کاردرمانی در پارکینسون به این بیماران کمک می کند تا کیفیت زندگی مطلوبی داشته باشند. بتوانند همچنان فعالیت های روزمره زندگی خود را ادامه دهند و حداکثر استقلال ممکن را حفظ کنند. کاردرمانگر در مرکز کاردرمانی شرق تهران جهت درمان پارکینسون با ارزیابی فرد مبتلا به پارکینسون و سنجش وضعیت آن، برای مداخلات درمانی برنامه ریزی می کنند. این برنامه های درمانی در مرکز کاردرمانی شرق تهران جهت توانبخشی پارکینسون کمک می کنند تا فرد بتواند همچنان فعالیت های خود را ادامه دهد و حس بهزیستی و استقلال در فرد حفظ شود. از مشکلات ایجاد شده در پارکینسون، مشکلات حرکتی است که به دلیل آسیب سیستم عصبی مرکزی ایجاد می شود. این مشکلات به  مرور زمان پیشرفت کرده و در انجام فعالیت های روزمره زندگی اثر می گذارد. کاردرمانی در پارکینسون، با انجام ارزیابی و مداخلات مناسب، به بهبود فرد در این موارد کمک می کند.

بیماری پارکینسون چیست؟

  • پارکینسون یک اختلال پیشرونده سیستم عصبی است که روی حرکت فرد اثر می گذارد.
  • این بیماری درمانی ندارد و داروها فقط علائم را بهبود می دهند.
  • نشانه های این بیماری به صورت تدریجی شروع می شود و معمولا باعث سفتی عضلات و کندی حرکت خواهند شد.
  • در سطوح اولیه بیماری ممکن است چهره فرد حالات هیجانی خود را از دست بدهد
  • بازوها هنگام راه رفتن، حالت نوسانی خود را از دست می دهند.
  • فرد در گفتار دچار کندی می شود.
  • علائم به مرور زمان بدتر می شوند.

نشانه های بیماری پارکینسون

کاردرمانی در پارکینسون، به این امر توجه دارد که علائم ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. بنابراین در مرکز کاردرمانی خیابان دماوند تهران جهت درمان پارکینسون به نیازها، خواسته و انتظارات مراجع توجه می شود. برخی از علائم این بیماری عبارتند از:

  • ترمور: لرزشی که معمولا در یک اندام مانند دست و یا انگشت شروع می شود.
  • کندی حرکتی: به مرور زمان بدتر شده و انجام روتین های زندگی را برای فرد سخت می کند. گام های فرد کوتاه می شوند و بلند شدن از روی صندلی دشوار خواهد شد.
  • سفتی عضلات: دردناک است و دامنه حرکتی فرد را کاهش می دهد.
  • اختلال در پوسچر و تعادل: حالت بدن فرد خمیده شده و تعادل دچار اختلال می شود. کاردرمانی در پارکینسون، به بهبود علائم کمک می کند.
  • از دست دادن حرکات غیر ارادی: ممکن است حرکات غیر ارادی در فرد کاهش یابد از جمله: پلک زدن، خندیدن و حرکات بازوها هنگام راه رفتن.
  • تغییرات گفتاری: ممکن است فرد خیلی نرم یا سریع صحبت کند.
  • تغییرات نوشتاری: ممکن است نوشتن برای فرد سخت شده و کلمات کوچکتر نوشته شوند.

مداخلات کاردرمانی و توانبخشی در پارکینسون

کاردرمانگر در مرکز کاردرمانی شرق تهران جهت درمان پارکینسون با ارائه ارزیابی ها،  مداخلات و حمایت ها به فرد کمک می کنند که در این موارد بهبود یابند:

 حرکت

به مرور حرکت در این افراد دچار مشکل می شود. همزمان راه رفتن و صحبت کردن باعث برهم خوردن تعادلشان می شود. کاردرمانی در پارکینسون با تمرکز بر راه رفتن، خودداری از صحبت های غیر ضروری هنگام راه رفتن، توقف حرکت برای صحبت های ضروری و استفاده از تکیه گاه هنگام راه رفتن و ایستادن به این افراد کمک می کند. کاردرمانگر به فرد کمک می‌ کند که مسیر را بدون برهم خوردن تعادل برای بهینه ‌سازی ثبات عوض کند. همچنین بررسی می‌ شود که وسیله کمکی راه رفتن و تعدیل سازی خانه لازم است یا خیر.

 جلوگیری از افتادن

برای این کار به افراد مبتلا پارکینسون آموزش داده می‌ شود تا نهایت توجه را هنگام راه رفتن داشته باشند. توانبخشی در پارکینسون بررسی می کند که آیا فرد نیاز دارد از تجهیزات مورد نیاز هنگام حمل اشیا استفاده کنند یا خیر.

 جابجایی‌های نشستن به ایستادن و کاردرمانی در پارکینسون

جابجایی از صندلی، توالت و پهلو به پهلو ممکن است این افراد را دچار سختی کند. کاردرمانگرها در مرکز کاردرمانی خیابان دماوند تهران جهت درمان پارکینسون استراتژی‌های مناسبی مانند؛ توصیه های کلامی، تجهیزات پیشنهادی و سایر موارد لازم را ارائه می دهند تا به جابجایی کمک کرده و از جابجایی‌های اضافی بیمار پرهیز شود. برخی از این تجهیزات عبارتند از:

  • صندلی های با ارتفاع قابل تغییر
  • بالا و پایین برنده های جای دست
  • دوش‌های قابل دسترسی در حمامکاردرمانی در پارکینسون  ، درمان پارکینسون ، توانبخشی پارکینسون ، کاردرمانی خیابان دماوند تهران ، کاردرمانی شرق تهران

 جابجایی در تخت  در کاردرمانی در پارکینسون

با آموزش روش‌های جابجایی در تخت مانند چرخش در تخت، تعدیل وضعیت و خارج شدن از تخت به فرد کمک می شود.

 وضعیت قرارگیری بدن و نشستن

کاردرمانگر ها آگاهی فرد را در مورد وضعیت صحیح بدن هنگام نشستن را افزایش می‌دهند و عادات فرد را در مورد وضعیت بدنی ارزیابی می‌کنند.

 خوردن و نوشیدن و نقش کاردرمانی در پارکینسون

کاردرمانگر در مرکز کاردرمانی خیابان دماوند تهران جهت انجام مداخلات توانبخشی در پارکینسون می تواند با ارائه وضعیت بدنی مناسب برای نشستن و ارائه راهکار جهت کاهش حواس پرتی کمتر هنگام خوردن و نوشیدن به فرد کمک کنند و ارزیابی می کنند که آیا فرد به تجهیزات تطابقی جهت غذا خوردن و کاهش مشکل نیاز دارد یا خیر.

 مراقبت شخصی در کاردرمانی در پارکینسون

درمانگر در مرکز کاردرمانی شرق تهران جهت درمان پارکینسون به این افراد کمک می کنند که چگونه عادات مراقبت از خود را انجام دهند و در عین حال خطر افتادن را کاهش دهند.

 مهارت های داخل خانه و کاردرمانی در پارکینسون

آماده سازی غذا، خانه داری و خرید ممکن است تحت تاثیر بیماری پارکینسون قرار گیرد چون فرد به مرور تعادل و هماهنگی اش را از دست می‌دهد و توانایی انجام چند فعالیت همزمان را نخواهد داشت. ممکن است تجهیزات تطابقی مانند باز کننده های درب شیشه ها، لاتکس های غیر لغزنده و شیرهای اهرمی به فرد کمک کنند. ارزیابی های بیشتر برای کارهای خانه داری  مانند اتو کردن و سایر کارها توسط متخصصین کاردرمانی در مرکز کاردرمانی خیابان دماوند تهران ممکن است لازم باشد.

 مدیریت خستگی در کاردرمانی در پارکینسون

افراد مبتلا به پارکینسون زود خسته می شوند چون ایستادن زیاد و استراتژی های نادرست حرکتی باعث این خستگی زودرس در این افراد می‌شود کاردرمانگر ها عادات روزمره و وظایف ضروری‌تر را بررسی می‌کند و بر اساس انرژی و اولویت دوباره آنها را برای فرد سازماندهی و اولویت بندی می کنند و به فرد کمک می کنند تا برنامه ریزی صحیح جهت دوره های استراحت  و خواب مناسب داشته باشند.

 دست خط افراد مبتلا به پارکینسون

ممکن است  دست خط شان تغییر کند و حروف را کوچکتر بنویسند و به گوشه های صفحه برای نوشتن بروند کاردرمانی با ارائه وضعیت صحیح هنگام نوشتن، استفاده از سر نخ های شنوایی و بینایی و نور کافی به بهبود دست خط آنها کمک می‌کند

کاردرمانی شرق تهران با حفظ نقش های نرمال فرد در زندگی، فعالیتهای روزمره زندگی و عادت اجتماعی به فرد کمک می‌کند تا روابط پویایی داشته باشد و افراد مبتلا به پارکینسون را حمایت می‌کند تا کار و شغل خود را همچنان ادامه دهند و بین فرد و محیط کار ارتباط برقرار می‌کند تا با تعدیل سازی محیط کار، به ادامه ی شغل فرد کمک کند. همچنین  کاردرمانی در پارکینسون به فرد کمک می‌کند تا روابط اجتماعی ، اوقات فراغت و رانندگی را به نحو احسن انجام دهد رانندگی افراد مبتلا به پارکینسون باید با مدارک مناسب، بیمه ماشین و سایر شرایط خاص انجام شود.

منابع کاردرمانی در پارکینسون

  1. parkinsons news today
  2. mayo clinic

برای اطلاعات بیشتر در مورد کاردرمانی در مشکلات و شکستگی های دست، لینک زیر را مطالعه کنید.

کاردرمانی در مشکلات دست ، مداخلات کاردرمانی دست ، هندتراپی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *