن مسیر درست غذا در حین بلع در اثر آسیب عصبی. ممکن است تکه های غذا بعد از بلع در حلق مانده و بعد به سمت بینی بروند. این بیماران به مداخلات گفتاردرمانی در درمان اختلال بلع بزرگسالان در شرق تهران نیاز دارند.

3) دیسفاژی مروی: مشکل در مری است و معمولاً به دلیل انسداد یا تحریک بیش از حد مری رخ می دهد. در اغلب بیماران برای درمان ، عمل جراحی مورد نیاز است.

دیسفاژی مروی دو نوع است

الف)دیسفاژی متناوب مروی: شایع ترین نوع اختلال بلع

ب) دیسفاژی دائمی مروی: احساس مسدود شدگی دائمی در قفسه سینه

اختلال بلع در هر سنی بروز می کند ولی شیوع آن در بین افراد سالمند بیشتر از سایر گروه های سنی است. این امر لزوم مداخلات گفتاردرمانی در درمان اختلال بلع بزرگسالان در شرق تهران را بیان می کند.

جهت رزرو نوبت، مشاوره، ویریت در منزل و خدمات آنلاین با ما تماس بگیرید.

علائم اختلال بلع

  1. آبریزش دهانی
  2. باقی ماندن غذا در دهان
  3. خروج غذا و مایعات از بینی
  4. احساس وجود جسم خارجی در گلو
  5. احساس درد در هنگام بلع
  6. مشکل در تنفس هنگام خوردن و آشامیدن
  7. صرف مدت زمان زیاد برای خوردن و آشامیدن
  8. خودداری از خوردن برخی غذاها و نوشیدنی ها
  9. تغییرات بدنی مانند کم آبی بدن (دهیدراته شدن) و کاهش وزن ناخواسته
  10. پنومونی مکرر یا عفونت های تنفسی
  11. احساس خفگی و سرفه در حین یا پس از بلعیدن

کنترل این علائم نیازمند مداخلات گفتاردرمانی در اختلال بلع بزرگسالان در شرق تهران خواهد بود.

علائم دیسفاژی ممکن است بسیار واضح و مشخص باشند به عنوان مثال فرد بعد از خوردن یا نوشیدن، بیش از حد سرفه می کند یا مقداری غذا یا مایعات پس از بلع در دهان باقی می ماند. با این وجود، برخی از علائم ممکن است واضح و مشخص نباشند مثلا ممکن است مقداری مایعات به جای گلو وارد ریه ها شود  اما با سرفه زیاد و مکرر پس از آن همراه نباشد.

در صورت مشاهده هر کدام از علائم بالا حتما به یک متخصص گفتاردرمانی جهت ارزیابی و درمان زودهنگام و جلوگیری از بروز مشکلات جدی  مانند آسپیراسیون و عفونت ریه مراجعه کنید.

برای اطالاعات بیشتر در زمینه اختلالات بلع در بزرگسالان، لینک زیر را مطالعه فرمایید.

اختلالات بلع در بزرگسالان

گفتاردرمانی در اختلال بلع بزرگسالان در شرق تهران ؛ علل این اختلال:

اختلال بلع در بزرگسالان می تواند ناشی از علل مختلفی  باشد؛ مانند:

  • بیماری های پیشرونده ؛ مانند MS، آلزایمر ، دمانس ، ALS و…
  • ضربه مغزی یا سکته مغزی
  • تاثیرات سالمندی و کهولت سن
  • بیماری پارکینسون
  • سرطان سر و گردن
  • بیماری هانتینگتون
  • بیماری های تنفسی
  • آسیب های نخاعی
  • تنگی مری
  • خشکی دهان

البته همه افرادی که  دچار سکته مغزی یا بیماری های عفونی میشوند، دچار دیسفاژی نمی شوند.

درمان اختلال بلع بزرگسالان در شرق تهران

آسیب شناس گفتار و زبان با بررسی تاریخچه پزشکی بیمار و با انجام ارزیابی های مختلف با روش ها و ابزارهای متنوعی (مانند اندوسکوپی ، فلوئوروسکوپی ، مانومتری ، تست بلع آب ، VFSS، FEES ، MBSو…) به بررسی مشکل بلع بیمار می پردازد. با توجه به نتایج بدست آمده از ارزیابی ها، بهترین روش درمانی را برای بهبود وضعیت بلع بیمار انتخاب می کند و مشاوراتی را در این زمینه به بیمار می دهد.

برای اطالعات بیشتر در زمینه درمان اختلال بلع در شرق تهران، لینک زیر را مطالعه کنید.

درمان اختلال بلع در شرق تهران ، اهداف و مداخلات گفتاردرمانی

انواع روش های درمان

از روش هایی که برای درمان اختلال بلع بزرگسالان در شرق تهران که برای درمان این بیماران استفاده می شود، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تحریک الکتریکی ، بیوفیدبک ، تمریناتی جهت  تقویت عضلات بازدمی و عضلات گردن، بهبود وضعیت دهانی در هنگام غذا خوردن، تحریک حسی – دهانی ، مشاوره به بیمار جهت ایجاد تغییر در محیط زندگی (وسایل تغذیه ای، حالت نشستن در هنگام غذا خوردن و…) و تغییر در رژیم غذایی، آموزش بلع ایمن و مصرف غذاهایی متناسب با وضعیت بلع بیمار و تغذیه از راه لوله.

در صورت عدم درمان اختلال بلع بزرگسالان در شرق تهران، در طولانی مدت و عدم درمان به موقع آن دارای  پیامد ها و عوارض جدی می باشد. برخی از این عوارض عبارتند از:

  • کاهش آب و مایعات بدن
  • کاهش وزن
  • ذات الریه و عفونت های ریوی
  • تهدید حیات به دلیل ورود مواد غذایی به مجاری هوایی
  • کاهش سلامت عمومی
  • سوء تغذیه

جهت جلوگیری از مزمن شدن این اختلال و پیامدهای بعد از آن بهتر است در صورت مشاهده علائم اختلال بلع حتما به یک آسیب شناس گفتار و زبان مراجعه کنید.

تمرینات خانگی درمان اختلال بلع

  • تمرینshaker

ابتدا به پشت دراز بکشید و سر خود را کمی از زمین بلند کنید. سر خود را به اندازه کافی بالا بیاورید تا چشمانتان به انگشتان پا ثابت شود. این وضعیت را برای چند ثانیه نگه دارید و سپس سر خود را به سمت پایین قرار دهید. همین حرکت را چند بار دیگر تکرار کنید. برای بهترین نتیجه، این تمرین را سه تا شش بار در طول روز انجام دهید. با گذشت زمان، می توانید مدت زمان بلند کردن سر و تعداد تکرارها را افزایش دهید.ابتدا به پشت دراز بکشید و سر خود را کمی از زمین بلند کنید. سر خود را به اندازه کافی بالا بیاورید تا چشمانتان به انگشتان پا ثابت شود. این وضعیت را برای چند ثانیه نگه دارید و سپس سر خود را به سمت پایین قرار دهید. همین حرکت را چند بار دیگر تکرار کنید. برای بهترین نتیجه، این تمرین را سه تا شش بار در طول روز انجام دهید. با گذشت زمان، می توانید مدت زمان بلند کردن سر و تعداد تکرارها را افزایش دهید.

  • Hyoid Lift Maneuver

چند تکه کاغذ کوچک را روی یک حوله در مقابل خود قرار دهید. سپس یک نی را در دهان خود قرار دهید و نی را بمکید، اجازه دهید کاغذ از نوک نی گرفته شود. در حالی که نی را روی فنجان می برید به مکیدن نی ادامه دهید و مکیدن را متوقف کنید تا کاغذ داخل فنجان آزاد شود. باید هدفتان این باشد که همه تکه های کاغذ را با موفقیت در فنجان قرار دهید. می توانید کار خود را با 3 تا 5 تکه کاغذ شروع کنید و به آرامی به حدود 10 کاغذ برسانید.

منابع

  1. communication community
  2. medical news today
  3. American Speech–Language–Hearing Association (ASHA)

برای اطاعات بیشتر در زمینه گفتاردرمانی در درمان اختلال بلع در بزرگسالان، لینک زیر را مطالعه فرمایید.

گفتاردرمانی اختلال بلع در شرق تهران

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *