کاردرمانی در فلج مغزی به کودکان مبتلا در جهت توسعه ی مهارت های لازم برای استقلال در زندگی روزانه آن ها تلاش می کند. واژه کار در کاردرمانی تهران نو صرفا اختصاص به شغل و حرفه ی مراجع مورد نظر ندارد. بلکه به فراتر از آن شامل تمام فعالیت های روزانه ای است که به زندگی فرد معنا می دهد. برای یک کودک فعالیت های معنادار شامل بازی و آموزش هستند. کاردرمانی خیابان دماوند تهران  در حوزه ی کودکان روی بهبودی توانایی کودک در زمینه ی بازی و آموزش تمرکز می کنند. چرا که این دو مولفه برای رشد و استقلال کودکان الزامی است. کاردرمانی در فلج مغزی به مسئله هماهنگی عضلات و مفاصل که زندگی روزانه را دشوار می کند توجه ویژه ای دارد. کاردرمانی شرق تهران به ارتقا توانایی جسمی، شناختی و اجتماعی هم چنین مهارت های ظریف و نحوه ایستادن می پردازد.

آشنایی با فلج مغزی

از بیماری های شایع دوران کودکی که مشکل ابتدا در مغز جنین در حال رشد ایجاد می شود. با رشد نوزاد به تدریج مشکلات ظاهری وی هم بیشتر می شوند. مشکلات حرکتی هماهنگی برخی مشکلات ذهنی و دیگر مسائل مربوط به حسی درگیر این کودکان خواهد شد. کاردرمانی در فلج مغزی و متخصصان کاردرمانی در این زمینه برای جلوگیری از وخامت نشانه ها ارزیابی های لازم را انجام خواهند داد. فلج مغزی به چهار شکل تقسیم می شود:

  • مونوپلژیک: تنها یک اندام کودک درگیر خواهد بود. به طور مثال فقط دست راست.
  • همی پلژیک: به مفهوم درگیری الندام فوقانی و تحتانی یک طرف مثلا دست و پای راست
  • دی پلژیک: درگیری 2 پا همزمان
  • کوادری پلژیک: درگیری هم دست ها و هم پاها باهم

مزایای کاردرمانی در فلج مغزی

کاردرمانی خیابان دماوند تهران با ارزیابی عملکرد اندام فوقانی و بهبود هماهنگی ماهیچه های کوچک به کودکان فلج مغزی کمک می کند.  کاردرمانی در فلج مغزی تلاش میکند تا این افراد را به بالاترین درجه از استقلال در فعالیت های روزمره ی زندگی خود برساند. هم چنان می تواند از راه های زیر به کودکان کمک کند.

  • افزایش شانس آن ها برای استقلال
  • بهبود توانایی برای بازی و آموزش
  • ارتقا اعتماد بنفس و عزت نفس
  • کمک در جهت داشتن روتین زندگی موثر
  • بهبود کیفیت زندگی آن ها
  • به آن ها حس موفقیت می دهد.

والدین و مراقبان زمان زیادی برای کمک به کودکانشان در طول زندگی روزانه ی آن ها صرف می کنند. همانطور که کودک شروع به بهره مندی از مزایای کاردرمانی در فلج مغزی می کند. لذا پدر و مادر هم به نوبه ی خود در این مزایا سهیم خواهند بود.

  • کاهش انتظارات بی جا از فرزندشان
  • کاهش استرس والدین
  • فراهم آوردن حس امنیت
  • افزایش کیفیت زندگی والدی
  • فراهم آوردن فرصتی برای نشان دادن این که فرزند آن ها قادر به ادامه ی زندگی به طور مستقل خواهد بود.

انتظارات از کاردرمانی

همزمان با فیزیوتراپی و گفتار درمانی، کاردرمانی شرق تهران نیز برای هر کودک مبتلا به فلج مغزی متفاوت عمل می کند. برنامه ی کاردرمانی هر کودک کاملا فردی و متناسب با توانایی های عاطفی-اجتماعی، ذهنی و جسمانی فردی می باشد.

در طی جلسه اول کاردرمانی در فلج مغزی، درمانگر ارزیابی کاملی از کودک شما خواهد گرفت. این ارزیابی شامل تست کردن مهارت های ظرافتی بچه، رشد ادراکی و دهانی-حرکتی و مشاهده نحوه لمس و حرکات اوست. کاردرمانگر هم چنین با وادین مصاحبه می کند تا متوجه نقاط ضعف و قوت در فعالیت های روزانه اش شود. سپس اهداف بر اساس مهم ترین نیازها چیده می شوند.

بیشتر کودکان مبتلا به فلج مغزی باید هر شش تا نه ماه یک بار ارزیابی مجدد شوند. پس از این ارزیابی ها متخصص کاردرمانی بر اساس پیشرفت و تغییر، برنامه درمانی را متناسب با آن تغییر می دهد.

تمرینات پایه کاردرمانی در فلج مغزی

کاردرمانی تهران نو، توانبخشی را با استفاده از فعالیت های عملکردی برای بهبود تدریجی شروع می کند. تمرینات کاردرمانی خیابان دماوند تهران بر روی حوزه های مهارتی زیر متمرکز خواهند بود.

کنترل مهارت های ظریف (fine motor)

بر روی قدرت عضلات دست، جداسازی انگشتان، دستکاری دست (in-hand manipulation) کار می شود. ایجاد قوس کف دست، هماهنگی انگشت شست با دیگر انگشتان، مهارت در دست را بهبود می بخشد. فعالیت تمرینی کاردرمانی تهران نو شامل فشردن گیره لباس، بازی با اسباب بازی تفنگ آبی و انداختن سکه در شکاف قلک است.

هماهنگی دوطرفه بدن (bilateral coordination)

طی بازی ها/حرکاتی به کودک می آموزند که همزمان هر دو طرف بدن را کنترل کند. کاردرمانی در فلج مغزی از طبل زدن، فشار دادن یک وردنه و جدا کردن اسباب بازی های ساختمانی (Lego) استفاده می کند.

قدرت و ثبات اندام فوقانی

تمرکز بازی ها روی تقویت و تثبیت عضلات تنه، شانه و مچ دست است. از طریق تمریناتی مانند خزیدن، خوابیدن روی شکم هنگام مطالعه، بازی در حالت زانو زدن و ریختن آب از پارچ در یک فنجان است. موارد ذکر شده گوشه ای از تمرینات کلینیک کاردرمانی شرق تهران می باشند.

عبور از خط وسط بدن (crossing midline)

این فعالیت ها مانند ساختن شکل  هشت انگلیسی و پرتاب توپ به هدفی که در سمت راست یا چپ است. کاردرمانی در فلج مغزی به کودک می آموزد که دست و پاها را به طرف مقابل بدن خود برساند.

مهارت بینایی حرکتی (visual-motor skill)

بهبود مهارت هماهنگی چشم و دست از طریق نقاشی کردن، دو تیکه کردن ماکارانی و رشته ها و گرفتن و پرتاب توپ.

خودمراقبتی

توانایی انجام فعالیت های روزمره را بهبود می بخشد و کودک را برای استقلال بیشتر در خانه، مدرسه و اجتماع آماده می کند. ورزش در کاردرمانی تهران نو می تواند مانند تمرین این موارد ساده باشد: مسواک زدن، لباس پوشیدن و تغذیه.

منابع

  1. Cerebral Palsy Guide

برای مطالعه بیشتر در مورد کاردرمانی ذهنی در کودکان، لینک زیر را بزنید.

کاردرمانی ذهنی در کودکان؛ مداخلات و اهداف کاردرمانی

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *